måndag 25 februari 2008

Dubbel OB på juldagen...


Mix Megapol ligger i samma hus som Expressen och jag fick svindlande deja vu-känslor när jag kom in i byggnaden. 1971 jobbade min pappa på tidningens kulturredaktion och med ett visst mått av nepotism (idag kallas det förresten nätverk) fick jag jullovsjobb som vaktmästare på tidningen. Eller springgrabb kanske är en mer rättvis beskrivning. Hämta bilder från bildarkivet, tömma askkoppar och skicka rörpost.
I vaktmästeriet jobbade många sköna typer - "Brandis", som både kände och hade krökat ihop med Rolling Stones. Han var otroligt cool och såg ut som en rockstjärna. "Pippi", som egentligen hette Lasse Stahre såg också ut som Mick Jagger. Han gav mig förresten jobb på Vecko-Revyn flera år senare. Och så var det "Kopparn" Sjöberg, legendarisk fotbollsdomare. En gång skulle han döma en stor final i sydamerika och var mycket bekymrad innan han skulla fara iväg - han var inte så hemma på engelska. Va fan hette till exempel offside?
Ingen av dessa herrar syntes till idag. Men det var väldigt trevligt ändå. Och gott kaffe. 

En gång i tidernas begynnelse sökte jag jobb på Aftonbladet. Fick aldrig nåt svar.
Men det här känns ändå till slut som ett erkännande...tack Tobbe, tack!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

kul med nostalgi,kul att du är så personlig på din blogg, är det åldern ? Glasögonen du inte hitta igår - är det inte så vi all får det ? De sitter på huvudet, eller ligger raktframför på bordet - skönt att fler har det så, 8jag bäver när det lir min tu !)
Din blogg verkar är bra,kommenterar gör alla som gillar dig - måste var bra för självkänslan !
Tur idag skiner solen - så nu kmmer vårkänslorna också !

Marion

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.