torsdag 18 september 2008

Bryt ej ljusstrålen under färd!








Åh, vad det är skönt när träning och nötande lönar sig.
Satt i morse i godan ro och förberedde ett möte (ja det låter så skönt att säga det - som om man på nåt sätt hade ett riktigt jobb...) när mobilen ringde.
- Hej, det är M. Jag tror jag är på fel buss...
Pappan fryser för en sekund till is och famlar efter bilnycklar och är på väg ut genom dörren.
- Jag kommer! Var är du nånstans?
- Ta det lugnt pappa. Jag är jättenära mamma och jag känner igen mig och det är ingen fara...ring bara fröken och säg att jag blir några minuter sen...

Ingen utryckning. Ingen panik. Ingen fara.
Bara en tioåring som löser ett problem alldeles av sig själv.
Som den självklaraste sak i världen.
Hon kan lära mig mycket.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Niklas!

Visst är de helt underbara alla dessa gulliga ungar! "Man lär så länge man har barn" brukar man ju säga ibland istället för "Man lär så länge man lever". Min mamma, som har jobbat som lärare, brukar även säga "Man lär så länge man har elever" - och visst ligger det något i det!

Det verkar gå riktigt bra för M att åka buss till skolan. Det var ju inte länge sen du lärde henne att pendla med buss istället för att åka bil - och redan är hon lugn som en filbunke fastän hon sitter på fel buss! Bra gjort av M!

Önskar er en skön och trevlig kväll!
Kramar från Anna Karin

PS: Bra att du hade koll på dina bilnycklar - om i fall att du hade varit tvungen att göra en nödutryckning :-) !!

Anonym sa...

Hej igen, Niklas!

Jag råkade bara se att du är nu uppe i hela 597 inlägg!! Bra kämpat!! Imorgon kanske vi kan fira ditt 600:de inlägg!?! Kan ju vara roligt med jubileumsfest - man måste ta alla tillfällen som bjuds :-) !!

Kramar från Anna Karin

Anonym sa...

Visst har man mycket att lära av barnen. Till exempel att inte hetsa upp sig i onödan. Så klok hon är, din M.
Som vuxen skulle man få panik om man satt sig på fel buss. Och sen komma försent, till råga på allt!

Hälsa henne att tanterna på bloggen tycker att hon är en jätteduktig tjej!
(Guu så piiinsamt, skulle hon tänka)=)

Susjos sa...

Ja,hälsa henne att hon är superduktig! Visst kan man lära sig mycket av barnen!
...Som att inte stressa...
..nu måste jag skynda iväg...skratt!


Kram!

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Drömma-Lotta sa...

Och hon känner igen sig...

Finfin fredag och helg i förskott till dig.

Anonym sa...

hej niklas! det här har inte så mycket med detta inlägg att göra, men jag undrar en sak angående låten "sista morgonen" som du gjort. vad händer med tjejen? dör hon eller gör ni bara slut? tack på förhand!!!

Anonym sa...

Nej Emelie!
Hon lever i allra högsta grad.
Jag såg henne faktiskt senast idag.

/N

Anonym sa...

åh tack! nu kan jag lägga den funderaren bakom mig!