lördag 8 november 2008

Musse Pigg-kunskap

S kommer och meddelar saker med jämna mellanrum. För nån timme sen, när jag satt vid flygeln och försökte spela "Without you" (bra jobbat där!!!)  sådär lite löst och frånvarande som man liksom kan spela den en lördagseftermiddag kom han och meddelade att det ska vara ett g-moll7 med C i basen just där på "give anymoooooore..." och inte alls det Csus som jag klafsade till på tangenterna.
Se där - en lärdom.
Nästa lärdom kom alldeles nyss. Super Mario är idag mer känd än Kalle Anka.
Vi snackar Superceleb!
Ingen kan dock svara på om han har absolut gehör eller inte.

3 kommentarer:

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Storarvid sa...

Jag har märkt att det ofta spelas lite på olika sätt i de flesta melodier och ibland inte strikt efter de noter som förväntats. Minns exempelvis när jag skulle spela Bridge Over Troubled Water som jag övat in på gehör och sedan transponerat till A för att passa den som sjöng. När sedan kantorn skulle kompa på orgeln till det jag övat in stämde det inte alls på flera ställen när vi genrepade, det roliga var att jag som övat in på gehör som spela rätt när vi kollade noterna.
Däremot blir jag mäktigt impad av de som kan spela ALLA låtar i ALLA tonarter inklusive halvtoner helt rätt direkt. Då märker jag att jag är och förblir bara en glad amatör.
Ta Scott Joplin exempelvis, The Entertainer går i gamla vanliga enkla C- Dur och den kan jag spela utan problem men när samma gubbe gjorde Maple Leaf Rag så var det kört som jag tror spelas i Giss dur, GISS DUR??? VAD FASEN ÄR DET FÖR FEL PÅ G-DUR??
Så där är det skapligt kört för min del, men jag har roligt ändå.

malix sa...

Det hade jag uppskattat mera än som när min son säger till mig att: Du,mamma den låten du nynnar på låter inte alls som när Niklas gör den, för han har en annan takt, melodi,ton art och framför allt en bättre sång röst än vad du har, mamma!!! Så låt han göra det istället....
barn är så fruktansvärt ärliga så det gör ont!
må gott njut av nu