onsdag 19 november 2008

Speldjävulen














Jag lämnar in femveckors-lotto. Går omkring med kvittona i plånboken men kollar dem nästan aldrig. I alla fall inte efter själva dragningarna. Nån gång under den där femveckorsperioden slinker jag in i tobaksaffären och ber dem att kolla. Förstås. Det vore ju liksom helt kocko annars.
Men det finns något pirrigt och härligt med att inte kolla hela tiden. Att gå omkring och veta att det fortfarande finns en möjlighet att just jag vunnit hundratjugogotremiljoner. Och att ingen i hela världen vet om det. Inte ens jag...
Nyss gick jag förbi den där tobaksaffären och kände att jag var beredd att få veta på riktigt. Beredd att möta innehavarens blick där på andra sidan disken. Den där blicken som inte riktigt tror sina ögon.
- Shit mannen, du har sju rätt!

Det blev tjugofyra spänn i alla fall. Jag la till en och tog en Triss-lott.
Nu ligger den i bakfickan. Oskrapad.
Faan vad S och J kommer att bli förvånade när jag dyker upp i morgonstudion för att skrapa fram en miljard i månaden i hundratusen år...

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skulle du göra med alla miljarderna? Vad har du för drömmar?

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
trollmor sa...

Vet precis vad du menar! Möjligheten och ovissheten, det KAN vara en vinst!

Jag kan måla upp hela scenarier, hur jag ska berätta det för maken, hur jag ska ringa familj och vänner, vad jag ska köpa och till vem...

Fast inga jättesummor, då blir man nog bara olycklig. Men lite till att amortera av huslånen, lite till renovering, kunna ge bort lite och kanske spara lite...

Hur går det med trisslotten, är den skrapad ännu?

Storarvid sa...

Mitt rekord är 75 spänn på lotto tror de va' 5 rätt o tillägg eller nåt sånt, en minst sagt medioker insats. Stämmer in i imse/zvammel's fråga. Vad skulle DU göra?

Anonym sa...

Ja du, vad skulle man egentligen göra om man vann sådär oerhört mycket pengar? Fast för min del handlar det också om vad jag skulle låta bli att göra: skulle köpa mej ur trädgårdsarbetet, strykningen, och en del städning. För att vinna mer tid och för att det är urtrist. Tiden skulle jag lägga på min dotter och mina vänner. En massa extremlyx är inte min grej... fast det är klart en stor diamantring är ju inte fult och lite lyx gör nog inte ont.
Kram Ninni

Susjos sa...

Ja, de skulle bli förvånade *ler*!
En kollega till mig har varit där,och har nu en extra inkomst på 10.000 kr i månaden i 10 eller 15 år....
Hoppas ni hade ett trevligt och gott julbord!

Kram!

Anonym sa...

Hej Niklas!

Vad roligt att höra att du är lika dan :-) !! Det är inte så ofta jag spelar på Lotto men det händer ibland och jag brukar också vänta någon dag med att rätta mina rader. Trisslotter köper jag lite då och då. Jag köper alltid tre stycken Trisslotter för tre är ett av mina turtal (har 3 och 25). För några dagar, medans de ligger där i min handväska och väntar på att bli skrapade, så känner jag mig riktigt rik och funderar på allt jag ska göra med min vinst! Men, men, det stannar alltid vid drömmar... Har aldrig vunnit någon större summa. Det hade varit helt underbart att få se minerna på S och J när du kliver in i morgonstudion och säger att det är DU som ska skrapa Trisslott! Det hade varit obetalbart :-) !! Jag ska hålla tummarna för att det är den stora vinstlotten du har i bakfickan den här gången!

Önskar dig LYCKA TILL, en skön kväll och god natt!

Kramar från Anna Karin

Anonym sa...

Jag såg på The Voice idag på morgonen och hörde nåt sjukt om att hälla en öl över dig.

Sånt är inte bra många puckon kan börja hälla öl i tid och otid.
Vinst för utfört uppdrag är 17000 kr

Ifall eländet är sant så kan jag erbjuda dig en regnjacka, regnmössa och en öl så delar vi på pengarna som Schulman erbjuder.

Fast det är egentligen emot mina principer så låt en polare utför händelsen så tar du alla pengarna. Större hämnd kan du inte ge Schulman

Tant Latte sa...

Shit mannen, vilken spänning, att jag själv inte tänkt på det. Enkla medel att göra livet lite mera high life. Ska testa.
Jag har saknat dig på stjärnhimlen. Glad att jag ramlade över din blogg by the way, mannen.
Nu ska jag stalka din blogg och när jag får en chans ska jag hälla en öl över båda bröderna Schulman när ett tillfälle ges, HELT GRATIS!