måndag 29 september 2008

Stockholm-Motala









Radio.
Ofta i bilen men tyvärr väldigt sällan hemma.
Ett undantag nyss. "Samtal pågår" där Bengt Olsson blev intervjuad. Och jag blir så upprymd när saker får ta tid, när man under långa sköna sekunder av tystnad hör att någon tänker. Att någon anstränger sig. 
För det kräver en ansträngning av den som lyssnar också.
Det kräver koncentration och uppmärksamhet.
Radio är intimitet. 
Viskar någon så spetsas öron sylvassa. Exempelvis.
Radio är fantasi och på samma sätt som i en bok får man själv skapa bilden av den som talar.

I ett zappanfall härom morgonen landade jag nånstans där radio blivit tv. Ingen vidare bra idé.
Eller blivit och blivit. Man hade helt enkelt ställt in några kameror i en radiostudio tillsammans med tre människor som såg de där sekunderna av tystnad som det värsta som skulle kunna inträffa.
Ordet före tanken alltså.
Voice before intelligence.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Själv lyssnar även jag mycket sällan på radion.Igår när jag njöt av höstvärmen på södersidan stod dock radion på och med någon form av skeptiskt intresse kunde jag inte låta bli att lyssna på en mycket lång intervju med GW Persson. Ordet kommer inte före tanken på denna mycket eftertänksamme man.
Kan inte bena isär vad jag egentligen tycker; skärpt-onekligen, ärlig-absolut, egensinnig-utan tvekan. Mycket udda på ett både charmerande och irriterande sätt. Skulle vara mycket intressant och lyssna av en verbal duell mellan honom och Kristina Lugn. ....fast då får man ha mycket gott om tid...
Ninni

Anonym sa...

Jag har också alltid radion på i bilen, men nästan aldrig hemma. Vet inte riktigt vad det beror på. Kanske det är koncentrationen. Även om man i en bil borde vara mest koncentrerad på bilkörningen. Men radion är närmare då.
Hemma sitter jag mycket sällan still vid radion och lyssnar. Tycker inte om att ha en radio som skrålar i bakgrunden.
Fast ibland lyssnar jag på Karlavagnen.

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susjos sa...

Tyvärr så lyssnar jag sällan på radio,i bilen blir det musik.
Sommarpratarna är det enda som jag lyssnar på...borde lyssna mer!

Om jag vid något tillfälle är uppe tidigt,då är det The Voice på TV om yngsta sonen sitter där och väntar på att få gå till skolan...har inte heller förstått varför man ska "se" radio?

Kram
Susanne

Storarvid sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Storarvid sa...

På jobbet använder jag ibland speciella hörselkåpor med inbyggd radio så jag växlar mellan Gert Fylking o Adam Alsing o allt vad det nu är 8 tim per dag ibland. Nu kan man tydligen även SE Gert Fylking (tror det är kanal 6), troligen ingen vacker syn och precis som du säger ingen bra kombination för INGET är säkert med den mannen, han kan hitta på precis vad som helst.
Det är otroligt hur etern har ändrats. För länge sedan hade man sändningsfria onsdagar för att svenska folket inte skulle bli tokiga av all TV o Radio De' du Stenbäck....