fredag 14 november 2008

Deg















Ditt och datt. Diggiloo Diggilej. Liten träff på Rival. Ola, Arja, Brolle och Nicke-Picke träffade en inte helt klockrent påläst brud från Expressen som mest undrade om vi var oroliga för att det ska regna i sommar.
Det ska inte regna i sommar. Ifall inte nån sätter fart.

Sen då - 86 stycken var det. På en filmproduktion som jag inte direkt skulle kalla gigantisk.
Tårtan var ganska äcklig. Men det var förbluffande lätt att ladda hem den. Inget kladd alls - gick bara in på thepiratebake.com och där kunde man välja och vraka. Princess, Tosca, muffins, finska pinnar ja...i princip vad man ville ha.
Bagarna är jävligt sura har jag hört. De vill ha betalt och nu snackas det om nån lag som heter Ibread. Puckon!
Fattar de inte att det är nya tider nu? De får väl för fan tjäna pengar på nåt annat. Typ sälja T-shirts. Eller brödkavlar.

31 kommentarer:

Leo sa...

Bagarna får betalt. Upphovsmännen också (jag är själv upphovsman).

Fildelare är de som köper mest musik, och går mest på bio, enligt undersökningar.

Men det hör FORTFARANDE inte hemma i debatten, Niklas.

IPRED handlar om att nedmontera rättssäkerheten och integriteten, och ge upphovsrättslobbyn polisbefogenheter, inte om fildelning.

Anonym sa...

Och du som så sent som i går talade om en "lite mer nyanserad argumentation"... Men visst, det finns nyanser av brunt också.

Niklas Strömstedt sa...

Humor, någon...?
Alldeles gratis är den.

/N

imse sa...

Du vet, humor är det brist på, den här mörka årstiden.
Kan man ladda ner lite ljus, nånstans ifrån kanske?

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Leo sa...

Här har du humor, Niklas:

Klicka: Humor

Då väntar vi bara på att IPRED ska avskaffa rättssäkerheten, så att Måns kan knacka på dörren med ett hotbrev à 30k kr då?

*muwahahha*

Humor!

Anonym sa...

Ganska kul faktiskt:-) Lite skönt att det finns dom som kan se något lite roligt även i en fråga där åsikterna är diametralt motsatta och båda sidor tycker att "dom andra" är trångsynta och okunniga.

Själv laddar jag aldrig ner tårtor, jag föredrar de piratkopior som morsan gör i sitt kök...

Suzesan sa...

@ Rättelse:
OBS!
... "konkurs för de som _INTE_ förstår sig på att kvalitet håller i längden".
Den meningen blir helt FEL utan _INTE_ som seglade iväg.....OBS! OBS!
Jag har nyss vaknat;)
Puss Kram
/Susanne i Halmstad

Niklas Strömstedt sa...

Ja den var kul! Tack Leo!
Tyvärr har jag aldrig ägt en PC i hela mitt liv...tårtorna funkar inte med en sån.

Ha en bra helg!

/N

malix sa...

undra om det någonstans finns att ladda ner högskolestudier poäng vad kan den sidan heta? Fast spelar ingen roll för jag vet inte ens hur man gör på pirat bay..... eller vad det nu va för namn så jag lär får slita hårt för mina poäng. Men då blir ju mina poäng mera värda för mig och mina cd skivor som jag betalar för. Av min trägenhet och envishet i mina studier som sedermera leder till ett mer bättre betalt jobb blir ju mera värda dessutom och jag behöver inte vara rädd för att någon knackar på dörren och säger att jag stjäl andras lön ......

Leo sa...

Oj. Jag ber om ursäkt :)

Här kommer ny (snabbt ihopklippt) humor:

Klicka: Mac-humor

Tihi. Då väntar vi bara på IPRED och att Herngren knackar på dörren, igen. Eller att Dahlgren vill stämma dig för att du snott hennes ängel...Skoj, fast inte så kul om det blir verklighet... ;)

Trevlig helg!

Leo sa...

