tisdag 27 januari 2009

Borsjtj















Det finns en restaurang på hörnet. Tror att jag skrivit om den förr. Lite nyindisk sådär. Mysig. Kulörta lyktor ovanför uteserveringen och trevlig personal.
Stora, stora skyltfönster ut mot vår gata.
Vid två tillfällen den senaste tiden har de dock krossats och lastbilar med kran har fått komma och byta ut dem. Mycket bökigt!

Jag har funderat en del kring de där rutorna. Vem krossar den typen av fönster? Jag menar, det är ju inga vanliga doror vilka som helst.
Skitungar? De som brukar klottra meningslösa tags på fasaden? Knappast va.
Är det krögarens fru som kanske tror att krögar´n själv har ihop det med nån servitris? Långsökt.
En galen gäst som blivit matförgiftad? Ja, en gång kanske, men inte två.

Så såg jag "Eastern Promises" igår. Där Viggo Mortensen har krupit ur Aragorn och satt på sig kostymåslips, Mercedes, rysk accent och tatueringar. Mitt i maffian i London.
Kanske Legolas egentligen också är ryss och numera bedriver beskyddarverksamhet på Södermalm? Så måste det vara.
- Pröjsar ni inte så blir det glassplitter i varenda chicken tikka som serveras! Och sen avknipsade fingrar! Samla ihop kassan! Jag är tillbaka om en alvtimme!

Vi får se.
Nu är rutorna hela och kvarteret håller andan.
Och Frodo, vilken stad fick han?

5 kommentarer:

Susjos sa...

Haha, du är rolig du! Men visst var filmen Eastern Promises bra? Trots allt våld (inte minst bastuscenen..puh!)!? Och om jag inte minns fel så var det minsann en liten barnmorska inblandad där också,Naomi Watts spelade väl den rollen?

Hoppas nu rutorna håller på söder :)
Ha det!
Kram

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ika sa...

det är vällan fulla ungdomar, som återigen skyller på att dom inte har något att göra, som varit i farten?

Anonym sa...

Efter att ha läst Jens Lapidus ypperliga roman "Snabba Cash" förstår man hur naiva vi varit i Sverige beträffande den organiserade brottsligheten. Det är en minst sagt skrämmande utveckling vi har kunnat bevittna och om jag tolkar Lapidus tankegångar rätt, är tåget ganska kört - det går liksom inte att skruva tillbaka uret.

Att tro att det skulle vara fulla ungdomar är som att stoppa huvudet i sanden. Tyvärr. Fiktionen har hunnit ikapp oss. Givetvis ska vi inte svara med resignation, men detta med maffiosos är nog tyvärr något som vi kommer att få leva med.

Vad hände egentligen med Per-Albins gamla dröm om folkhemmet?

Anonym sa...

Ja,ryssen kommer och försvaret ska bantas..
Per-Albins gamla dröm om folkhemmet gick i kras med 68-generation och hiper konsumption.
Söndra och härska ..ett motto för många efter Per-Albin
/Krys