torsdag 27 november 2008

Gå mot solen!









Utanför Mariahallen vid Torkel Knutssonsgatan står det en kille och spelar ledmotivet till "Gudfadern" på trumpet. Inte särskilt bra, men den där melodin är ju så speciell att något i kroppen och hjärnan ändå reagerar. Lite vemod. Lite knuten näve i fickan. Fortsätter österut längs Hornsgatan och i hörnet vid Timmermansgatan hör jag en karaktäristisk röst. Inte Marlon Brandos men ändå.
Mannen med de många hattarna - tidigare förste värvare i AIK, ropar mitt namn och jag hejdar mina beslutsamma vintersteg.
- Dålig säsong, säger han. Rena skiten!
- Ja, suckar jag, vafan vad det som hände?
Vi står där en stund och talar om laget i våra hjärtan och kommer fram till att det kanske är just den varan som saknas. Hjärtan alltså.
- Johan Mjällby som assisterande! Där kan vi snacka om hjärta! Säger Stefan Söderberg och går vidare mot Slussen. Åt soluppgångshållet.

Johan Mjällby!
Let´s give him an offer he can´t refuse!

3 kommentarer:

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sanna sa...

Johan Mjällby är en ikon!
/Sanna

Susjos sa...

Dagens Nalle Puh:
"Kanin är begåvad, sa Puh tankfullt."
"Ja, sa Nasse. Kanin är begåvad."
"Och han har Hjärna",
"Ja, sa Nasse, Kanin har Hjärna".
Det blev tyst en lång stund.
"Jag antar, sa Puh, att det är därför han aldrig begriper någonting.

Kram!