torsdag 13 november 2008

Godnatt!










Eftersom min blogg började likna ett miniforum för (den ofta anonyma) piratlobbyn så har jag tagit mig friheten att göra det lite, lite krångligare att kommentera. Hoppas att ni har överseende med det.
Men alla får finnas. Alla har rätten att tycka vad de vill utan att kallas korkade pajasar.
Det är ju också diskussion och lite mer nyanserad argumentation som kan leda till förändring. Till att människor tänker efter och kanske till och med ändrar inställning lite. Så även jag. Givetvis.

Vad är rimligt?
Låt oss tänka på det.

14 kommentarer:

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Alina sa...

Det här hör inte alls till detta inlägg, men varför hällde du egentligen en öl över Calle (Schulman)? Jag såg Debatt ikväll, och blev nyfiken...
P.S Kan du inte hälla en öl över Alex också nästa gång du ser honom ;)

/Alina
metrobloggen.se/happilyneverafter

Anonym sa...

Hur ofta kör du för fort när du är sen? Vet du vart fartkamerorna sitter och sänker hastigheten därefter? Det finns en hel generation där ute som har lärt sig att fortkörning är ett acceptabelt brott, så länge det inte är alltför fort. Vi står inför samma sak här. En generation har lärt sig att ett brott är acceptabelt, för det skadar ju till synes ingen. Hårdare lagstiftning är inte lösningen på fortkörning och det är inte lösningen på fildelning. Lagstiftningens primära uppgift är inte att vi ska frukta konsekvenserna av att bryta den. Det rimmar illa med en rättsstat. Det är därför de flesta anser att det är viktigast att vi följer lagen på grund av att vi anser att det är vår plikt. Av principiella skäl låter vi bli att snatta i affärer, trots att det vore så enkelt att komma undan med det. Det är först när vi tycker att det är fel och omoraliskt att fildela upphovsskyddat material som det kommer en förändring. Med en hårdare lagstiftning kommer resultatet bli att huvudsakligen ungdomar kommer blir föremål för företags ersättningskrav. Krav som i jämförelse med den påverkan det har på individens liv är helt oproportionella till brottet.

Det kan inte vara rätt väg att skärpa lagstiftningen. Det är inte en långvarig lösning. Det enda som kan minska fildelning är en attitydförändring. Rädsla kommer vi ingenstans med, och jag tror ingen, inte ens de som skrev under den där fåniga debattartikeln kommer känna sig speciellt lyckade när grannens dotter blir kallad till tingsrätten för att hon drog hem Strömstedts musik till en förfest.

Niklas Strömstedt sa...

Ja du Alina!
Möjligen var det omoget och dumt men att det skulle varit helt oprovocerat är ju bara skitsnack.
Det handlar inte om något han skrivit - det kan han göra bäst han vill.
Det bottnar i en privat sak och jag vill - för hans skull - inte lufta den.

Och nej, jag ska inte hälla mer öl nu.

Unknown sa...

Hej Niklas!

Det vore kul att se ett svar från _dig_ ifall det är ok att en stor andel oskyldiga personer pressas på pengar m.h.a. ipred.

Niklas Strömstedt sa...

Hej Merin!
Nej det tycker jag inte är ok.

Unknown sa...

Men ändå stödjer du ipred? Det som hänt i andra länder när ipred-lagar införts är exakt det jag skrev i mitt förra inlägg! Jag tror och hoppas på ett samhälle där ni som artister och upphovsmän kan få betalt...men ipred är drastiskt och ogenomtänkt.

Unknown sa...

En sista kommentar bara: "Tänd ett ljus" med Triad...gör en remake på den ifall du behöver pengar till studiinnehavaren:-))...grym låt som håller fortfarande.

SKÖVDE, Sweden sa...

Rätt mycket effekter för någon som knappt kan spela gitarr ;)

Robert Wictorzon sa...

@coore: Det är väl vanligen då effekterna behövs som mest..? Ungefär som när man gör film ;)

Niklas, jag har ingen åsikt om dig som gitarrist, men jag var tvungen att nappa på den kroken.

Anonym sa...

Förhoppningsvis har du lärt dig av detta - de flesta som bryter mot upphovsrätten gör så för att dom tycker om något och vill lyfta fram det. Dom gör det inte för att med berått mod stjäla maten ur dina barns munnar.

Skulle du tycka att det var roligt att en 16-åring som tycker om ditt arbeten får ett hotbrev av IFPI?

Nej? Påverka då ditt skivbolag att distribuera din musik på ett modernt sätt till en rimlig kostnad så ska du se att även ditt 16-åriga fan betalar utan att hotas först.

Calle sa...

Nöt..

Marknadsekonomi kallas det, om nagon tillverkar nagot som ingen vill köpa sa far personen i fraga, (en ko t.ex) hitta pa nagot annat att sälja. Eller kanske hitta pa nagot annat sätt att göra sin produkt eftertraktat. Ska vi göra det olagligt att köpa nagot nagot annat än volvo och saab plus att vi tar bort alla bussar och tag?

lenas sa...

Jag missade debatt igår, hade velat se det. Ska inte fråga varför du hällde öl över Calle. Har gjort något liknande en gång. Den karln var också i behov av en öl över sig! Tycker att ni är suveräna på att skriva, alla tre - du, Calle och Alex. Men du har ju en pluspoäng eller två! Du är snyggare och sjunger bättre! Dessutom är du i mer lämplig ålder! Ha en bra helg!

Jens sa...

http://rheborg.blogspot.com/2008/11/i-sak-hller-jag-med-dom-men.html

Läs vad herr Rehborg säger.