lördag 14 februari 2009

Vart ska du? Ut! När kommer du? Sen!















Alla Hjärtan.
Bom-bodi-bom-bodi-bom-bodi-bom-bodi-bom-bom-bom.
Oj vad de slår!
Röda och fulla av liv.
Av lust.
Av kommentarer.
Tack!

Ett år och en dag sedan jag sjösatte den här bloggen.
Ett första inlägg som handlade om hur härligt det var att som femtonåring slippa vara på landet och istället sitta i stan och dricka mellanöl och lyssna på David Bowie.

Upp och ner. Så har det varit. Både när det gäller kvalitén och inspirationen.
Men den viktigaste upptäckten är att skräcken för oskrivna blad inte alls är lika stor längre. Att jag har kommit över den där värsta och trista prestationsångestkrampen som lätt blir en spärrvakt som aldrig låter en enda formulering slinka ombord på tåget.
Typiskt bra grej.

Att slippa rimma har också varit härligt.
Och att plötsligt komma på sig själv med att reflektera på ett alldeles annat och klart mer stimulerande sätt än tidigare.
Att låta tankarna få sitta ner en stund.
Att inte bara mumla för sig själv liksom.
Naturligtvis på gott och ont,
Om Gud förlåter Nisse så kanske Hon förlåter mig med.
Somliga rader.

Några har undrat hur många som läser min blogg och jag har faktiskt ingen aning.
Spelar det någon roll?
Knappast.
Vissa inlägg når fler än andra. Såklart.
Och bloggande är ju inte nåt jobb.
I alla fall inte för mig.

Men nu tänkte jag att jag ska jobba istället.
En stund.
Spela förstås.
Ni kommer att få reda på var och när.

Men skriva också.
Vad jag ska skriva har jag knappt ens vågat yppa för mig själv.
Men något är det.
Och det ska bli roligt.

Så nu då. Efter ett år.
Tar jag en paus.
Jag behöver tiden.
Så jag drar för gardinerna och lägger stora vita lakan över möblerna.
Men jag låser inte.
Och ett fönster står på glänt.
För den här adressen är också ett hem.

Gå gärna förbi nångång ibland och se om blommorna behöver vatten.

61 kommentarer:

cpmamman sa...

Otur. Jag som precis har hittat hit.

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Vågar man hoppas på att det är en roman du åsyftar?

Fiffi sa...

Men....å vad jag önskar att jag kunde vara vuxen nu och förstå lycka till och att det där men den enda jag känner är fyyyy faaan vad onödigt! Din blogg behövs som en fungerande hjärna i denna lervälling av bajsbloggar som desperat försöker kleta sig fast överallt.

Jag är värdelös på växter men jag löser problemet. Håller koll och hoppas att du kommer tillbaka.

/Fiffi

Anonym sa...

Tack för all tid du har lagt ned det gångna året! Lycka till med livet, kärleken och ditt nya projekt. Vi är många härute som vill dej det bästa.
Ha det gott också ni alla trevliga bloggare som funnits här.
Kram Ninni

Storarvid sa...

Jag tittar till dina blommor, så länge.
Det märks när du är "hemma" igen.
Håller öron och ögon öppna.
Titta gärna in och skriv någon kommentar någon gång, Det betyder mycket för oss bloggare, du alltid välkommen!
HA DET GOTT, OCH MÅ VÄL.

Christina och Carina sa...

Ja,,,du får ha det så bra. Hoppas det blir Musik av det hela. Kram på Alla Hjärtans dag från lilla mig!

Anna Karin sa...

Hej Niklas!

Ett år med bloggen - GRATTIS, GRATTIS! Din blogg har varit ett mycket trevligt sällskap. Det har varit otroligt kul att få vara med på ett hörn, läsa dina tankar och berättelser, att få vara en av kommentatorerna! Det har varit ett roligt bloggår. Tack så jättemycket för det!

Jag instämmer helt i vad Suzesan skriver! Du är väl värd en paus från bloggandet - för att kunna lägga tid och energi på annat skapande. Vi vill ju även få se och höra mer av dig - samtidigt som vi vill läsa din blogg och den ekvationen går kanske inte så bra ihop... Lycka till med skrivandet och skapandet. Men titta gärna förbi ibland, berätta lite om vad som händer och sker, se efter så att blommorna lever. Jag lovar att komma förbi och ge dem vatten och näring ibland! Skönt att veta att du har fönstret på glänt!

Vill ge dig många varma hälsningar och kramar på Alla Hjärtans Dag! Hoppas du har haft - och fortfarande har! - en trevlig, mysig och skön dag full av hjärtan!

