torsdag 29 januari 2009

Om. Igen.

Lunch med Glenk på Götgatan. Sen slank vi in i musikaffären.
- Ska ni starta band, frågade butiksinnehavaren.

Sen såg jag den rödgula Rickenbackern som hängde där på väggen och stelnade ett ögonblick. Bad att få titta närmare på den.
Kände igen märken efter bältesspännen och jack i plektrumskyddet.
Min! Det är ju för faan min!

En natt för nitton år sen var det någon som tog sig in i Polarstudion och botaniserade bland lösöret. Någon som gick därifrån med en telefonsvarare och en kassettradio. Och så min gitarr.
Så många gånger jag har undrat när och var och om den skulle dyka upp igen. Som tänkt på hur otrygg, ensam och bortkommen den måste känna sig. Som jag ibland saknat det där typiskt klingiga Rickenbackersoundet som just mitt exemplar fick ur sig. Och som jag inte hittat i andra jag prövat senare.

Och nu hänger den alltså där på väggen. Tjugoniotusenfemhundra spänn står det på prislappen.
Skulle vilja att den kunde tala. Säga vad den varit med om. Berätta att den vill tillbaka och att den saknat just mina låtar.

En gång för längesen blev den kvar på ett hak efter en spelning. Det var i Västerås och på morgonen ringde de från stället och sa att vi glömt en gitarr.
Jag satt med den i knät i turnébussen och medan vintervägarna mot Malung passerade utanför fönstret skrev jag en av mina allra största och bästa låtar.

Jag borde köpa tillbaka den!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart borde du det!
Do it!

Anonym sa...

Hej Niklas!

Riktigt, riktigt bra blog du har. En av få som jag orkar följa något sånär regelbundet. Men det var inte det jag skulle tala om ( Taube!) utan det lilla faktum att jag hittade en gammal tidning, 82 tror jag den är ifrån, utgiven av EMI med Kjell Andersson som redaktör. Där finns ett rep om dig och dina nya platta och framför allt om låten "Syster, Syster".
Skriven kanske med Rickenbackern?

Är du påSkytteholm 7 febr. mot Mariehamn? Är vi fågel eller fisk i år? Det är osäkert, men spännnande som fan.

Lasse

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag borde väl lista ut vilken låt du skrev, men det kan jag inte. Vilken av dina största och bästa var det?

stina sa...

Fast det är ju ganska surt att behöva köpa tebax den när det igentligen är du som är ägaren
stina

Storarvid sa...

Självklart ska du se till att den blir din igen. Du skulle nog ångra STORT om du blev av med den.
Själv blev jag av med en Korg Trident som någon stal. Min älskade Korg Trident Mk 2....
(En av de första RIKTIGA polyfona analoga syntarna)
Efter en vecka ringde polisen och sa att de hittat den oiskadd och jag fick tillbaka den.
Jag blev så glad så jag skickade en bukett blommor till de poliserna som hittat den vid en husransakan.

Drömma-Lotta sa...

Vem har lämnat in den då?
Om du anmälde den som stulen kan du kanske....eller har tiden passerat kanske? Om jag hade pengar skulle jag tveklöst gjort den till MIN igen. Vilken grej människa!

Anonym sa...

jaa det är klart den ska tillbaka dit den hör hemma!! det var ju därför du hittade den där i affären, den har äventyrat klart och vill hem igen.

Anonym sa...

är du inte riktigt klok? KÖPTE du den inte? Förstod du inte att den sa till dig att den inte bara var din historia utan också din framtid? Tjugoniotusen, vad är egentligen det när du kommer att göra dina bästa låtar nu och framöver? På just den gitarren?
Det kostar pengar att tjäna pengar, det säger min revisor.
Avdragsgillt!

Anonym sa...

Herregud Niklas vad funderar du på? Guran kommer ju att bli en huvudattraktion på ett framtida "Modern museum of Strömstedt" Tänk dig upplyst monter...och i bakgrunden en svag men tydlig musikslinga....om du var ett hav vore jag...........

Kristina sa...

Men för tusan köp tillbaka den Niklas!

Och skriv sen en lika suverän låt igen...ingen press, inga krav eller hur? ;)

Och Håkan(Hakke)- låten är såklart Om!

Kram Kristina

P.s Med risk för att vara tjatig Niklas nu är det snart februari.....har du någon nyhet åt oss? ;)

Vardagslyx... sa...

Den låten har man säkert njutit av tusen gånger! Vad väntar du på!!!! KÖP!

Anonym sa...

Klart du måste köpa tillbaka den! Men har egentligen en helt annan sak att fråga om. Bor vid Mariatorget och funderar lite på att börja träna på Saga. Är det ett bra ställe? Är helt otränad och ahr aldrig satt min fot på ett gym tidigare.

Anonym sa...

Hej Niklas,
Jag håller med, klart att du ska ha den tillbaks.
Kanske du har #nått kvitto# om anmälan i dina gömmor som du kan ha med. Inte ska du köpa tillbaks ¤ din gurra ¤ heller.
Kontakta snuten så får dom hjälpa dig. Lycka till !!!!
Jag håller tummarna att det går vägen. Kram från Catrin

ullrika sa...

köpa??! finns det inte nån ny lag nu som säger att du kan få tillbaka den? iom att den ändå ska säljas lär det inte bli nån diskussion om ägande.

annars borde ett försäkringsbolag glatt få betala?

ska bli spännande att följa vad som sker.

Anonym sa...

Blev huden knottrig?Viskar
ett hav och himmelen ,vingar vidderna och vinden i strängarna?
Kanske med DNA-test eller royalty till butiksinnehavaren av Dina bästa låtar framöver ,slipper Du prislappen?
/Kr

Kerstin-Maria sa...

GRATTIS Niklas!
-GRATTIS till att Du har hittat Din Gitarr igen!!
SJÄLVKLART ska Du ha tillbaks den nu! Du kan säkert komma överens med affärsinnehavaren om en lämplig summa;)
-Gitarren har förstås bytt ägare flera gånger under årens lopp.
Det blir ju omöjligt att leta reda på den "riktiga tjuven",tyvärr.

-Hoppas det är OK om jag lägger in "OM" på Din Myspace-sida?
Låten är ju alltför bra för att inte spelas OM & OM igen!
-Stort LYCKA TILL med Rickenbackern!
Kramar../Kerstin-Maria.

Storarvid sa...

Berättade om din Rickenbacker på jobet, en kompis sa:
En del solskenshistorier är helt enkelt för bra för att sluta på fel sätt.
Klart han ska se till att få tillbaka den. Han har bara en chans ta den.
Jag håller med

samuelsson sa...

Självklart ska du köpa tillbaka den!!