Mer humor, på tal om bagare, bröd och kakor:

Kakhumor

Ha det bra!

Leo sa...

Ursäkta att jag skriver igen, men du får bara inte missa det här Niklas!

Youtube-klipp "Om" av LupusRex (eg. Strömstedt):

Klicka: "Om"

Krys sa...

Leo du skrev:
"IPRED handlar om att nedmontera rättssäkerheten och integriteten, och ge upphovsrättslobbyn polisbefogenheter'
Lite mysko med tanke at Du sjalv rojer andras IP.Med humor.
/Krys

måns sa...

Jag väntar med stor spänning på EWW!-direktivet som ska säkerställa att inga piratbikter tillåts i piratbukter. Endast certiferade avlatsbrev får användas. När IPRAYED blir verklighet kommer ingen syndare undan. Skaparen måste ju få betalt för sitt jobb.

(NOBODY expects the spanish inquisition!!)

Storarvid sa...

Ja var ute med hunden o gick och jaa Hjärn aktiviteten liksom bara rullar på, Men du ska få den här av mig:
En musikproducent ifrån Birka.
Ej nå'n vinst ur sit verk kunde lirka.
Han sa: med internet o allt
Det börjar dra kallt.
Nu får jag nog lära mig virka.
(ja jag vet... Jag borde ägna mig åt något bättre)

Kristoffer sa...

Niklas: Tycker du har snöat in i gamla tankebanor. På vilket sätt är nedladdningar dåligt för artisterna? Är inte det piraterna gör att just stärka artisternas och lyssnarnas relation, och på så vis skär av mellanhanden (skivbolagsjättarna). Tror du exempelvis att författarna förlorar på att fler människor nyttjar biblioteken? Kan inte ökad tillgänglighet leda till större och mer hängiven publik, som i sin tur är beredd att konsumera (tänk att intresset för konserter, festivaler, LP-skivor, Musik-DVD:s ökat markant efter piraternas uppkomst). Tråkigt att svenska artisteliten är reaktionärer som vägrar utveckla förbindelsen med sina fans. Lycka till att vinna samma strid, som samma bransch förlorade under kassettbandspelaren och VHS:ens uppkomst.

Susjos sa...

Hej! Kul inlägg :)Fortsätt så!
Så,det blir Diggiloo i sommar,va skoj! Då ska man boka in sig på Ulriksdals slott då,någon gång i augusti? Men vem sjutton är Mojje??

Kram!

Erik Laakso sa...

Det där var ju faktiskt lite roligt skrivet. Kul att du visar lite humor. Men eftersom det finns en allvarlig underton så har jag några funderingar.

Hon eller han som skapade Schwarzwaldtårta sålde kanske licensen till ett megastort bageri som sedan försökte ta in avgifter från alla som ville baka en likadan tårta och skickade höga bötesbelopp till alla som hade mage att säga att det var deras Schwarzwaldtårta. Eller hur?
Men ingen kunde ju i längden hindra någon från att baka Schwarzwald och kalla det "sin egen" och det är vi väl alla lite glada över?

Eftersom du jämför bageribranschen med din egen bransch, är det likadant där? Får jag spela in "Förlorad igen" och kalla det min egen Schwarzwaldtårta och låta bli att referera till ursprungsbagarn? Får jag kopiera den in i minsta detalj och sedan sprida den till mina vänner så de får smaka på det goda receptet? Vore det bättre om ingen annan utöver ursprungsbagaren någonsin fått smaka tårtan eftersom "stöldrisken" varit för stor annars?

Jag noterar att du gett ut 8 album sedan 1981, du snittar nånstans runt 12 låtar per album och det kommer först två album med ett mellanliggande år, sedan går det 6 år till nästa platta som sedan har uppföljare året efter och ytterligare en året därpå. Sen går det 5 år till nästa skiva och ytterligare 4 år till nästa och så nu 7 år till det senaste. Dessutom har du släppt uppvärmt gröt vid tre tillfällen mellan 1990-1999.

