torsdag 1 maj 2008

Hur stel är Olga Korbut?

















Jag tror att även en 92-åring hjärna ibland tror att kroppen kan klara av precis samma saker som när den var 19.
Igår kväll fick jag plötsligt för mig att göra "Plogen". Ni vet när man lägger sig på rygg och sen slänger benen bakåt så att fötterna nuddar golvet. Kom undan med blotta förskräckelsen och en ordentlig sträckning i nacken. Kunde förmodligen dött. Hur pinsam hade inte den döden varit.
Hör hur folk i mitt eftermäle skulle ha kunnat säga: Ja, tänk han trilla av pinn på Valborg. Efter ett par glas rött skulle han stajla...mmm han var ju bra på en del, men vig - det var han i alla fall inte.

Och nu kommer jag precis ifrån Skytteholms IP där jag spelat fotboll med AIK:s veteranlag. (Återigen slår det mig hur fort det går från pojklag till gubblag. Känns som det var en halvtimme sen jag missade en straff just där i en S:t Erikscups-match.)
Jodå, många sköna veteraner på plats. Roffe Z, Börje Leback, Krille Nordin, Dick Lidman och Tomas Antonelius var några.
Iförd ett stort och hopplöst skydd för det svårt broskbefriade knät var jag inte särskilt vig idag heller. Hjärnan tror att kroppen är snabb men benen och fötterna blir gravt förvirrade - på gränsen till lite eljest faktiskt - när de exempelvis får en order att skjuta. Eller dribbla. Men passa gick utmärkt. Till och med på en toutch. Vi vann med 3-0.

Nu tycker M - som satt vid sidlinjen och hejade lojalt - att jag ska förbereda hennes födelsedag.
Är det vanligt att tioåringar vill ha vitlöksbröd och chokladbollar på morgonen?

14 kommentarer:

ika sa...

chockladbollar är nog vanligt men vitlöksbröd?

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Det krävs nog en och annan sträckning för att inse att man, nu för tiden, bör låta bli allt för avancerade aktiviteter.
Själv dristade jag mej till att göra en kullerbytta under barn-föräldrar stafetten på dotterns tennis- avslutning. Klarade mej hårfint från en sjukskrivning. Det gick åt en del zon salva samt att jag tvingade mina stackars arbetskamrater till nackmassage.
Men man får vara tacksam för att ingen filmade...

Härligt med en unge som gillar vitlöksbröd! Ska du stå med barnkalas. Glöm inte att filma... valpar är ju så söta men de växer fort.
Ninni

Anonym sa...

jag tanker vara en sadan 92-aring..och det ser ut sa att Olga Korbut fortfarande kan gora en och annan"plog.." jag var fortrollad av hennes formaga att gora det omojliga.. hon hade ALLT..charm,leendet och kroppen utan benstomme...
min egen teori delar personer i tva lag :"kroppsliga" och "okroppsliga"
de forsta maste alltid hoppa, simma,springa, spela ,rora pa sig for att uppna en inre balans mellan tankar och kroppens fysik
.. roligt att Du tycker om sin egen bild och vi kan se Dig "live"-trodde att det var en bild fran slutet pa 70-talet (har inga glasogon )

Anonym sa...

Hej igen,

hihi haha, vilken självinsikt,
tur du inte gjorde illa dig värre :) Skulle vilja sett dig, ha ha :)))
men det är bra att hålla igång ändå :)))
Maja verkar sund, själv ville min son ha nybakt morotskaka i den åldern. Chokladbollar gäller också än och vitlöksbröd, bra smak din dotter har :))
Ja, nu är det Manchester United - Chelsea i Premier League finalen- Vem håller du på ?
Minns du också den hemska tjeckiskan som såg ut som en man som sprang 800-meter, skägg hade hon också !! Hua!!! Hon var stel hon....glömt vad hon hette ?

Ta det lugnt med fler gympa-övningar- testa bara inte att lägga benet bakom nacken :))

/Vilken dag det är idag :)

Anonym sa...

Hej,

nu spelar de en av dina låtar på radio :)

/Wow

Anonym sa...