Jag önskar dig lycka till med allt. Lycka till med skrivandet, musiken och sången - lycka till med allt!

Många varma hjärtekramar från
Anna Karin

PS: Ska skriva in ordet i ordverifiering nu och det står "readines". Readiness for a new part of your life!?

Anonym sa...

Tittade in nu efter gårdagens fiasko i Malmoe (pinsamt), och ser att du ska ta en paus. Trist, för det har varit ett nöje att få läsa och ta del av dina klurigheter och tankar. Mina egna kommentarer har varierat i ironi och seriositet. Mest sport tror jag. Lycka till med allt denna vår och sommar, och håll fanan högt på Råsunda. Och hälsa Mjällby på VIPläktarn! Ha d gott
/ STEFAN

ika sa...

1 år har verkligen gått snabbt.

jag håller med Stefan, det har varit ett nöje att få läsa dina tankar och dina klurigheter här i bloggen.

och vi, jag, fortsätter gärna att titta förbi om blommorna behöver vatten och kanske behöver dom även planteras om ibland?

ika

Drömma-Lotta sa...

Tack. För allt. Du har varit en generös varm och innerlig människa att läsa.
Ha den bästa våren fina du.
På återläsande, på något sätt.
Hård kram,
Fröken Drömma

Eva Nilzon sa...

Måste säga: BRA RUBRIK!
Höres!

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sanna sa...

Har verkligen varit underhållande och spännande att få ta del av den "vardagliga" Strömstedt.
Tankar, ord, handlingar, lycka, problem och annat som vi alla möter i vardagen.
Ha det bra och god tur med fåglar!
På golfbanan förstås! :-)
/Sanna

Ps! Hoppas få sponsorbiljett till Diggiloos premiär i Ronneby även detta året, då ses vi kanske, vem vet!

Anonym sa...

Hoppas att du hittar tillbaka hit till oss nån gång. kram och tack! Annica

Niclas C i Norrköping sa...

Tack för ditt roliga och intressanta bloggande. Hoppas att få se och höra dig spela alldeles snart!

Kristina sa...

Jaaa!!! Du kommer ut och spelar, vad glad jag blir :D
Lite tråkigt med bloggen såklart men så spännande med skrivprojekt....
Lycka till, vi ses snart, stort tack för din fina blogg och en stor Alla-hjärtansdags kram till dig ;)

Välkommen tillbaka när du känner för det, lovar att titta förbi ibland.

Kristina

P.s; Ha det bra alla här på bloggen tills vi "skrivs" igen.

----@ sa...

Men hallå, du är ju en del av dagen.. att läsa dina undefundliga och tänkvärda inlägg, att känna att man kommer nära. Du kommer att lämna ett stort tomrum efter dig. Hoppas du kommer tillbaka, säger som Lasse W skriver "jag vattnar dina blommor än" :) Jag finns i publiken på Tjolöholmsslott den 2 augusti, ropa så kommer jag skuttande och körar, no problems! ;)
Stor kram och allt gott til dig!!

Anonym sa...

Men J...R!
Nu vet jag inte om ”Hon” ar Kalliope.Jag som tycker om att veta saker.
Och om det ”hemliga’ som ar ”så hemligt att Du knappt ens vet det själv.”
( låter lite som en viss Nalle)
Och om man råkar förbi Dig är det okej att fråga ’om gardinerna ska dras upp?
Och inläggets rubrik är hämtad från en utfrågningsstund med min tonåring
Så ...
Lycka till och låt inte ett fönster står på glänt för länge
Tid är enkelriktad och adresser slutar att vara ”ett hem” på vägen

Comvidare sa...

Nu roar det här talesättet mig "det är det man först spontant tänker på som är det rätta". Min spontana tanke handlade nämligen om att jag tyckte synd om MIG för att du skulle sluta blogga. Jag skäms såklart för min väldigt egoistiska tanke. Jag vet ju att man "ska" skriva: gör det DU måste...ta hand om dig själv...lycka till...puss och kjamizz...osv.

Men följer jag det här resonemanget till slut så förstår jag att det är en positiv känsla jag har. Dina ord har en inverkan på mig och frånvaron av dina ord kommer att skapa en saknad.

Din blogg och jag ligger i en smärtsam separation just nu.

*slår teatraliskt undan blicken och sätter handloven mot pannan till ljudet av en djup suck*

anki sa...

Tack för alla underbara inlägg av dej. Du har tagit oss med in i ditt vardagsrum och det är stort. Hoppas man kan höra dej ute snart på någon konsert,känns långt att vänta till sommaren.