Några frågor på det:
Är det en tillfällighet att du är aktiv i fildelningsmotståndet just nu när du har en aktuell platta? Har du varit liberalare under mellanåren när din skivförsäljning gått ned men eventuell nedladdning medverkat till att du ändå kunna vara ett namn på löpsedlarna och kanske göra nån spelning då och då?

Är det rättvist mot skivköparna att sälja uppvärmd gröt istället för att släppa nytt material? Som alternativ till att ställa sig på fabriksgolvet förstår jag att det är lockande, men är det rättvist?
Tycker du att fansens lojalitet mot dig borde vara större än din lojalitet mot fansen?
Tycker du det är rimligt att man måste köpa plomberade CD-skivor och riskera att komma hem med ett bottennapp som "Du blir du jag blir jag" som vände på albumlistans fjärdeplats med bara en vecka?
Tror du verkligen inte att det är så att de största konsumenterna av helt lagligt köpt musik är de som först vill provsmaka kakan? Och som, om det inte håller måttet, hade blivit toklurade om det enda sättet att få veta hade varit att köpa skivan först?
Tror du det köpt någon mer skiva av samma artist efter det?

Tyvärr tror jag inte du riktigt förstår vad det är vi musiklyssnare vill ha. Jag vill inte ha skivbolagens maffiametoder i våra hem. Jag vill inte ha plastbitar som samlar damm. Jag vill inte köpa grisen i säcken. Och så länge skivbolagen och artisterna inte ens lyckas skapa ett bra alternativ till torrentsajter så blir det ju lite lustigt.

P.S, hon där i Halmstad, hon måste vara ditt största fan, utan tvekan... D.s

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Rickard Olsson sa...

Ja, alla dessa piratbagare som stjäl kakrecept borde hängas i närmaste rånock, androm till varnagel. Hur ska annars bagarna få betaaaalt?

Skämda bakverk åsido, det finns två dimensioner i detta, precis som leo skriver:

Vi har dels det faktum att vi spenderar mer och mer pengar på kultur medan produktionskostnader och distribution blivit billigare, men ändå upplever kulturskaparna att de får mindre och mindre stålar i näven. Vart tar pengarna vägen? Annonserna på Pirate Bay? Knappast. Follow the money. Du kan börja med SAMIs årsredovisning 2005...

Vi har dels det faktum att upphovsrättslobbyn - alltså främst distributörerna av plastbitar - slåss som fanken för att få behålla sin rätt att skimma pengar från intäkterna. Inte alla förstås (se the Swedish Model) men för många. Det medel de har valt är ett juridiskt krig mot fans och folk i allmänhet. Jag tror att "marknaden" kommer att lösa det här och ta död på parasiterna, men de hinner helt enkelt ställa till med för mycket skada under tiden...

Niklas, en seriös fråga: Jag lägger ibland upp länkar till bl.a. låtar på Youtube på min Facebooksida för att visa min kärlek till min flickvän; om jag lade upp en länk till "Om", vad skulle det kosta? Har du Paypal? Jag skulle lätt betala t.ex. en tia för det nöjet om jag visste att pengarna gick till dig, och inte försvann i ett skivbolags årsredovisning. Eller, mtp en nyligen timad händelse, en summa motsvarande en öl. ;-) Jag vet att jag inte är ensam om att tänka såhär.

Trevlig helg alla.

Niklas Strömstedt sa...

Leo!
Ledsen att säga det - men alla dina resonemang faller lite pladask när man tittar närmare på din kunskap, alternativt researchförmåga.

"Underbar och älskad av alla" är regisserad av Hanne Holm...

Tjoho!
/N

Leo sa...

Niklas:

Regisserad ja, men du kan inte förneka att Herngren har en stark koppling till den ;) För övrigt gillar jag inte svensk film, så jag får väl säga att jag inte är jätteinsatt i svenska regissörer. Men att det skulle hänga ihop med mina resonemang kring rättssäkerhet och integritet ser jag inte?


