torsdag 13 november 2008

Oj!

Ser att det fortfarande inte är en enda person som försökt svara på frågan jag ställde i förra inlägget.
Kan förresten tillägga att han, teknikern/producenten/studioägaren, blir hungrig ibland. Att han har kostnader för att bo. Och att han har en familj att försörja.

Annars kan jag säga att jag läser era kommentarer med stort intresse. Att sen alla kommentatorer inte bryr sig om att läsa det jag skrivit är väl möjligtvis smällar man får ta. Gjorde de det skulle de slippa ställa frågor som jag redan skrivit svaren på.

25 kommentarer:

claes sa...

En motfråga: hur betalar han sina räkningar och sin mat idag? Vem betalar för att använda hans studio, och var kommer dessa pengar ifrån?

Susjos sa...

Självklart ska vi KÖPA vår musik,så att din kompis studioinnehavaren får sin lön!

Kramkram!

Jonas sa...

Måste erkänna att du har en poäng. Med risk att krutdurken exploderar så är det nog så. Teknikern måste få in pengar liksom artisten och all runt ikring. Jag kan INGET om detta, men... rent spontat tänker jag att det kommer in pengar från två håll. Uppträdande och konserter som den ena inkomst källan, den andra är att jag går till affären och betalar för min skiva. Jag tänker att jag måste ju även få höra låten INNAN jag köper den. Då finns TV och Radio. Men internet då?? Hur ska vi använda det? exempelvis YouTube?? eller MySpace?? Hur ska vi förhålla oss till det? DET borde väl ändå vara ytterligare en möjlighet att nå ut ?? som snarare ökade möjligheterna att nå ut och bidra till teknikerns inkomst.

Leo sa...

"Han gillar sitt jobb och vill inget hellre än att fortsätta med det och göra studion ännu mer trevlig och inspirerande.
Hur löser vi det?"

Vad finns det att lösa? Det finns inget problem?

Hans Löfving sa...

Jag tror kanske att fler hade försökt sig på ett svar om frågan hade varit lite tydligare. Om jag förstod det rätt så är det alltså så att din polare försörjer sig på att producera musik och driva en studio och frågan var hur han skall kunna fortsätta göra det.

För att vara helt krass så är det faktiskt ingen naturlag att man skall kunna försörja sig på vad man vill. Jag inser hur det låter men faktum är att flera yrken har mött sin undergång bara under dom senaste hundra åren. Till exempel så fanns det förr i tiden folk som åkte runt och skötte om gatlyktorna innan dom drevs av el och det fanns även människor som sålde is till föregångaren till dagens kylskåp.

Nu tror jag inte nödvändigtvis att producenter och ägare av musikstudior skall behöva gå samma öde till mötes. Speciellt inte om man förutom den tekniska utrustningen tillhandahåller en inspirerande miljö som du beskriver och liknande mervärden. Nog är det så att teknikens framsteg har minskat skillnaden mellan en "riktig" studioinspelning och vad som kan åstadkommas med hjälp av en vanlig PC men vad jag har förstått så finns det ändå fortfarande en skillnad som är tillräckligt betydande för att vissa skall vilja betala vad det kostar att använda en seriös studio. Men detta rör väl hur som helst inte fildelningsdebatten? För att inte tala om IPREDdebatten.

Faktum är att i några av kommentarerna i tidigare inlägg så diskuteras det att fildelningen inte nödvändigtvis behöver vara ett hot mot musikförsäljningen och det är väl på sätt och vis faktiskt ett svar på frågan? Tro det eller ej! Det finns mängder av artister som självmant väljer att sprida sin musik eftersom dom vågar lita på att deras musik är bra nog att skapa en fanbase och att fanbasen kommer att betala för sig oavsett om dom har gratisalternativ.

