måndag 26 januari 2009

Det var inte bättre förr men det ska bli!















Tillbaka i bruset efter två stilla dygn bakom den blå dörren.
Vid vattnet en bit utanför tullarna fungerar det grå som en välvillig och lugn famn. Som öppnar sig och inbjuder till vila.
Men i stan blir det på nåt sätt bara öststat. Dystert och hopkrupet.
Jag vet att jag klagar alldeles för mycket på vintern. Men om den fattade att den ska vara på riktigt så hade inte ett ont ord om den letat sig ut till den här bloggen. Vit snö, åtta minus och en gnutta sol - ska det vara så svårt att ordna?
Eller har det helt enkelt bara blivit omodernt? Vintern i Stockholm vill inte vara kusinen från landet, så den anammar det urbant såsigt Alexanderplatzfärgade och är kanske så mycket 2009 som det överhuvudtaget kan bli...

På tal om förr.
Det jagas ju en del. Nytt. Snabbare. Bättre. Klarare. Enklare. Effektivare. Det kan gälla datorer, bildskärmar, bilar, bantningskurer eller rakblad. 2.53 GHz Intel Core 2 Duo Super Sport Vrål. Ska det vara.
På onsdag ska jag däremot hjälpa min pappa att byta ut en alldeles för modern skrivmaskin.
Tangentjävlarna sitter inte där de ska för maskinen vill så gärna likna en dator och därför är tangentuppsättningen designad efter en sån.
Det går inte an!
Det blir fel.
Måste bytas ut mot en sån där stor klumpig.

Slutsatsen är alltså att man kan bli för modern för sitt eget bästa.

3 kommentarer:

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anna Karin sa...

Hej Niklas!

Apropå din rubrik "Det var inte bättre förr..." så kom jag och tänka på en av våra gamla pensionärer på jobbet. En dam som nu är i 75-års åldern, hon var och hälsade på för några dagar sedan. Då pratade vi om lite allt möjligt och då sa hon att "Det var inte alls bättre förr, men jag upplever det som om allting var betydligt enklare förr!". Hon upplevde det som om allting hade blivit så krångligt, allt ska ske via internet och hemsidor och så vidare vilket hon tyckte var svårt för hon har ingen datavana alls! Och är man som din pappa van vid en gammal skrivmaskin så förstår jag att det inte går att vänja sig vid en ny! Precis som räknemaskiner - ibland börjar dem med 1-2-3-tangenterna i översta raden, ibland är de på den nedersta raden, så det är lätt att göra fel när det inte är lika på räknemaskinen, datorn och faxen till exempel!

Hoppas du har haft en bra dag tillbaka i stan. Själv har jag haft en rätt så bra dag på jobbet! Igår hade vi strålande sol och plusgrader, idag har vi haft runt nollan och lite snö till och med!

Man ska ju hänga med sin tid men låt oss vara "lagom moderna" - håller med dig och din pappa!!

Önskar dig en skön kväll!

Många kramar från Anna Karin

NETTAN sa...

Läsa din blogg har blivit ett dagligt måste, den är så skön!
Måste slå ett slag för våran vinter här i Kanada, den är precis sådär som du vill ha den ;) Kall, snöig och solig. Och vi har för tillfället ca 2,5 timmar mer dagsljus än Stockholm. Bara en sån sak. (kika gärna in på min blogg om du vill se lite vinterbilder).
Dock finns det massor jag saknar i Stockholm - så pros and cons with everything...
Jeanette