torsdag 20 november 2008

Omspel














Vi hade spelat i Strömstad. Vintern nittio. Tror att vi gjorde sådär sextio spelningar den turnén. Konserthus, klubbar, inomhus i Folkparker av alla de slag men just den här kvällen alltså på ett disko i Strömstad. Ett jävla liv var det. Starkt på scen och rätt kass medhörning och sen förstås hänga kvar och skrika ikapp med den starkölsstinna publiken och JBL-lådorna som dånade Pet Shop Boys, Inner Circle och "Together we´re lost" med Erika.
Sicket pucko! Inte Erika alltså, utan jag.

Vaknade morgonen därpå och allt ljud var borta. De ord och läten min hjärna beordrade stämbanden att forma fanns inte. Inte en decibel tog sig ut i världen.
Lång historia kort - vi skulle spela i Trelleborg på kvällen. I Söderslättshallen. Reste genom mörk och sen höst de där, vad kan det va...fyrtio milen mellan Strömstad och Trelle och hade kallat doktor till sporthallen. Han gjorde sitt bästa med kortison och hokuspokus och voodoo men det var tvärtyst.
Vi ställde in. För övrigt den enda gången jag varit med om det. Bittert. Tråkigt. Lååååångt hem! Men jag lovade att komma tillbaka.

Ikväll gjorde jag det.
Publiken var äldre än sist.
Möjligen även jag.

8 kommentarer:

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
NETTAN sa...

Åh det här inlägget får mig att minnas, som om det var igår, jag såg dig på KTH, studentkåren och flera andra ställen under de tidiga nittotalet. Det var tider :)
Kul att läsa din blogg!

Unknown sa...

Godmorgon!

Tack Vorrei för översättningen av fubbik - ett bra ord att kunna visade det sig ;
Idag blir en bra dag. Mäklaren kommer, huset ska fotograferas inför försäljningen - men jag fixar det här. Det finns massor med nya hem som väntar där ute - "home is where the heart is".

Sömn en hel natt kan verkligen göra underverk.

Ha en riktigt härlig dag!

Kram CIA-Ann

Hugoelle sa...

Du nämner folkparker...det är synd och skam att folkparkerna inte finns kvar på det sätt de fanns under 80-talet så tillgängligt - så många artister - så mycket autografskrivande - så mycket kuttrsju backstage...ha ha ha.
Iofs så är jag på ett sätt glad att de är andra forum nu när mina döttrar far runt och lyssnar på musik. Konserter. Festivaler. Då vet mor att de iallafall inte kommer till kuttrasju backstage för de har inga pass dit, så bra, så bra!

trollmor sa...

Vad glada dom måste ha blivit i Trelleborg, efter 18 år liksom...

Konstigt att alla blir äldre... Första gången jag var på en konstert med dig var jag 13 år. Så stod jag och såg dig på Liseberg i somras, diggade som vanligt och kände mig ungefär som 13 fortfarande. Är i och för sig inte lastgammal nu heller, men man får vända på siffrorna.

Ha en bra dag! På västkusten har vi fått vinterns allra första snö och nu strålar solen över det vita landskapet! KRAM!

Anonym sa...

Visst är vi äldre nu...men vilken spelning du bjöd på igår!
Det va jättekul att få se/höra dig live. TACK!

Tänd ett ljus och låt det brinna...

Kram Malin

Anonym sa...

Du sa tidigare att du skulle ut i landet och spela, "till hösten", tror jag att det var??
Hösten har nu övergått till vinter (iaf i kalendern),men jag har inte sett skymten av någon spelning...
Skärpning! När kommer du????
/Lina i Dalarna

Krys sa...

Verkligen trogna fans där ute.Även om det inte syns utanpå