måndag 17 november 2008

Gud må förlåta mig somliga rader








Jag har lovat att jag ska göra en liten grej på lördag och har nu suttit några timmar med gitarren i knät och tagit mig tillbaka i tiden. Repat in låtar som jag nästan glömt att jag skrivit. Texter som naturligtvis finns kvar där på nån av hårddiskarna i hjärnan. En dammig gammal disk längst in i skrubben där det sällan eller aldrig knackas på.
Sångerna liksom förvånade att åter bli sedda. Bli klappade på.
Oj, skrev jag så? Hur tänkte jag där? Nångång också...hm...inte så illa.
Ser på bilderna. En betydligt yngre man än den som möter mig i spegeln numera.
Försöker minnas tankar och känslor.
Vad vet jag nu som jag inte visste då?
Och tvärtom - vad visste jag då som jag glömt?

Tonarterna var högre förr.
Nu sänker jag dem.
Så jag slipper stå på tå.

10 kommentarer:

Susjos sa...

"December utan dej"...jättefin text och musiken är underbar! Ser att det faktiskt är 10 år sedan du skrev den,likaså "Nu har det landat en ängel",också underbar text och musik!
Gud så stolt du kan vara!

Kram!

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Strandhs Mia sa...

Jag ska berätta en historia runt; Nu har det landat en ängel.
Min mamma var svårt sjuk i cancer i dec -98 och for någon annanstans i jan-99 (endast 58 år ung) och hon älskade den sången.
Hon sa ofta, spela den där om ängeln med Strömstedt de sista veckorna av sitt jordeliv.Och vi spelade, flera gånger om dagen.
Och förlåt Niklas, men vi spelade den för henne på begravningen också (du fick stim .. lovar)..(gissar att den är skriven för att någon kom till jorden och inte för att någon lämnade jorden, men det struntade vi i, för hon älskade sången) det ger så mycket värme i hjärtat att lyssna på den lite då och då.

Och, Färja ut i rymden, där har jag dragit på volymen och skrålat med i när jag varit riktigt förbannand... och det har hjälpt.
Tack för din musik och dina fina texter.

malix sa...

sånt är livet vid högre ålder ibland får även ställa sig på tå för att nå, då man har en tendens att krympa på ålderns höst. Sånt e livet ibland blir man äldre utan att man ens vet hur man kom dit. Gäller att gilla läget hoppas det blir bra på lördag, du e bäst de gamla låtarna är inte helt fel snarare tvärt om
Om du var ett vind vore jag en synd bara att jag endast har de på vinyl och inget stift till spelaren hade suttit fint nu när jag ska plugga i kväll....

adelina sa...

Hej!

Har varit lite småförälskad i dig sedan jag var liten.
Personlig favorit; Där finns inga ord.

För fin att beskrivas.

Kram från Norrland : )

Susjos sa...

Oj,jag har ju "upptäckt"mycket av din musik i år...,så jag hör många låtar för första gången! Otroligt!
Bättre sent än aldrig :)

...Inga änglar gråter,så gud förlåter nog dej,du är bara människa....


Kram!

trollmor sa...

Då får jag väl komma med mina favoritrader:
"Det finns alltid en väg till
om du känner att du tror
att du kan
att du vill"
Ett riktigt mantra för mig i många år! :)

På den andra favolistan, mer härligt knäppa textrader:
"Drömmer du i färg eller svartvitt?
Drömmer du om nåt
som är blått?"

Krys sa...

Hur kanns det att möta den yngre mannen från bilder?
På ljusets avstånd?eller andas han i nacken??Samtidigt?
Tonarterna är lägre med åren.Då hör man betydligt bättre.Och som Du skriver "slipper stå på tå"
/Krys
ps.den lilla"tvingen" på bilden, sätts den på resonanslådan?Jag är verkligen nyfiken.Undrar om Du kan svara.

Niklas Strömstedt sa...

Krys!
Den lilla "tvingen" heter capodaster och sätts över valfritt band på gitarrens greppbräda.
Mycket bra uppfinning!

/N

Krys sa...

Tack Du.Har lart mig nagot nytt
/Kr