torsdag 11 september 2008

Sanningen

Har liksom skjutit på det. Tills idag. Då jag resonerade mig fram till att det inte är någon idé att ljuga längre. Hade satt Ipod-lurarna på plats och bläddrat fram Brian Wilsons sprillans nya och lagligt nedladdade album "That Lucky Old Sun". Tänkte på Brian och hur slut i rutan han var när jag såg Beach Boys på Grönan nångång alldeles i början av åttiotalet. Det sas att det stod vakter utanför hans hotellrum så att han inte skulle kunna rymma eller bara ge sig ut och virra runt på stan. Piller piller. Han satt där på scenen bakom flygeln men spelade knappt alls. Då och då, som om han ville retas, hoppade brorsan Dennis upp på flygellocket och dansade och då blev Brian galen och började putsa instrumentet med en putsduk. Mycket tragiskt att se.
Men nu alltså - ny platta som doftar Californien, sol och fantasier om flickor i hästsvans.

Lögnen då...?
Jo det är ju så att när man sätter igång den där crossträningsmaskinen så ska man knappa in ålder och vikt och sånt.
Har fram till idag inte talat sanning för maskinen. I alla fall inte när det gäller ålder. Femtio. Har känts oöverstigligt och obegripligt och ja...jag vet inte vad.
Men nu - kanske med hjälp av Brian Wilson - har vi sett varandra rakt i ögonen utan att fladdra med vare sig blick eller siffror.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vi ska läsa dikter för varandra i min studieklass på lärarprogrammet. Jag tänkte läsa Bilderna av dig. Har du skrivit den själv? Den låten är bara så bra! Den beskrev exakt hur jag käde mig för ett år sedan. Du skriver/sjunger mycket som faller mig i smaken. Kan vartenda ord på hela Om-skivan. Det är min barndom det :) raaff@msn.com

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Strandhs Mia sa...

Ja, han har varit på en annan planet i en annan värld ett tag Brian Wilson, det kostar ibland att vara genial och världskänd.

Får man fråga hur gammal maskinen fick tro att objekter var?.. 35?*blink*... det är(var)ganska bra ålder tycker jag (om man nu ska luras alltså, inget fel på 50 heller så de så) !
God kväll!

Susjos sa...

Härligt med Beach Boys,man nästan känner den californiska värmen!

Och du...din kondis är bergis mycket bättre än många andra 50 åringars! *blink*

Kram
Susanne

Anonym sa...

Modigt! Jag skulle aldrig avslöja min ålder för en sån maskin.
Hoppas att det gick bra, springturen eller vad man nu gör på en sån apparat, och att den inte körde för hårt med dig.

Anonym sa...

HEJ!
Sitter hemma med ett febrigt barn, tittade in på "youtube" och ELO's Telephone line SÅÅÅ UNDERBART. Nu har jag den där nostalgiska härliga känslan och så hamnade jag här.. Det fanns en länk hit på youtube så jag hamnade här helt oplanerat.
Beach Boys är lite före min tid, slutade 9:an 79 Men ELO däremot....
Jag spelade själv lite orgel, shynt, piano i skolbandet. Jag minns när man satt i "skolmarkan" på rasten o bara njöt av "Electic lights" sound, och när de slog an sina vocodrar o Yamaha CP 80 o allt som man försökte härma o lära sig av... Det var nästan magiskt att lyssna på dessa vinylen. På jobbet spelar vi faktiskt lite av din musik, man kommer i en speciell o hälsosam stämning då.
/Jonas

Anonym sa...

Varför Niklas?
Du som bara blir bättre med åren!
Snyggare och klokare ;)
Det finns ingen som helst anledning att få panik, fast det är ju lätt att säga när man har rätt många år kvar förstås, hela åtta.
Sug i dig komplimangerna och ljug inte för din maskin!
Kram & ha en go helg

Sliven sa...

Det påstås ju å andra sidan att 50 är det nya 40... tacka Madonna. ;D