torsdag 29 maj 2008

På Bar backe












Förändringar i det lilla livet kan vara svåra och ibland är det lilla livet väldigt stort. Att bli av med något. Eller någon. Att vänja sig vid tanken att det från och med nu kommer att bli annorlunda.
- Han fattas mig!, skrek och grät Mattis när Skalle-Per bestämde sig för att resa till Nangijala.
Sorg. Ilska. Maktlös och övergiven.
Att det inte kan få vara som det alltid varit.

Nej, det är ingen som har dött tack o lov.
Men igår fick jag höra att Kaffebar är sålt. De stänger imorrn och sen klampar de nya ägarna in i helgen och sen kan vad som helst hända...
Jag vet - det är futtigt i det stora sammanhanget. Inget som Condoleezza Rice, Ban Ki-Moon och Nuri Kamel Al-Maliki kommer att ägna särskilt stor uppmärksamhet. Men ändå.

Och på tal om dem.
Återresan in till stan från kranskommunen, som jag brukar klara på under kvarten, tog idag en timme och femtio minuter. Tack George W!
När jag då till slut parkerat och tog promenaden mot den goda koppen passerade jag tv-recensenten som stod utanför sin lokal.
- Jaha, du ska gå och ta den sista va, sa han uppgivet.
- Mmm, hörde det igår, svarade jag.

Vid bardisken trängdes de vanliga. Gurra och Anna var på väg att gå men gitarristen och konstnären makade sig lite så jag fick plats.
- Ni har hört va, frågade jag.
Det hade de inte.
Jag fick något ansvarsfullt i rösten och blicken tror jag. Som budbärare av sorgliga underrättelser ofta får. Jag harklade mig och berättade, på ett osentimentalt och tröstande sätt, att Johan bestämt sig för att sälja och att den nya ägaren är från Vasastan och att man har all anledning att fundera över hur det kommer att bli.
- Vi får försöka att inte bli för främlingsfientliga, försökte konstnären och fortsatte, men tänk...så fort jag bara parkerar min cykel utanför så står mitt kaffe på disken. Bra på ett sätt men dåligt på ett annat - man kan ju aldrig byta sort...men det vill jag ju å andra sidan inte.
Gitarristen såg luguber ut. Luguber är ett ord som jag bara läst i Sjöwall-Wahlööböcker. Det betyder sorglig och dyster och är ett passande ord just här.
- Jag tänkte faktiskt igår, sa han på sin karaktäristiska Västerbottniska, att jag är så jävulskt nöjd med livet. Precis så här vill jag ha det. Bo där jag bor. Älska de jag älskar och dricka mitt kaffe just precis här varje morgon. Vasastan...de kommer att höja priserna! Och släpa in biskvier och Napoleonbakelser.
- Undrar om vi kan göra något. Sittstrejk? En stödspelning kanske? På torget här ute? Vad säger du Johan? Allt har väl ett pris?

Men näe. För sent. Affären klar.
Men innan jag gick hörde jag nån bakom disken säga:
- Man vet aldrig...Mariatorget är ju trevligt...

Jag googlade nyss det där kinesiska tecknet som sägs betyda både "kris" och "möjlighet".
Tänker inte redovisa vad jag kom fram till.
Men solen skiner i alla fall!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

ja, så här är det,
allt förändras vare sig vi vill det eller inte...

Passa på och njut och var glad,
av de här ögonblicken :)

Men oftast kommer man på det när de passerat och man, som nu för er mister sin "kaffebar".

Fint skrivet, lite sorgset,
men som är så precis som man känner sig när något förändras,
vad det än är..

TACK ! :)))) Ha det !

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej Niklas!!

Tråkigt att höra att ditt favoritställe ska stänga. Det är skönt, roligt och trevligt att vara stammis på ett ställe så jag förstår att du tycker det är riktigt tråååååkigt!

Men, det är ju lätt för en annan att säga att "du hitter nog ett nytt ställe snart". Precis som när någon har gjort slut och man får höra att "förlorar du en står dig tusen åter". Det tröstar ju inte ett dugg! Vad då tusen andra!?! Jag vill ju ha just den, den enda!!! Du och de andra stammisarna får väl prova er fram och se om ni kan hitta något annat kaffehak som passar. Jag önskar er lycka till i ert letande!!

