tisdag 23 september 2008

Många är långa och svåra att fånga















"En frusen vaktparad
Spelar falskt
Men bär stolt sin skuld..."

Jag tryckte på stopp. Det här var på den tiden man fortfarande spelade in skivor på band så det fanns en riktig knapp att trycka på.
Janne Bark stod vid mikrofonen innanför glasrutan som skilde kontrollrummet från sångbåset.
Vi var mitt i produktionen av Jannes första LP och jag var producent.
- Vad var det du sjöng, frågade jag, trots att jag hade texten framför mig.
- En frusen vaktparad...
- Ja ja, jag vet. Men vad betyder det?
- Eh...ja...vet inte riktigt men...ja...typ så...
En av Jannes Nynäshamnkompisar hade skrivit texten. Det var nittonhundraåttiofem och jag tänkte att kompisens grava Lundell-komplex gjort så att han nästan krampat ihjäl sig när han, under sin vilsna resa i metaforernas oändliga rike, jagat lämpliga bilder att förmedla till världen.
Jesus!
Vi garvar lite. Och gör färdigt sångpålägget.

Så går tiden.
Så glöms skivan bort.
Så idag kom jag att tänka på den igen.
Varför?
Vet inte.
Har glömt alla låttitlar.
Har glömt alla melodier och texter.
Har glömt allt.
Utom just den där frasen.

någonting betyder den allt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Niklas!

Jag förstår att du tryckte på stopp! När jag läste de tre raderna såg jag också ut som ett frågetecken! "Men bär stolt sin skuld..." - vaddå för skuld? Ja, någonting betyder den väl ändå, kanske. Orden har i alla fall fastnat i ditt minne!

Janne spelar ofta här i mina trakter men jag har varken sett eller hört honom på länge!

La poesia conquista - ja, det låter något det! Vackert! Vet du om att Neruda alltid skrev med grön färg? Han skrev med grönt eftersom det är hoppets färg.

Önskar dig en bra dag!

Kramar från Anna Karin

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Extremt vackert språk, italienskan. Skulle jag bli tvungen att bo i ett annat land, så skulle jag välja Italien.
Många syns inte men finns ändå.
Ninni

Susjos sa...

Mmm Il postino- postiljonen, en film som jag skulle tycka om,den vill jag se! Och detta vackra språk: italienskan! Men ack så svårt! Vill kunna! Nåt som finns på min lista vad jag vill göra:lära mej Italienska!

" Du tror inte på det här eller hur"....
Ja, att vara textskrivare,är det lätt Niklas?

Kram!