Lycka till med allt i framtiden.Titta gärna förbi någon gång.
Kram Anki

Anonym sa...

den 15 februari 2009 00:39
/Krys

Petter Holmqvist sa...

Från en som kom in i slutet.
Tack.
Själv är jag fortfarande kluven till bloggandet (mitt eget).
Fast kanske mindre kluven nu än förr. Börjar så smått fatta vad man kan ha bloggen till. Man sår små frön liksom. Vissa bara ligger där. Andra händer det saker med. Efter ett tag.
Kan vara så. Man får se.

Filifjonkan 1 sa...

Åhh...saknad infinner sig ..men du ha det så bra skall kolla att dina blommor inte torkar bort...vinkar och går hem..

Anonym sa...

Tack för en bra blogg! Kommer att sakna den, varje dag.
Men jag ser fram emot vad du kommer att skriva istället, jag är övertygad om att det blir minst lika bra som allt du skrivit hittills.
Jag ser även fram emot sommmarens uppträdanden i Diggiloo!
Ha det bra och ta hand om dej!
Stora kramar Lina

Anonym sa...

konstigt... har suttit och lyssnat på en gammal skiva jag hittade i bokhyllan med dig i några timmar nu och så googlade jag ditt namn och hittade hit och så slutade du blogga igår... va synd och va snopet! men lycka till med det du nu tar dig för! :) // Karin.

Anonym sa...

Även om jag förstår att du behöver tiden, så känns det tråkigt att du slutar skriva. Jag har ju nyligen hittat hit och haft en stor glädje av dina inlägg. Tack för det.
Kram U

Anonym sa...

Hej!

Vad bra att du ska skriva något som finns på papper. Har fastnat för din blogg och gillar den, men tycker att det är bättre att du skriver något mer bestående.

Din blogg kommit med lite trevligare nyheter som ett gemytligt alternativ till expressen.se, dn.se och svd.se Tack för det!

Och: Lycka till!

Susjos sa...

Oj,va tråkigt...blir helt stum,men förstår att du behöver jobba också.

"Om jag tänker klart,är det uppenbart att det säkert inte går.Om jag ler och minns,låtsas att det finns-Två vägar härifrån"

Vi får lyssna på din musik,och hoppas att du väljer vägen förbi här igen...vi sköter blommorna så länge
Kram
Susanne

Anonym sa...

Det har varit väldigt bra att läsa här hos dig!
Du är inte den jag trodde du var och det känns väldigt skönt.

Tyvärr trillade du ner från det rosa molnet, men i det långa loppet var det nog riktigt, riktigt bra.

Tack & hej

Kerstin-Maria sa...

Kära Hjärtanes,Niklas!!
-Och jag som hade så mycket på hjärtat:(
Men visst förstår jag att Du måste ta en paus i bloggandet!
-Du har ju så många nya & nygamla projekt på gång; som behöver ges
(!)både tid och energi!

Visst undrar jag hur det gick med tandvärken i fredags..?
Undrar också om Rickenbackern får följa med på turné i sommar?
Men alla frågor får ju svar förr eller senare:)

Det har varit intressant att få följa med Dej här på bloggen ett tag;) Jag smygläste ju långt innan jag följde bloggen "officiellt".

-Önskar Dej ett Stort LYCKA TILL med allt skrivande; komponerande och musicerande som nu väntar!!
-Hoppas vi ses nångång
"I Sommarnattens Ljus",någonstans i Sverige!
-Då ska Du få den där rosen som var ämnad för Dej...Men som en annan man "tog till sej", så att säga;) en sen sommarkväll på det glada 90-talet;).....

-Ha det så gott,Niklas!
Vi ses & hörs längre fram!
Lyckönsknings-Kramar...
/Kerstin-Maria.

Anonym sa...

Tack. För alla fina ord och för en varm blogg med många kloka ord. Kommer att bli saknad.
Lycka till med alla dina projekt som väntar, vi kanske ses på Råsunda när dina gulsvarta möter mina svartvita. Snart så är gräset grönt.

Sköt om dig och må väl!

Anonym sa...

Aha. Respekt. /Sara

Anonym sa...

Ameh - vad trist! Deppig är jag, men alla skall naturligtvis följa sina egna hjärtan - respekt! Jag har älskat att läsa din blogg, det var ngt särskilt med ditt sätt att skriva. Glad att du lämnar lite hopp om återkomst.

Jag saknar dina inlägg!
Kramar alltid

Anonym sa...

Första tanken: nämenvafan, jag har ju nyss hittat hit! vem ska jag nu läsa?
Andra tanken: ha det så kul med nyfunnen skrivlust, rickenbackern och ett knippe hjärtan!
/Karibien

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
anki sa...

