fredag 23 maj 2008

...du är som en Rosing

En sån dag!
Kommer just från trevligt, givande möte på soligt café. Blåbärspaj minsann eftersom det drar ihop sig till helg och allt.
Får ibland lite bloggångest. Tänker sådär att jag måste skriva något fast huvet egentligen är fullständigt tomt. Ett styng av prestationsangst. Och möjligen - fast det är ju svårt att erkänna - lite bekräftelsebehov.

Min pappa var kulturredaktör på Expressen för länge, länge sen och det hände att det ringde olika berömda författare och konstnärer hem till oss. En som ringde ganska ofta var Evert Taube. Han trodde - på tal om bekräftelsebehov - att han var nästan bortglömd om det inte stod något om honom i tidningen en dag. Gick det två dar utan en enda rad var han övertygad om att det där nästan förvandlats till fullständigt.
Alltså ringde han för att världen skulle påminnas. Ibland, när ingen förälder var hemma, svarade jag och då tvingade den store skalden och estradören mig att med min alldeles nykläckta sjuåriga handstil skriva ner oändligt långa meddelanden. De kunde börja på baksidan av ett kuvert för att sen ta vägen över nån gammal telefonkatalog och när jag inte längre hittade nåt ledigt att skriva på så lät jag helt enkelt bara Evert tala till punkt och låtsas att jag skrev. Problemet var bara att han alltid - när han väl sagt "Sade doktor Evert Tåååb vid detta tillfälle" - bad mig läsa upp vad jag skrivit.
- Jag kan inte läsa, sa jag då och konstigt nog hände det aldrig att han förvånades över det.
- Men du har en vacker hörsel, sa han en gång.

Tror att det viktiga för honom ändå var att formulera något.
Som jag just gjorde.
För att man själv ska komma ihåg att man finns.

Snart ska M och jag åka och träffa sexton hästar, en hund och tre katter. En liten utflykt. Men vi är tillbaka imorrn.
Ha en underbar fredag!
Och glöm inte att ni finns. I allra högsta grad!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Linda Rosing!!?
/Sanna

Anonym sa...

"Du har en vacker hörsel" Haha. Underbart.

Fin helg.

Vicktoria

monica sa...

Ha en underbar Fredag

monica sa...

hej Niklas!! kommer du till Slussens pensionat i sommar?? De va länge sen du va där nu...

Anonym sa...

Tycker om människor som funderar över VARFÖR de gör saker. Det spelar inte någon större roll vad man kommer fram till för svar... bara det att man försöker se på sej själv med distans är, för mej, vidsynta och intressanta människor.
...därmed är inte sagt att jag lyckas själv...
Jo då, mitt intresse för den här bloggen är inte mer djupsinnigt än att Niklas utstrålning fortfarande påverkar. Många av inläggen är också trevliga/tänkvärda. Önskar alla en trevlig helg! Kram.
Ninni

Susjos sa...

Näe, få inte bloggångest!
Du behöver inte skriva om någonting alltid!...
Visst blir man tom i huvudet ibland,och varför inte! Man kan inte vara intellektuell jämnt *ler*!

Vi kan inte göra stora saker - bara små saker med stor kärlek. /Moder Teresa

Ha en underbar trevlig Helg!
Kram
Susanne

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ika sa...

Om man vill skriva något fast man inte har något i huvudet kan man skriva "idag skriver jag ingenting" så är man av med det sen, men bloggångest ska du absolut inte ha.

Ha en trevlig fredagskväll

kram ika

Anonym sa...

Vacker tavla :)

lyssnar på "Bubbly",
ha en underbar skön fredagkväll,
ska iväg och "svänga mina lurviga"
med någon från LA mfl,
få bekräftelse... :)

/en ljuvlig annan kväll en annan Rosing

Mimmi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sanna sa...

Kan man få "skrivkramp" på datorn? Kanske kan man säga "tangentkramp"?!!
/Sanna :-)

Mimmi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mimmi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Drömma-Lotta sa...

Kanske att det är tankar som de flesta bloggare brottas med då och då..
Själv slits jag mellan att vara sälj och dra kunder till min butik till att ha den som dagbok till att bara vilja prata om livet och att vi skall ta hand om oss själva och varandra.
Till att bara vilja lägga ner eftersom det känns väldigt big brother över hela grejen...

För övrigt skriver jag under på det mesta i ditt inlägg och blev därför tvungen att göra en liten länk ;-)

Vacker hörsel snor jag rakt av och tänker dela ut till ett antal fina vänner idag,
ciao från Lo

Kristina sa...

Vilken härlig historia!

Tack för att du finns Niklas, känner mig låg, lite småsjuk och deppig, trots sol och lördag. Verkligen behov av bekräftelse idag och ditt inlägg hjälpte till att ljusa upp dagen lite.

Och som flera redan sagt skriv som du vill när du vill så gör vi detsamma :)

Ha en fin helg.

Kram Kristina

Anonym sa...

Hej Niklas, hoppas du har en bra helg. Jag har jobbat med repetition inför Berwaldhallen om ett par veckor.(Förklädd Gud).

Det är kul när du skriver men du gör det när du känner för det!

Många varma hälsningar,
Rebecca

Anonym sa...

Hej Niklas!

Tack för den trevliga och roliga berättelsen om Evert Taube!

Hoppas du hade en trevlig fredag, jag hade i alla fall en mycket trevlig fredag! Jag var i Malmö på tjänsteresa. Kul att komma till storsta'n ibland och få "andas in lite storstadsluft" :-) !!

Jag åt också paj igår - dock inte blåbärspaj som du men väl en rabarberpaj som jag bakade själv när jag kom hem! Ohhh, vad det är gott med paj - med MYCKET god, kall vaniljsås till. Det var ju trots allt fredag och då måste man få äta lite extra gott, eller hur ;-) !?!

Bekräftelsebehov har vi väl alla lite då och då men snälla du, ha inte blogg- och/eller prestationsångest!!! Du behöver inte prestera stordåd varje dag för att vi ska tycka om dig eller tycka du är bra. Skriv lite när du vill, skriv för att det är roligt, skriv när andan faller på! Lägg inte ribban för högt. Vi som är dina expertkommentatorer vill gärna att du håller på ett tag med bloggen... gärna lääääänge! Men, vi förstår naturligtvis om du behöver paus då och då och det ska du kunna ta utan att känna någon ångest!! Bloggen ska inte vara bara för vår skull, den ska ju vara för din skull också! Vi ger och tar - det funkar aldrig med envägskommunikation!!

Hoppas du och M har haft en fin, skön och trevlig utflykt. Hoppas M har kunnat njuta ordentligt av alla djur! Själv njuter jag i sommarstugan just nu. Här är sååå härligt, lugnt och skönt. Och imorgon ska mina barn få skämma bort mig riktigt ordentligt - och jag ska skämma bort min mamma!

Önskar dig en underbar helg. Skönt att veta att "jag finns"! Och glöm inte att du också finns - i allra högsta grad - även om du inte skriver på bloggen varje dag!!

Massor av varma kramar från
Anna Karin

Elisabeth sa...

En vacker hörsel har du verkligen... då du med denna varma berättelse förmedlade vikten av att komma ihåg att vi finns...!

Ha det gott..

Anonym sa...

Underbar story om Taube - jag tänker citera den på min blogg (och länka till dig n-vis) - om du har nåt emot det, hör av dig så tar jag bort den.