Bra och fyndigt låtval du har gjort idag. Och som vanligt en mycket bra text!

Önskar dig en bra och solig dag :-) !!

Många tröstkramar från Anna Karin

Anonym sa...

Jag var djupt oroad när Robert´s i Söderhallarna skulle byta ägare. Deras mjölkskum har varit en konstart, och det är tveksamt om nya skummare kan skumma lika bra.

ika sa...

När jag läste texten såg jag framför mig den Tv sekvensen i avsnitt 2 från första säsongen av Friends när deras bar skulle stängas som sedan blev deras mysiga kaffeställe istället som de alltid hängde på. Men just den där sista kvällen som baren hade öppet pratade dom lite på samma sätt. Så kanske kommer ni ha kvar stället i a f även om det kan komma att bli i en annan form.

Anonym sa...

En massa bra musik var det i alla fall. Tears for fears, en riktigt bra popgrupp. De lyssnar jag ofta på.
Jag är inte så förtjust i kaffe, är tedrickare men jag förstår känslan. Vansinnigt irriterande och nostalgiskt när ett ställe man gillar lägger ner. Som SKIVAFFÄRERNA!! Mellotronen, var är du???
Man vill bläddra, titta, läsa, snacka med andra skivdårar...

Rebecca

Susjos sa...

Oj vilket jobb du har lagt ner! Härlig läsning och massor av bra musik! 10 cc, Tears for fears...U2..TACK!
Jodu, bor ett stenkast från Infra City -toppmötets plats idag, polisbilar har cirkulerat och helikoptrar! Var orolig att jag inte skulle ta mig hem från jobbet i morse,för hem ville jag illa kvickt,man är mör efter en natts intensivt jobb+ övertid på en timme! Snacka om babyboom och strul med datorer i natt! Man känner sig berusad bakom ratten när man tar sig hem..inte bra!
Men inga köer mot arlanda i morse,tack och lov!

Tris med nedläggningar är det alltid,apropå ditt kaffehak. Men ge det nya en chans! Man vet aldrig...

Och så lite inlägg:

Vad är yin och yang


"Yin/Yang
Egenskaper
Yin är mörker / Yang är ljus
Yin är Kvinna / Yang är Man
Yin är passiv / Yang är Aktiv
Yin är Månen / Yang är Solen
Yin är Regnet / Yang är Solskenet
Yin är Udda tal / Yang är Jämna tal
Yin är Jorden / Yang är Himlen
Yin är Vattnet / Yang är Bergen
Yin är Vintern / Yang är Sommaren
Yin är Kyla / Yang är Värme
Yin är Tigern / Yang är Draken

För att få harmoni i tillvaron så tillämpas YIN och YANG.
När det uppstår balans mellan Yin och Yang bringar dessa
Välgång.
När antingen Yin eller Yang energi dominerar uppstår en
Obalans som med för motgångar.
Yin - Yang symboliserar många olika aspekter av vårt universum
Och har använts av kinesiska filosofer för att förklara
Människors känslor, karaktär, beteende.
Yin representera månen och den mer dämpande sidan av mänskliga naturen.

Yang är solen och den ljusa stabila energiska sidan
Yang symboliserar även himlen den positiva energin.
Den är hård, hetsig och varm.
Jämna tal, rörelse och livet själv är Yang.
Yang är draken."


Kram
Susanne

Drömma-Lotta sa...

Oj, Kaffebar :0)
Ett av mina gamla ställen Söderböna som jag är...
Jag förstår, precis.
Samtidigt är förändring = utveckling.
Spännande och du får lova att vara snäll mot Vasabon, säkert är han/hon väldigt nervös.
En ensam, och så alla ni tuffa stammisar...
Ett ställe är ett ställe både pga av platsen, innehavarna men väldigt mycket av dess kunder.
Ni får hänga kvar ett tag, lära upp nya ägaren och varsamt sätta an tonen samt ev ta tillfället i akt och byta kaffe ;-)

Fredagskram till en kul kille!
/Lo

Ank sa...

Åh gud vad ni är hopplösa, ni södertyper, tror att ni är så himla mycket bättre på mys och genuinitet. Ska vi slå vad om att stackarn från Vasastan kommer att kirra biffen alldeles utmärkt?? Kommer att dänga ut sojalatte och chevremackor med samma schvung som de gamla ägarna?
Kram från Kungsholmens ros