Saknar dina ord.
Satt på bussen till Karlskoga idag och lyssnade på din musik och njöt av den istället.
hoppas du har det bra.
kram Anki

Anonym sa...

Tack Niklas för att jag fått ta del av dina inlägg. Roligt att prova på olika saker i livet och kunna gå vidare. Positivt!
Ska också fundera på vad jag kan gå vidare i mitt liv med.
Massor av kramar till dig och tack för allt du ger mig Niklas, från Annette.

Maggan sa...

Hej Niklas!
Undrade just varför det inte kom något nytt från dej och så såg jag! Jag kommer att sakna dig. Tack för alla mysiga, roliga och kloka tankar du delat med oss. Hoppas du kommer tillbaka snart!
Kram från Maggan i Laxå

Storarvid sa...

Svängde förbi en vända hit när jag ändå var i krokarna. Kollar blommorna, jo de behöver vatten. allt ok ingen vattenkran som droppar, nix allt OK.
Tömma posten o göra en allmän koll..
Jaha ingen Niklas här. undrar när vi ser honom igen....

Susjos sa...

Med en liten nyfödd i knät så svänger jag förbi så här mitt i natten. Jonas har redan varit förbi ser jag,blommor och post fixat ...
Skyndar vidare. Ha det så bra....
KRAM

Anonym sa...

släpp fångarna loss...
snart är det faktiskt vår!

Anonym sa...

Fortfarande borta!? Tydligen fler som vattnar och tittar till. Känns tryggt! Kom tillbaka snart! Vi saknar dig!

Anonym sa...

Tittat in, Tror AIK plantan svart-gula behöver putsas. AIK tar steget upp skärtorsdag 2009.
AIK, en kärlek som måste upplevas.

Niclas C i Norrköping sa...

Till alla som vill veta när och var du ska spela (d v s de flesta av oss som följt bloggen) finns det en spelning som ännu inte nämnts här...

Alla detaljer om spelningen har Lasse Lindbom skrivit på Facebook.

För dem som inte använder Facebook kommer mer info här:

Niklas kommer att spela på Café Opera tillsammans med Marie Fredriksson, Mats Ronander, Anne-Lie Rydé och Lasse Lindbom torsdag 12 mars 2009 kl 20.00. Biljetterna kostar 450 kr och kan köpas i Operakällarens entré eller genom att sätta in 450 kr på Östgöta Enskilda Bank (Danske Bank) konto 1365 01 19307 eller bankgiro 383-7622. Skriv ditt namn i OCR-rutan. Printa ut betalningsuppdraget och använd som biljett, som kontrolleras mot namnlista i entrén. Evenemanget heter "Still rocking in the free world", och främst covers kommer att spelas.

Eftersom denna är en av Marie Fredrikssons få spelningar i modern tid, är den mycket uppmärksammad även internationellt via t ex Marie Fredriksson Online och The Daily Roxette, och spelningen diskuteras bl a på Planet Roxette Forum och Run to Roxette forum.

Säkerligen kommer det en del internationella Roxette-fans, så för att vara säker på att få komma in bör nog alla intresserade betala snarast möjligt.

Jag ser verkligen fram emot den här spelningen. Även om det mest ska bli covers, kanske man kan hoppas på "En kvinna och en man" med Niklas och Anne-Lie när ni nu ska stå på samma scen? Det är inte ofta ni har den chansen (även om Irma var en värdig "vikarie" på Packmopedsturnén). Marie ska visst sjunga "Jealous Guy". På det temat kanske man kan hoppas på "Woman", som du gjorde så bra på Cirkus förra året?

Hoppas det kommer fler gäster härifrån bloggens kommentarsfält. Då ses vi där!

Anonym sa...

Har släpat med mej extra fin jord, gödningsmedel och diverse överlevnads attiraljer till blommor och växter... men det går ingen nöd på dem kan jag se, fullt omhuldade av vänliga människor. Nåja, min tanke var god om än onödig.
Hoppas du och alla skribenter här har det lika bra som dina växter!
Kram Ninni

Anonym sa...

Häftigt att Niklas ska spela på Café Opera tillsammans med Marie Fredriksson, Mats Ronander, Anne-Lie Rydé och Lasse Lindbom den 12 mars.
Jag hade väldigt gärna gått och lyssnat - men ska till USA i jobbet hela den veckan.
Skriv gärna och berätta var du uppträder nästa gång så kanske jag kommer och lyssnar!
Kram Annette

Anna Karin sa...

Hej Niklas!

