onsdag 17 september 2008

Svaret på livets gåta













Tror att jag nångång tidigare snuddat vid känslan som lätt infinner sig när man stiger över tröskeln till det stora möbelvaruhuset.
Irritationen som - om man inte är vaksam - blixtsnabbt kan kasta sig över och ta stryptag på den mest harmoniska människa. Som kan få två vuxna och kloka och hyfsat välbalanserade människor att plötsligt stå och skälla och skrika på varandra. På grund av en äggkopp, en korgstol eller en grenkontakt.
Jaja, tänker du, den där ilskan som bolmar kring den stackars äggkoppen handlar egentligen om något helt annat.
Men näe, icke sa Nicke. Den bor där i huset. På plan tre. Eller på ta-själv-lagret mitt emellan ramen "GLAD" och lampskärmen "KAXIG". Där ligger den, ilskan "ARG". Och nånstans på vägen hoppar den - precis som värmeljus, julslingor och servetter - rätt ner i den blå påsen.
Det krävs med andra ord en dubbel portion humor när man ger sig av till Kungens kurva.
Har man inte med sig den är risken överhängande att man drabbas av IKEA-ben.

Man vill bara hem.
Där har vi då svaret på gårdagens lilla fråga.

Humor kan alltså ta en människa väldigt långt.
Till och med längre än en hit-singel.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket!
Känner att jag var på rätt spår. Avstår dock vinsten, eftersom jag så lätt får IKEA-ben på såna ställen =)

Anonym sa...

Vad konstigt!
Det där har jag aldrig drabbats av på ett möbelvaruhus.
Det är ju en heldagsaktivitet som roar hela familjen drömmare att strosa omkring på ett dylikt ställe.
Kanske du skulle prova ett av Västkustens varuhus och se om det, som du skriver, sitter i väggarna vid Kungens kurva?
;)
Kanske något fel på själva huset?!

Anonym sa...

Svante Karlsson, en grymt duktig musiker, sångare och låtskrivare från min kära hemstad, Halmstad, har skrivit om just detta fenomen. Låten finns på plattan "Inga träd får växa till himlen".

Anonym sa...

Jag trodde du menade att man var en IKEA-brud... Det vill säga att när man kommer hem så trillar benen isär.

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susjos sa...

Jovisst är det så...man vill bara hem från IKEA,jag blir alltid så trött när jag kommer dit! Ikea- gäspen kan man kanske kalla den!
Men lik förbaskat så åker man dit,om och om igen!...
Men aldrig på en lördag! Puh, det ska vara en vardag, när det är så lite folk som möjligt där!
Och denna trötthet och att man vill hem finns även i Barkabys Ikea kan jag berätta!

kram!

Anonym sa...

vad yrar du om suzesan
/ Stefan