Så om en duktig artist kan leva på sitt skapande och han anser att han behöver tjänsten som producenten/studion tillhandahåller så borde han faktiskt kunna betala för den precis som idag. Vi kan ju även konstatera att fildelningen inte är någonting nytt. Den har i runda slängar förekommit sedan napster såg dagens ljus år 1999 och studion tycks leva och frodas idag så varför skulle den inte kunna fortsätta göra det i framtiden om den redan överlevt nio år av ohämmad fildelning.

Anonym sa...

Anledningen till att ingen har svarat är nog för att det inte finns nåt enkelt svar till din fråga. Om det fanns det så hade nån nog sagt det vid det här laget.

Det verkar vara en väldigt trevligt och mysig studio och jag förstår att din vän gärna vill ha kvar den, men jämfört med för tio år sen så är studior inte riktigt lika nödvändiga som tidigare. Tekniken går framåt och även privatpersoner kan spela in hemma med ganska bra kvalitet nu. Om tekniken fortsätter utvecklas så kan det vara så att om tio år så behövs inte studios alls. Och då är det väldigt svårt att göra nåt...

Jonas sa...

Men.. det Måste ju inte handla om just TEKNIKERN. Säg så här då.
Utan YRKESFOLK vad händer då? Musiken kräver ju även i framtiden att det finns proffs på det de gör oavsett om det är Musik, Konst, Juridik. ALLT kommer ju påverkas mer och mer av de möjligheter/nackdelar Internet ger. Det kommer ju förr eller senare sannolikt påverka alla yrken mer eller mndre, sannolikt på ett sätt vi inte kan förutse idag. Klart att man måste få betalt även då.

Anonym sa...

Betr ko-studion, fildelning och mycket annat... -man har den marknad man förtjänar. En väldigt marknadsekonomisk sanning!

Var någonstans höll alla artister till någonstans när "marknaden" började intressera sig för MP3-spelare?

Niklas, vilka ultimatum, hot & krav ställde du mot ditt skivbolag för att tvinga dem att börja sälja MP3:or INNAN Napster m fl blev stora och skapade fildelningen? Hur mycket brydde du dig om dina fans behov och teknikutvecklingen -inte mycket, tyvärr.

Fildelningen är skapad av skivbolag och artisters saktfärdighet...

Anonym sa...

Niklas, om du nu stöder det nya IPRED lagförslaget så undrar jag varför just denna typ av kriminalitet ska få hanteras av privatpoliser som inget hellre vill än att sätta dit så många som möjligt åt sina uppdragsgivare som sedan kan hota och stämma skiten ur vanliga svenssons som inte har något att sätta emot. Knappast rättsäkert tycker jag. Alltså låt polisen och rättsväsendet fortsätta beivra de som kränker upphovsrätten enligt våra lagar men låt oss behålla vårt demokratiska och någorlunda rättssäkra samhälle samtidigt som musik och filindustrin får se till att utveckla sina tjnster så dom attraherar konsumenterna igen.

Sedan undrar jag hur du ser på den så kallade kasettskatten, att när jag köper tomma cd eller dvd skivor för att bränna mina egna bilder eller videoklipp som jag själv fotograferat måste betala en kraftig tvångsavgift som går till olika organisationer av upphovsrättsinnehavare. Obegripligt enligt mig. Denna avgiften ska kompensera för den lagliga privatkopieringen som man alltid fått göra, den som du själv gjorde när du spelade in blandband från dina LP som du sedan gav en kompis eller kanske ett syskon. Men nu gör tex skivbolagen allt för att hindra även denna lagliga kopiering med olika tekniska skydd på skivorna och på den musik man köper nerladdad. Då kanske det i konsekvensens namn är läge att avskaffa denna kasettskatt? Kanske du kan skriva en debattartikel om detta tillsammans med några kollegor? Ja vad säger du Niklas?

Leo sa...

