söndag 4 januari 2009

Vård av sjukihuvetpappa















M har trettioåttaochnio. Vill ändå åka och hälsa på hunden. Längtar. Förstås.
- Kommerintepåfrågan! Dubehövervilafattaruväl, säger jag.
Stenhård. Oresonlig.
Hon gråter. Arg. Jag får absolut inte trösta.
- Du måste ta det lugnt så du blir frisk, hör jag mig säga och sen radar jag upp en massa saker hon kan göra istället. Typiska vuxenförslag. Läsaenbok. Sovalite. Kanskeritanåt.
Som att säga "Taenfrukt" till någon som är godissugen.

Igår frågade hon om vi inte kunde se ettan och tvåan av "Sagan om ringen".
Som en rutinerad förälder svarade jag då:
- Jag kan inte ta ställning till det i detta ögonblick.
Nu kan jag det. Det är ju ett alldeles lysande förslag.
Ett riktigt OrchMarathon är kanske precis vad Gudarna tänkte på när de skapade just den här dagen.
Så jag delar med mig av den tanken.
Samtidigt som jag framför mig, uppenbart själviskt, ser hur jag genom att ta en omväg till videoaffären kan sno åt mig en liten, liten frisk promenad i detta fullständigt soldränkta Paradis som lockar utanför mina alltför skitiga fönster.

Ingen lycka. M tycker att förslaget suger.
- Det här är den värsta dagen i mitt liv, snyftar hon.

Åh vad jag hoppas att hon har rätt. Att det aldrig behöver bli värre.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Niklas!!

Kul att vara tillbaka på din blogg och läsa alla underbara inlägg! Vill önska dig en riktigt god fortsättning på det nya året!

Tråkigt att M är sjuk och har så pass mycket feber. Tycker verkligen synd om henne! Förstår att hon längtar efter hunden men jag håller med dig (jag är väl också en sådan där tråkig förälder som kommer med "bra" förslag...) hon behöver nog vara inne och vila! Ha videomarathon och se både ettan och tvåan av "Sagan om ringen" är väl en utomordentligt bra idé!

Synd att ni inte kan vara ute idag och åka skidor bland annat. Såg på TV här på fm att det är strålande solsken i Stockholm idag och att Hammarbybacken har öppet för skidåkning. Igår kväll kom jag och familjen hem från en underbar vecka i Sälen. Vi har haft det ganska kallt men det har varit strålande sol och blå himmel alla dagar så det blev många härliga åk varje dag. På kvällarna var vi så där härligt trötta och ömma i kropparna som man blir av flera timmars frisk luft och skidåkning. Härligt! Väl hemma igen får jag väl ägna den här söndagen till att tvätta och tvätta och tvätta... Ska hinna med att handla lite mat också... Kylen är ju alltid ganska tom när man kommer hem igen... Och en promenad ska det nog bli lite senare i em, vi har strålande sol och kallt väder här nere i södern också!

Ja, vi tittar inte på fönstrena idag när solen skiner... de är som vanligt alldeles för skitiga men det är helt enkelt för kallt för att putsa dem idag! Och vi kan ju alltid hoppas att M har rätt, att det här kommer att vara den värsta dagen i hennes liv. Då kommer hon att få ett mycket bra och lyckligt liv! Jag håller tummarna :-) !!

Krya på dig, M!
Önskar er en bra, skön, lat och mysig dag i TV-soffan!

Många varma kramar från Anna Karin

Christina och Carina sa...

Det får vi verkligen hoppas! Ha en skön dag i Paradisen även om du inte ser ut.

sorenolsson sa...

Ja, vad kan man göra?
Tycker att du löste det ganska bra där i alla fall!

Prisa Gud för Alvedon!

Må så gott!

/Sören

Anonym sa...

Det skulle inte vara så dumt om det bara höll sig på den nivån...
Önskar dig gott, trots trettioåttaochtvå hos M.
Kram anna

Anonym sa...

Det är inte lätt att vara förälder. även om det är den största gåvan. Hur ska man som förälder klara av att "klippa navelsträngen"?
Den dagen de små liven får verkliga motgångar krävs troligen tuffare pulver än alvedon för att lindra oro, smärta och ångest hos föräldern(mej själv).
Känner att jag nog får börja gå i förberedande terapi redan nu.
Kram Ninni

ullrika sa...

ååh. det där var bland det finaste jag läst sen jag konfirmerades. om illa och värre.

hälsa kryas på. och att hon har en sån klok far. fast det förstår hon säkert inte förrän om många många år.