Krys:

"Lite mysko med tanke at Du sjalv rojer andras IP.Med humor."

Hur menar du? Var röjer jag någon annans IP?

Leo sa...

Niklas:

Om du undrade vad jag menade med Herngrens koppling, så är det Måns Herngren som skrivit manus (d v s han är upphovsman till manuset) till filmen... Fast det visade kanske inte din research?

För övrigt: Jag har ännu inte fått svar på varifrån du fått siffran att det skulle vara 1000-2000 personer som fildelar i Sverige (du nämner det i Din artikel)?

Trevlig helg!

Unknown sa...

Niklas, ALDRIG anvanda uttrycket "klockren" eller "klockrent"! Det var over-hypat redan ar 200 och betyder ingenting. Det tyder pa sunkigt intellekt att anvanda sig av trendfloskler! Usch!

Amatörfotografen sa...

Leo: Det krys menar är ip-adressen i bilden du har lagt upp. Alltså ip-adress:194.132.243.67 som leder till Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Hon har tydligen aldrig skådat "bevismaskinen".

//Peter, ännu en upphovsman mot Hollywood-IPRED och amerikanska Blackwater-arméer.

Storarvid sa...

Niklas säger:
"Synd att debatten om fildelning och upphovsrätt blir så svart eller vit.
Förmodligen måste den väl - tyvärr - i det här läget vara det.
Märker också att den blir svårartat infekterad och väcker starka känslor.
och:
I den bästa av världar - och den kanske finns på sikt - kommer diskussionen förhoppningsvis vara mer nyanserad.
JAG säger.
Den här bloggen börjar mer likna ett diskussions forum. Just nu saknar jag den vanliga "hederliga" strömsteds bloggen och Niklas egna vanliga tankar han delar med sig.
Nu är det tack för mig och jag kommer tillbaka och kommenterar när allt lugnat ned sig.
Men JAG håller nog med Niklas trots allt. och.. ALLA är vi olika med olika åsikter.
Ps har en limerik om din "popko" på min sida.
Om den är bra?? Nää ja vet inte kanske..... Men du får den av mig och den är bättre en den förra som var rejält krystad, och du får gärna ge den till din producent för att muntra upp honom lite.

Niklas Strömstedt sa...

Leo! Förlåt - bli inte sur.
Manusförfattare äger väldigt sällan upphovsrätten till själva filmen. Alltså ska du byta ut Herngren mot Holm i ditt lilla konstverk. Manusförfattare får oftast, liksom till exempel en målare som målar ett hus, betalt när jobbet är färdigt.
En låtskrivare däremot (som inte alltid är skivartist själv) tjänar sina pengar endast genom mekaniska rättigheter, dvs. antal sålda exemplar och STIM-intäkter.
Liksom författare.
I just det här speciella fallet har du dock tur eftersom filmen är producerad av Fladen Film som ägs av Hannes och Måns.
Själv hyrde jag filmen på DVD.
Den var inte bra.

Sen kan du säga till en del av dina kompisar i piratlobbyn att de är ena jävlar på att skriva otäcka kommentarer. Hotfulla och vidriga och jag publicerar dem inte här.

Nu tar vi helg va...?

//N

ulla-karin sa...

amatörfotografen:

Aha! Ja, det kan bli fel när man inte är insatt i det tekniska. Det bevisar ju de 37 som skrev debattartikeln, och det bevisar vissa av våra folkvalda.

krys! IP-adressen är helt fiktiv... (Men ja, den leder till KTH ;) )

ulla-karin sa...

Hej igen Niklas!

Nej, jag blir absolut inte sur. Du är en av de som faktiskt har en blogg och vågar ta debatten.

Det är tråkigt att du ska få otäcka inlägg, men det finns nog rötägg på båda sidor.

Nu tar vi helg ja. Trevlig helg! =)

Krys sa...

amatorfotografen:
svarar pa Din blogg
Och som sagt.MED skådad "bevismaskinen" och humor.
ps Forlat Niklas att anvanda bloggen for dispyt

/Krys