En fråga till Dig Niklas:

I Din artikel skriver Du:

"Uppskattningsvis är det 1 000-2 000 individer som står för den mest omfattande uppladdningen, och som möjliggör över 90 procent av den illegala fildelning som sker i Sverige. Det är den gruppen av notoriska uppladdare av upphovsrättsskyddat material som den nya lagstiftningen syftar till att sätta stopp för. "

Här finns tyvärr många missförstånd kring hur fildelning helt tekniskt fungerar. Att det skulle vara en relativt liten grupp som fildelar är helt felaktigt. SCB:s senaste siffra är 1,3 miljoner. I dagarna har dock ett större svensk fildelningssajt gått ut med nya siffror (som gäller enbart deras site, det finns hundratals fler): 2,2 miljoner svenska IP-adresser, varje vecka.

Nedladdning och uppladdning är inte skiljt från varandra. Varje person som fildelar laddar både upp och ner, alltid, i varje ögonblick. Det är så tekniken fungerar. Den här "relativt lilla gruppen" fildelare på 1000-2000 personer som ni pratar om är alltså egentligen 2,2 miljoner svenska IP-adresser (minst), varje vecka...


Ni vill alltså avskaffa rättssäkerheten och integriteten för flera miljoner svenskar?

Eller hur menar ni? Menar du på allvar att det bara är 1000-2000 personer som fildelar i Sverige?

Eller vet du inte vad du skrivit under?

// Civ. ing Datateknik

Marie S sa...

Jag håller med dig Jonas, det kommer alltid att behövas någon som är proffs = betalt för arbetet.
I slutändan kommer ingen vilja skapa musik, film eller spel.. eller vad det vara må och då står vi där, tillbaka till medeltiden och tittar på gyckelspel på torget och kastar några mynt för visad uppskattning !!

Anonym sa...

Tjenare Niklas!

Till att börja med vill jag säga att denna debatt är tio år gammal. Då kom mängder med idéer hur skivbolag kunde vara relevanta i nätåldern. Vissa idéer var kassa, vissa har funkat bra, och de alla har motarbetats av industrin.

Det är lite ohävet att kräva av de som påpekar fulspelet i denna motarbetning att ha färdiga svar åt dig. Många är det som sagt att i framtiden gäller inte EN lösning för alla artister utan många olika!

Du har väl läst Seth Godins tips till skivbolagsdirektörer? De är som klippt och skurna för folkkära artister som du. Du skulle mycket väl kunna tjäna mer pengar på dem än på skivförsäljning.

Men jag är ändå skyldig dig ETT (av dessa hundratals) konkret förslag på hur din studioknegare förtjänar sitt levebröd: Nine Inch Nails släppte ju sin senaste platta gratis på hemsidan. Samtidigt fanns en limiterad box, med en liten bok, till försäljning för två tusen spänn. Den sålde slut samma dag som den släpptes. Samma låtar alltså. Så exemplarförsäljningens död är kraftigt överdriven.

hälsar

Jonas

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Niklas, säg mig: hur mycket tjänar du på dina musikvideor idag? Är det många som köper dem?

Mitt förslag är att studioinnehavaren får betalt av musikerna även i framtiden, även om förinspelad musik inte är det man tjänar pengar på då. Precis som videoregissören alltså...

Anonym sa...

Pajas !

Komma dragande med upphovsrätt när du är en lika stor TJUV SJÄLV !! SNACKA om dubbelmoral. Eller är det bara VISSA som ska få betalt eller!!

Anonym sa...

I dag gör en massa musiker sin musik OCH spelar in den i vardagsrummet utan en massa extra "folk" som kan tekniken. Och en hel del av dessa plattor låter helt fantastiskt. Som någon tidigare skrev, det finns inget självändamål med att en viss yrekskår ska få konstgjord andning. Och ska vi prata andra yrkeskårers död så finns det otal exempel på det.

