måndag 19 januari 2009

Antikt & Kuriosa...















Har hamnat i auktionssideträsket. Jag letar lite möbler till landet och det är lätt att fullständigt gå bort sig. 
I fredags bjöd jag på ett badrumsskåp i plast. Förmodligen var det ganska äckligt och bilden sa ingenting om motsatsen heller. "Desificeringsbad" sa hjärnan utan att egentligen veta vad ett sånt är. 
Skåpet var från 60-talet och jag bjöd glatt tvåhundrafemtio spänn och var - eftersom det bara återstod en halvtimme av auktionen - helt säker på att jag var klubbad och klar.
Icke! Bakom en sten låg det någon och lurade och klämde till med trehundra.
Vafan!
Jag höjde. Och höjde. Och höjde. Lätt att åka med liksom. Men hejdade mig ändå plötsligt vid sjuhundrafemtio.
Vad är rimligt egentligen? För ett plastskåp med en spegel som sett och varit med om saker som man inte har en aning om. Huuuga! Kan speglar vara hemsökta månne? I så fall öppnar sig nya fantastiska möjligheter för de där andejagarna som springer runt i tv4-plus med mörkerkameran i högsta hugg.

Trots att jag fortfarande är småskärrad av det där påståendet att mina Google-sökningar varje vecka  kräver lika mycket energi som hela Göteborg stift så fortsätter jag klicka och leta. Har nog ändå bestämt mig för att inte riktigt tro på den teorin.
Så vågorna tar mig runt i den begagnade världen och kanske hittar jag nåt bra till slut.

Men bara så ni vet - det är ont om gamla klädskåp och bockbord på Blocket...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Niklas!
Jag undrar om du har någon ny skiva på gång, älskar din musik.

// bea_balett@hotmail.com

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Kan man få 750 spänn för ett gammalt badrumsskåp?
Det ska jag komma ihåg när jag går på lägenhetsvisningar.
puss&Kram Annica

Anonym sa...

Åk runt på auktioner på mindre orter om du har möjlighet. Här på bygden finns det mycket gamla möbler tycker jag.
...akta dej för de övernaturliga andejagarna, de finns överallt..."L"
Kram Ninni

Susjos sa...

Internet är ju helt fantastiskt,man kan ju göra nästan allt via nätet! Shoppa loss på både prylar och resor,boka hotell och gud vet vad!
Jag har just upptäckt Tradera,och auktionerar ut killarnas för små kläder. Går hur bra som helst ;)
Ska genast leta upp något gammalt klädskåp eller bock bord....
Kram

Anonym sa...

www.slottstallet.se

anki sa...

Åh auktioner är så roliga,men tycker bäst om dom på sommaren i hemtrakten karlskoga,då kan man komma billigt undan. Ska försöka städa källaren någon vacker dag,vem vet vad som gömmer sig därinne. Hittar jag ett bockbord hojtar jag till.
Nu har min gymtid börjat ,ska rusa ner. Skönt med ett gym i källarplan. Då blir det ju gjort ialla fall,vissa dar ändå.
Trevlig kväll
Anki

Anonym sa...

Oj det är så lätt, som du säger, att hamna i budsvängen. Det gäller att alltid tänka efter....före....
Jag har alltför lätt att drabbas av buddj-en.
Önskar dig en mysig måndagkväll och undvik auktioner...om du inte måste kolla en extra sväng! ;)
Kram Anna

Drömma-Lotta sa...

Hello, du ger fasiken i att buda på eventuella klädskåp N ;)
Jag behöver ett, lagom chabby chic med oval spegel och det är fasen inte lätt...
Rolig bild med gamla och nya spöken i!
Allt gott,
Lo

Storarvid sa...

Det skulle ju vara alledes förnämligt om man kunde googla o koppla så man värmer upp huset samtidigt med googlandet :-)
Lätt o säga, svårt o göra.
Det är bara att kämpa på med auktinerna. Rätt som det är står man där med ett "fynd"
Konstigt det där. I vår familj är det jag som försöker bli av med skräp. Få iväg allt på "loppisar" osv. Precis lagom när jag lyckats bli av med mosters gammla bord som vi ärvt men aldrig haft framme, eller en 25 år gammal sodastreamer, nog FASEN går frugan på loppis o kvittrar glatt när hon kommer hem.
"Älskling!! Vet vad jag hittade på loppis idag???
Jag får syn på ett nästan likadant bord som jag precis lyckats bli av med, och tror du inte där står en "Fyndsoadstreamer"

Anonym sa...

Coolt.Det spokar med en fin "Kuriosa'"
/Krys

Sara sa...

Hej,
du borde följa min blogg.
Hälsar Sara, Bättre begagnat.
PS Om det var ett italienskt badrumsskåp från 50-talet vet jag ett ställe som har ett till salu för 250 spänn.

http://battrebegagnat.blogspot.com

jarl sa...

Hej Niklas,

Jag har ett bockbord till salu och ev också ett badrumskåp, italiensk design.

Hälsn,
Jarl
www.antiktitommarp.se