En dotter ville ha fiskbullar i hummersås ett år. Fortfarande är hon märkligt förtjust i fiskbullar. Och sushi.
Jag tycker mig bli lite stelare med åren. Förr tränade jag mycket karate (hela vägen till svart) så det sitter i lite definierade muskler men jag är ganska kort så det gäller att hela mekanismen inte brakar ihop...fattar inte själv vad jag menar här...

Sitter här i min sommarstuga utanför Lysekil och regnet VRÄKER ner! Har spelat idag och övar i Göteborg i morgon inför helgen.
Om tid blir över ska jag gå till Liseberg. Regnar det så här behövs ingen regnjacka för Flumeride, det är meningslöst...
Hoppas M får en fin födelsedag. Ha det så kul med alla förberedelser.

/Rebecca

Anonym sa...

Hej Niklas!!

Grattis till vinsten! Grattis även till att dina passningar blev bra... OM, jag säger bara OM, du ska prova "Plogen" igen se då till att vara ordentligt uppvärmd först... Inte några övningar så där helt apropå hemma i vardagsrummet - för jag håller med dig, det hade nog varit mycket pinsamt om du blivit hittad så efter ett tag... ;-) !! Vi brukar göra "Plogen" på Friskis & Svettis men då gör man den allra sist, när det är stretching... precis innan avslappningen. Ett litet tips bara, i all välmening...

Jag klarade tyvärr inte av att se hela filmen med alla gymnastiska bloopers - det gjorde alldeles för ont i mig! Jag blundade och grimaserade illa mest hela tiden så jag var tvungen att sluta se! Vissa tabbar måste ha gjort fruuuuuktansvärt ont!!

Jag håller med M - visst ska du sätta igång och förbereda hennes födelsedag! Mina barn älskar också vitlöksbröd och chokladbollar men de har aldrig önskat äta det samtidigt - och inte till frukost... Men, om M vill ha det till frukost tycker jag absolut att hon ska få det till frukost :-) !! Imorgon är det M:s födelsedag och då måste ju hon få bestämma, eller hur ;-) !!

Idag har jag och dottern varit på ridtävling i hemmaklubben. Det var tävling i dressyr, vilket min dotter inte tävlar i, så vi var bara funktionärer. På söndag är det hopptävling och då är dottern med och tävlar. Vi klarade oss nästan helt från regnet idag. Det regnade bara lite... så det får vi väl vara glada för! Därefter åkte vi till stugan (där det regnade desto mer) så nu sitter vi och myser framför brasan och ska ha det lugnt och skönt ett par dagar.

Önskar dig - och dina barn också naturligtvis - en skön 1:a maj kväll. Mys ordentligt!

Massor av kramar från Anna Karin

PS: Nu har jag läst historien bakom Kleptomanstorken!! Riktigt rolig liten historia!! Läste också att du blev anklagad för att ha kört på den - och sen begravt den... - eftersom det aldrig var någon som såg storken. Hur var det nu egentligen, är du skyldig eller oskyldig? Träffade ni på någon Kleptomanstork på Irland? Eller är det kanske där Kleptomansorkarna bor? Än en gång vill jag önska dig en trevlig kväll! Kramis!

Anonym sa...

Börje Leback??Inte illa.Det var min idol när jag var liten.Vet inte varför jag inte gillade Yngve,eller vad tvillingbrorsan hette =)

Sanna sa...

Vilken snygg "outfit"!
Fick Krille Nordin några gula kort? :-)
/Sanna

ps! Fick ta del av denna delikatess med bröd och chokladbollar sist jag var i Stockholm. Det är inne!
ds

Anonym sa...

Jäklars vilka spiror. Kan man inte få en närbild?
Undrar Nettizen som har skittråkigt för Janne har spelning ikväll (Kungen skulle kanske skulle komma, eller om det var Charlotte Perelli...)

Anonym sa...

ps du har inte tänkt på att raka benen?
Nettizen

Sanna sa...

Det finns "två vägar" till spel i Europa. :-)
Ett steg närmare efter dagens vinst till Cup-vinnare.
/Sanna

Anonym sa...

Du är fantastisk!!!

Hoppas du ska ut och spela i Sverige i sommar!

Vi är många som kommer och lyssnar.
Var och när blir det ?

kram sara