fredag 30 maj 2008

När kommer brasset?











Det var 1983 tror jag. Jag spelade i ett band som hette Lasse Lindbom Band och vi höll på att spela in en LP som såsmåningom fick namnet "Romantisk Blackout". Lasse hade skrivit en sång som hette "Så nära nu" och den var en sån där typisk duettlåt.
Vi satt där i EMI Studio 2 och väntade på en sångerska som skulle komma och provsjunga en stump. Rekommenderad av grabbarna i Gyllene Tider som kände henne för hon spelade i ett annat Halmstadband. Ett lite hippieaktigt gäng som hette Strul.
Så kom hon då. Hej hej och kaffe och lite småsnack om ditten och datten sådär som det ofta blir i studios. Men till slut stod hon framför micken och började sjunga.
Det lät fantastiskt! Hon sjöng igenom låten några gånger och precis när vi skulle sätta igång och spela in försvann hon in på toa.
Lasse och jag tittade på varann. Tänkte samma tanke. Jojo hon smet väl in för att röka på lite...

Hon kom ut till slut och såg lite konstig ut. Lite blek sådär och vi fortsatte. Sångpålägget klarades av på ett kick och det blev hur bra som helst.

Många år senare kom vi att tala om det där. När hon fick höra att vi trott att hon varit inne och dragit i sig en holk började hon gapflabba.
- Jag var så jävla nervös så att jag var tvungen att gå in och spy, sa hon när hon garvat klart.

Ha inga fördomar mot flummiga hippieband. Allra minst om de kommer från Halmstad.
Sångerskan heter Marie Fredriksson och hon fyller femtio år precis idag.

7 kommentarer:

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

GRATTIS MARIE !!!

Skoj minne :)
Vilka bra länkar till hennes bästa
låtar, yes !
Ja, vem skulle inte bli så nervös
som hon om man skulle spela in en sång bland etablerade musiker, hua.

Njut av solen !
Ciao

ika sa...

Grattis till Marie Fredriksson som är en av Sveriges bästa kvinnliga musiker genom tiderna.

Fin text och härlig berättelse om ert första möte.

Anonym sa...

Åh, nu fick jag en flashback. År 1975! Jag 15 år gammal, uppsminkad till max för att komma in på diskoteket Domino. Vi, jag och kompisarna lyckades. Det var väl tjejbrist därinne månntro.

...och där stod Lasse Lindbom, då sångare i Landslaget och söt som socker. Jag kretsade omkring honom, ville så gärna dansa med honom men vågade inte fråga. Han ville väl inte dansa med en liten fjortis trodde jag. Men efter ett tag kom han och bjöd upp mej. Lycka! ;) Det levde jag på länge, länge..

Marie Fredriksson är i mitt tycke Sveriges bästa sångerska. Jag har älskat hennes röst sedan jag hörde henne sjunga första gången, (ännu doftar rosor) och jag har alla hennes skivor. Jag har hört henne sjunga A capella och hennes tonsäkerhet är enorm. Jag tror att hon begåvats med absolut gehör.

Dessutom verkar hon inte heller vara det mista divig, till skillnad från sCråla som i mitt tycke röstmässigt ligger flera pinnhål längre ner.

Ett stort Grattis till Marie!

Susfu sa...

Haha, skön anekdot :-) Tack för att du delar!

Susjos sa...

Kul berättelse! Stort Grattis till Marie!! En fantastisk sångerska! Trevliga låtar du bjöd på :)

Minns oxå "Landslaget" ,tror säkert jag såg/lyssnade dem i Hofors under sjuttiotalet...

Kram
Susanne

Anonym sa...

Grattis tii Marie!
Minns Landslaget i Karlskoga folkets park,har någonstans en massa bilder tagna "backstage". Hängde mycket där i min ungdom,massa härliga bilder på Ted Gärdestad,Harpo,Tomas ledin m.m
Det var tider det.
Nu håller jag på att omförvandla mej från 49 åring morsa till punkare inför kvällens 40 års fest med tema valfritt årtionde...
Får se hur detta slutar...ler
Grattis fozzen på 40 årsdagen!
Anki