tisdag 19 augusti 2008

Tuff match!








Åttifem, åttifem nu har du tagit vägen hem!
Kommer just från en bokreleasehippa. Tog cykeln till den superhippa delen av Söder därborta vid Skånegatan. Stefan bakom disken på Pet Sounds var ändå en trygghet att klamra sig fast vid.
Det som firades med jordnötter och rödvin var Håkan Lahgers bok "Den vassa eggen - Ulf Lundells kreativa kaos" som handlar om skivinspelningarna, turnéerna och vad som egentligen hände där i mitten av åttiotalet.
Uffe var inte där. Och inte Bark och Backa-Hans. Annars var hela det gamla bandet från "Eggen" samlat. Och Lasse Lindbom förstås.
Tänkte när vi stod där att de där kaotiska veckorna i Köpenhamn för tjugotre år sen inte alls känns speciellt avlägsna. Kanske är det så att extremt händelserika skeenden stannar kvar i hjärnan på ett alldeles speciellt sätt. Magi och helvete om vartannat.
Vi var väldigt unga.
Lyssnade på plattan när jag kom hem. Längesen sist.
Den är helt fantastisk.
Nu förstår jag dessutom texterna...

6 kommentarer:

Kristina sa...

Han har sina sidor den käre Uffe, men när han är bra så är han verkligen fantastisk. Fin låt och titeln på inlägget är också en riktigt bra låt.

Har börjat läsa Måns Ivarssons trilogi om Lundell men inte kommit så långt. Älskar historien om dig och taxin och kyssandet av havet dock ;)

Angående böcker så tycker jag Sagan om Ringen är fantastisk både som böcker och filmer och de två sista Harry Potter är faktiskt riktigt bra. Men jag är ju då väldigt förtjust i fantasy, det är ju nästan grundförutsättningen. Finns en fantastisk Fantasytrilogi; Fionavars vävnad av Guy Gavriel Kay, gråter floder varje gång jag läser dem. Så vackert, sorgligt, grymt så det bara känns i hjärtat. Episkt!

Arn..har varken läst böckerna eller sett filmen. Har så svårt för Guillou men borde kanske ge dem en chans...

Låten är riktigt vacker, Marie...vad mer kan man säga.

Fin du var i vit kavaj och fluga ;)

Kram och godnatt!

Kristina

Anonym sa...

Vad stiligt, med hockeyfrilla och allt!
1985 känns både långt borta och nära. Fick mitt första barn då. Nu är han en vuxen man. Hur gick det till? Hur kan jag vara mamma till en vuxen man? Eller rättare sagt två stycken, den andra sonen är 87:a.

Var på en Lundellkonsert på Fyrishov, tror det var 1982. Konserten fick avbrytas, publiken var helt vild och i extas. Fyrishov höll på att ramla ihop.
Häftigt minne!

Jon Jefferson Klingberg sa...

Skulle velat varit med där med dig och Ulf bak i tiden... eller inte...

Susjos sa...

Kul att se videon! 1985 känns inte så länge sen,men visst,det är ju faktiskt 23 år sedan! Hugaligen!
Nån Lundell älskare har jag väl aldrig varit,fast han har gjort en hel del bra musik,det har han! Tål säkert att lyssnas på igen!

Kram
Susanne

Anonym sa...

Och där stod jag längst fram...

Anonym sa...

Jag måste hålla med dig plattan är helt fantastisk. Jag var på två av konserterna under den turnen och anade väl att det var magi och helvete omvartannat. Jag minns att jag mötte dig på Odengatan och tackade för två fantastiska konserter.