måndag 15 september 2008

Nollåtta









Har just kommit tillbaka till Söder efter en cykeltur från möte i annan stadsdel. Torsgatan, Norra Bantorget, Vasagatan... På Vasabron stod det en massa japaner och fotograferade och jag kom plötsligt att tänka på den där känslan man kan få när man är i städer och turistar. Att man blir helt förundrad över att det faktiskt bor folk där också. Som cyklar. Åker moppe. Gör slut. Blir förälskade. Jobbar. Har stamfik. Och barn, portkod och tider att passa. Ja, att det finns folk som helt enkelt lever sina liv där. I en turiststad liksom. Lite skruvat och svårt att ta in.

Kände då när jag såg hur japanerna glodde på mig att jag var just en sån där människa. Som bor och lever mitt liv.
Och att de tyckte att det var mycket märkligt.
Kände att Stockholm är min stad.
Som förvisso har blivit lite kall nu.
För jag frös om händerna.

6 kommentarer:

ika sa...

Du beskriver det så bra. När man själv är och turistar och ser en människa som faktiskt bor där brukar jag fundera på hur det är att bo i den här staden. Eller i Stockholm kanske man är mer förundrad över att folk cyklar, att någon kommit på att det är både hälsosammare och går snabbare att cykla runt inne i Stockholm än att ta bilen...

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Brukar också tänka sådär på främmande ställen. Att det bor folk där. Försöker alltid komma in i kvarter där lokalbefolkningen bor, för att titta in genom fönster och dörrar.

Fast jag skulle ju själv inte uppskatta om det stod tio japaner och glodde in genom mina fönster.

Anonym sa...

Hej Niklas!

Kul att höra att det inte bara är jag som går omkring och funderar sådär när jag själv är turist i en stad!! Samtidigt som man är väl medveten om att det är en "riktig" stad så kan tanken att "tänk att de bor här jämt, lever och jobbar här" dyka upp i huvudet på en. Du beskriver det väldigt bra! När jag bodde i Stockholm lärde jag mig hitta rätt bra och körde ofta bil - men föredrog de kommunala transporterna. Eller cykel! Nu skulle jag inte vilja köra i huvudstaden, absolut inte!

Det är inte bara Stockholm som har blivit kall... Det var väldigt kallt här nere i Skåne i morse också, så jag la ner vantar i yngste sonens ryggsäck om, ut-i-fall-att, kanske han skulle behöva dem! Det är ju nämligen så att när mamma fryser måste barnen klä på sig!

Kramar från Anna Karin

Ms Garbo sa...

Jag har - efter tio år i exil - flyttat tillbaks till Stockholm igen och jag slutar inte att hisna över hur vacker staden är. Varje gång jag kommer med tunnelbanan ut ur underjorden vid slussen och får gamla stan och stadshuset som utsikt baxnar jag, samma sak när jag sitter på 3:an och lämnar hållplatsen vid tjärhovsplan och rullar ner mot slussen... För att inte tala om Västerbron...

Tänk att vi får bo i en så fantastiskt vacker stad!

...och handskar är en bra sak. Jag har ett par ljuvliga, knallila skinnhandskar (Östermalms handskaffär, Stadions T-bana, de har garanterat dina drömmars handskar också!)

Susjos sa...

Ja,vi ska vara stolta över att få bo i denna vackra underbara stad,med så mycket vatten runt om, jag bara älskar den!
Kram från stolt 08 !