onsdag 14 januari 2009

Inte bara i Vellinge















Samtal vid middagen om allt möjligt. S berättade om tempi (som tempo ju faktiskt heter i plural. I alla fall när det handlar om musik. Lite fånigt ord faktiskt. Som scampi fast smalare på nåt vis...och inte lika utrotningshotad)
och alla miljarder olika italienska termer för att beskriva dem. Sen en del om Franska och Amerikanska revolutionerna. 
Och till sist förklarade han att en femtedel av den svenska befolkningen tror att svarta människor är dummare än vita.

Det måste betyda att en femtedel av svenskarna i bästa fall är ungefär lika smarta som ostron.

6 kommentarer:

Daniel sa...

Men det e ju svenskar känt för också? ;)

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Det förklarar en hel del ;)
/Krys

Anonym sa...

Jag rös lite av olust när jag läste vilken inställning så många svenskar har. Det är nästan lika illa om folk har svarat så för att de verkligen tror att det förhåller sig på det sättet, som om de svarar så för att göra sig lustiga eller för att få ett tillfälle att vara nedlåtande.

Anonym sa...

Otrevligt och häpnadsväckande men dessvärre är människan inte "större" än så.
Vi dömer vidare: ju mer olik oss själv andra är desto mer korkade. Detta förändras gradvis tills vi kommer till vårt eget lilla land,- stad,- stadsdel.
Men hur roligt är det att alltid umgås med människor som tycker och tänker precis som du själv? Ingen dynamik och inte utvecklande alls om jag får tycka.
Fast det är klart tycker man att man är så fullkomlig och överlägsen (rädd) som individ så kanske det är det bästa ... fast då står man nog ganska ensam i tillvaron. ...å andra sida umgås jag själv helst med de jag känner samhörighet med... och visst ytan speglar en del. Menar dock inte hudfärg, hårfärg eller eventuell brytning.

(Nu är jag väl medveten om att det finns en "omvänd rasism". Att många grupper oavsett ursprung, vad de än har för ideologi eller tänk ser sig själva som exklusiva och har svårt med acceptansen till andra.)
Mycket intressant ämne tycker jag.

Kram Ninni

Susjos sa...

Ja,kan du fatta? Det finns endel ostron bland vitingarna!

Kram