Niklas Strömsted är en person. En musiker som kom in i rampljuset långt innan denna debatt föddes. En musiker som vuxit upp med en viss tids rådande branschklimat. Tack vara spridningskulturen (fildelning, youtube m.m.) så har betydligt fler männiksor lärt sig hantverket och gör nu egna "verk" och detta på grund av att det varit lätt att få tillgång till dessa instrument (t.ex. inspelningsprogram) via internet... och då har jag inte ens nämnt den idé- och kunskapsspridning som idagsläget sker. Utbyte och tips av idéer för hur man spelar in, mixar, producerar, rattar syntar och spelar instrument.

Idag finns det fler männiksor än någonsin som sysslar med musik och som desutom inte direkt tjänar pengar på det. De sysslar med musik och skapar verk som de gladeligen delar med sig av. Dessutom tror jag de flesta gör det utan en tanke på att de ska bli "stjärnor" och tjäna tillräckligt med pengar för att överleva. De är tillräckligt realistiska för att förstå det. Och... detta leder till att antalet musiker som faktiskt har nytta av spridningskulturen är rätt många fler än de som har tänkt sig leva på det som inkomst.

Och... när dessa musiker inte har pengar som största drivkraft så tror jag att den sammanlagda musikproduktionen i Sverige blir betydligt bredare än dessa folkliga elit-artister som undertecknat en viss artikel. Och vilka är viktigast egentligen? Det finns bara ett svar: Alla, så klart.

Jag tror inte på att du Niclas, hade slutat göra musik om du inte hade kunna leva på det? Musik är ett kall och du, precis som de flesta andra, kommer fortsätta göra det oavsett om man får lön för det eller inte.

Näe. Tvinga musikbranschen sätta sig i skolbänken och sudda ut sin proteksionistiska inställning och utnyttja möjligheterna istället.
Bättre online-tjänster och ner med priset för alla musikproduktion har ju faktiskt blivit betydligt billigare. Annars har ni ju inte lärt er något... eller hur?

P.S. Niklas... seriöst? Tycker du inte det är synd att du inte kan visa diverse 'You Tube'-videos på sajten? Är det inte ett värde som skulle gå förlorat om vi alla tvingades ta bort all upphovsrättsligt material från internet? Det är ju ändå nånting som tillhör oss alla i slutändan... som kulturarv...

Och du... har du funderat på hur många ackord, bryggor, refränger och stick du snott från andra genom åren... för inte gör du något helt unikt...kanske dags att ge tillbaka lite nu. Varför inte använda Creative Commons på dina låtar som ersätting till efterföljande: http://www.creativecommons.se/


/Smaksatt av en musiker från Sveriges musikertätaste stadsdel vilken såklart ligger i Malmö.

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
deeped sa...

Du ska ha stor credd för att du väljer att använda bloggen för att diskutera frågan. Har därför svarat dig på min blogg.

Magnus sa...

Niklas, jag kan hålla med om att även kulturarbetare i alla dess former behöver ha pengar att leva på. Men tills det att vi har hittat en fungerande modell för att skapa cash för er tror jag inte det är rätt väg att gå med skärpta straff och en intensivare jakt på fildelare. Som du själv märkte idag är det inte helt lätt att tänka på vad man gör, och för en hyffsat van internetanvändare är det fortfarande svårt att veta om den bryter mot upphovsrättslagen.

Att skärpa straff har också sina gränser. När det kommer till "vanliga" brott där människor åsamkas ekonomiska förluster finns det gränser, men var i rättssystemet sägs det att fildelning ska straffas hårdare? Även om ni förlorar pengar så lever ni fortfarande i Sverige, med ganska bra skyddsnät på den sociala sidan. Ingen av er har på något sätt utsatts för något som kan hota eran fysiska hälsa, något som jag anser bör få mycket högre straff.
Men vad vet jag, kanske är det värre att sprida din musik i några tusen exemplar än någon person som blir nedstucken med en kniv en fredagkväll utan anledning?

viola sa...

Jag tycker det ska bli skönt att slippa alla Youtube osv, och bara lyssna på dig på din blogg.

Mera Niklas i skrivet ord!!