Vi är många som tittar förbi här för att se att dina blommor lever. För att ge dem lite vatten och gödning, prata lite med dem och se till så att de får lagom mycket ljus och värme. Men, även om vi pysslar om dem så börjar de sloka lite... Du måste nog själv komma förbi här snart för att ge lite extra näring och syre. Fönstret står fortfarande på glänt så du kan väl snabbt ta dig förbi här och titta in en liten stund... Det hade blivit mycket uppskattat!!

När barnen ropar "Jag ska ut, kommer sen" brukar de få vara ute ett tag men när klockan börjar bli lite väl mycket så måste man faktiskt ta och ringa hem dem... De får faktiskt inte vara ute hur länge som helst! De måste höra av sig i alla fall så man vet var de är!!

Hoppas det går bra för dig i ditt arbete, i ditt skrivande. Jag hoppas du har massor av inspiration och att din kreativa ådra flödar för fullt! Hoppas också att du verkligen kan utnyttja all din lediga tid som du nu fått när du slutat blogga.

Önskar dig allt gott! Ha det riktigt bra och hör snart av dig igen!

Varma kramar från Anna Karin

PS: Vill passa på att hälsa till alla blogg-/kommentatorskompisar som också är inne och tittar till dina blommor!

Kristina sa...

Tittar in jag också i hopp om att det kanske kommit något litet ord från dig Niklas...
Ser att det är fler än jag som saknar din blogg :(
Vore ju väldigt kul med spelningen på Café Opera men vet inte om vare sig plånboken eller småbarnslivet tillåter det...
Tack i alla fall Niclas C för tipset :)
Kramar från Kristina

Susjos sa...

Kikar in och säger Hej! Va kul med spelning på torsdag,synd att jag åker skidor på annan ort då!
Ville bara berätta att din låt "December utan dej" passar fint in i mitt nya jympapass som en smidighetslåt mitt i passet, fick "pitcha" upp den lite bara.
Och till "avslappningen" får motionärerna njuta av Marie Fredrikssons ljuva stämma till din " Där du andas"
Fint va?!
Lev väl
Kram!

Anonym sa...

Bom-bodi-bom-bodi-bom-bodi-bom-bodi-bom-bom-bom.
Hjärtan slår....
ha och hej , hej...
/Krys
ps.Hej alla glada "inkikare'

Storarvid sa...

Såg dig på TV'n igår, med alla dina "jammar" kompisar..
"Still rocki'n in a free world"
Fasen vad avundsjuk jag blir....

Anonym sa...

Halloj!

Jag missade spelningen på C O.
Någon som var där? - det var säkert hur bra som helst.

Kramar Annica - som oxå tittat in här. Tur att ni är några här inne som vattnar....

Anonym sa...

Hej allesammans
kul att du tar dig tid Niklas och lägger in alla våra kommentarer, på så sätt bevakar du ju att vi vattnar dina blommor.
Hoppas spelningen gick bra på Café Opera. Jag hade underbara timmar i solen i Florida. De flesta timmarna gick åt till arbetet och vi befann oss inomhus i deras kylda konferensrum.

Massor av kramar Annette

Kristina sa...

Åh Niklas vad jag saknar dig i toner och i ord!

Lyssnar på din Myspace och låten "Väntar" och bara älskar den! Skulle vara fantastiskt att få höra den live någon gång.

Tusen kramar till dig!!!

Kristina

Anonym sa...

Under kvalserie dramatik. Topp 10 för mig, under min levnadstid.

10 Mats Hessel
9 Thomas Bjuhr
8 Roger Andersson ( mat )
7 Kai Nurmi
6 Mats Lindberg
5 Gunnar Leidborg
4 Per-Erik Eklund
3 Mats Thelin
2 Peter Gradin
1 DICK TÄRNSTRÖM ( hockeyns Mjällby )

VI SKA TILLBAKA ( 2010 )

Många glömda

/ Anonym

Anonym sa...

"Jag är full, jag är full, jag är full...av förväntan!"
Vår i luften!
Här på det snobbiga Karlaplan. Hur är det på Soder?
/Krys

Anonym sa...

Hoppas alla tänkt och deltagit i Earth hour ikväll.
Hoppas alla tänt ljus och brytt sig om varandra.
Kramar Annette

Anonym sa...

Hej Niklas!
Tack för Din spelning på Cinderella i ttorsdags och Din medverkan i "talkshowen" -intervjun- i fredags!
Jag har letat efter Din turnéplan, Fan-clubadress och / eller autografadress, utan framgång.

Kram från
Carina.

Carina sa...

Hej Niklas!

Lovar Du, att vi får veta var och när Du uppträder? Jag har förgäves sökt Din turnéplan,

Kram från
Carina.

Niklas Strömstedt sa...

Jag lovar!
/N