måndag 12 januari 2009

Dressed for Success














"Highways and dancehalls
A good song takes you far"

Här går fem allvarsamma män på en gata i London. På väg mot High Court. På ett nästan barnsligt sätt möjligen lite upplivade av att få vara så finklädda. Sådär som man kunde känna när man var barn. Tänk, slips och allt!
Och se så viktig jag ser ut med alla papper under armen...

Nio år innan Londonpromenaden damp det ner en demokassett i min brevlåda. Låtskrivaren var en kille från Göteborg som jag träffat ett par gånge längs vägen. Jag hade sjuhundratusen andra saker att göra så jag lyssnade aldrig utan glömde bort den och till slut försvann den i klump med en massa andra uppskjutna saker.
Senare fick jag klart för mig att kassetten tydligen innehöll en låt som praktiskt taget var identisk med Roxette-dängan "Sleeping In My Car". Tyckte i alla fall Göteborgaren. Och hans teori var att jag spelat den där låten för Per G som naturligtvis inte kunde hålla händerna från syltburken utan snodde den med hull och hår.
Många turer fram och tillbaka men till sist hamnade allt - på ett närmast overkligt vis - i en rättssal i London där det satt gubbar med peruker på knopparna. 

Där fick jag svära inför Gud och Drottningen. Som på film. Förklarade att jag aldrig ens själv hört biten och alltså inte heller kunde ha spelat den för någon annan.
Sen ett gytter av musikexperter och analytiker och så plötsligt så hördes den "plagierade" låten ur domstolens lätt nasala högtalarsysten. Den enda likheten med Roxettehiten var att den hade en början och ett slut.
Göteborgaren hörde något helt annat.
- Om man spelar takt tjugofem och tjugosex baklänges så finns det en klar likhet.

Domaren la upp en mycket brittisk min, kliade sig lite under peruken och sa:
- Really...
Situationen var helt absurd och till det ostoppbara fnittret var avståndet bara en liten blick.

Idag fyller Per Håkan femtio.
Må han fnittra!
HURRA HURRA HURRA HURRA!

8 kommentarer:

Susjos sa...

Ja,idag gratulerar vi Per Gessle! Hurra Hurra! Många som fyller 50....
Vilken tjusig bild,ser ut som en reklam bild från Dressman!

Kram

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Förra året då min dotter gick i ettan kom hon hem och berättade att några pojkar hade sagt "- M, du äger." Hon tittade lite oroligt på mej och undrade vad de menade. Hennes mossiga morsa hade naturligtvis ingen aning, men skaffade fram fakta.
När jag tittar på bilden och zomar in så kan jag bara konstatera; Du äger Niklas... fortfarande!

Många tankar och kramar till Anna- Karin.

Kram Ninni

Anonym sa...

Kritstrecksrandigt är alltid snyggt, och särdeles passande att klä sig i när man befinner sig på brittisk mark. Jag håller nog med dig i ett av dina tidigare blogginlägg - "att jag fortfarande har en viss koll".

Jag undrar bara angående domaren du skriver om i dagens inlägg; hur ser "en mycket brittisk min" ut? Kan man även prata om svenska, tyska, ungerska eller jamaicanska miner. Bara en stilla undran...

Storarvid sa...

Skulle vara kul o få höra den där melodin som Göteborgaren gjort, liksom för att få höra.
Finns melodislingan tillgänglig någonstans tro??
Skrattar gott åt hisorien, tack för den.

Christina och Carina sa...

Mmm....vilka snyggingar och alla

Anna Karin sa...

Wow! Vilken häftig bild! Hade kunnat vara tagen ur vilken tidning som helst ;-) !! Håller med, Susanne, liknar Dressman-reklamen! Snyggt!

Kramar från Anna Karin

PS: Tack så jättemycket, Ninni!

sorenolsson sa...

Är jag den enda som tycker att Mats Nilemar liknar han som är ond mördare i Da Vinci-koden?
Där slutar iofs alla likheter.
Mats är ju snäll kille. Innerst inne.
Och morfar.
Det är inte illa.

Och Per är 50.
Men det är ju ingen ålder. det är en hastighetsbegränsning.

må så gott!