Då är ju du samtidigt solidarisk och har rent samvete i din branschen :-). Man kan ju inte minera sin egen mark.

Adam S. sa...

@ Leo.

De menar antagligen att det är 1000-2000 personer som står för den ursprungliga "piratkopieringen", dvs. de som lägger upp musiken. Du måste mena folk som använder sig av t.ex. Torrents eller Direct Connect eller dylikt.

.....

Jag förstår absolut argumenten och kan samtidigt förstå argumenten från "fildelarsidan". Det måste ju finnas en balans och i dessa tider är det väl knappt någon som har råd att lägga pengar på musik.

Själv står jag 100% bakom skapandet av egen musik och konst. Folk kommer alltid att stjäla och folk kommer alltid att skapa. Så enkelt är det.



Son & musiker.


http://stromstedt.gollne.se

Jonas sa...

Det finns en annan aspekt till vi har missat lite. Det är att det NU finns en hel generation som vant sig vid att det SKA vara gratis och helt ok att ladda ned fritt, detta har åtminstone ur mitt perspektiv med uppfostran att göra. Jag har klargjort för barnen att dom håller banne mig inte på och laddar hem något, åtminstone inte utan att fråga mig först. Ofta kommer dottern 15 år ned och ska ha mig att ladda hem det ena än det andra och vi blir ALLTID så”#¤¤%&/()}@£ osams om detta för jag vägrar och menar att det är bättre hon köper musik skivan eller film dvd:n i rent uppfostrings syfte att precis som jag är uppfostrad efter vanligt ”bondförnuft” att ”MAN SKA GÖRA RÄTT FÖR SIG” tyvärr slutar det oftast med att jag får betala, men hellre det än att hon vänjer sig vid att allt ska vara gratis.
Nu är det ju så att när man som exempel ser på vinjetten för IDOL 2008 där en jurymedlem kliver ur en Ferrari, en annan kommer med egen helikopter o den tredje med lyxåk av värsta sorten signalerar detta till åtminstone mina barn att de har otroligt gott om pengar. Detta får jag slängt i ansiktet varje gång jag försöker argumentera för att betala för sin musik.

(Och jag som bestämde mig för att INTE ge mig in i det här, konstigt att man inte kan låta bli. NU ÄR DET NATTINATTI och tack för mig, ett inlägg till och det är stalkervarning, jag vet)

deeped sa...

@jonas: får jag fråga dig en sak - reser du med RyanAir? Grejen är att det inte är en omöjlighet att utveckla en liknande affärsmodell för immateriella produkter utifrån en freemium-modell. I princip så finns den redan: artister säljer merchandising, konserter etc etc. Se Radiohead. Eller Nine Inch Nails. Eller det faktum att AC/DCs senaste platta sålde otroligt bra - trots att den hamnade på TPB innan den släpptes.

laser sa...

Alla kan inte jobba med det de tycker om. Varför är det mitt ansvar att se till så just din kompisfår göra det han tycker om? Jag har fullt med att själv försöka få betalt för det jag tycker om. Och detta utan att kräva lagar som är till för att kräva pengar av alla som inte vill ge mig pengar.
Jobbar man med nåt ingen vill betala för så, ja, då ska man jobba gratis tills man kommer på att det är fruktlöst och börjar jobba med nåt annat. Jobbar jag med att sälja snö till eskimåer eller damma på soptippen, så jobbar jag gratis. Bara för att ingen har ett svar på din frågeställning betder inte det att du har rätt. Det kan lika gärna betyda att din frågeställning inte är rättfärdigad. Vad är det för naturlag som säger att din kompis ska ha pengar bara för att han har en studio?

Bertilo sa...

Har du tagit bort alla stöldvideor från gamla inlägg än? Har du berättat för DN och Aftonbladet att du själv är förhärdad pirat/tjuv (eller vad du nu vill kalla det)? Har du anmält dig själv till polisen än? Om inte, varför inte?