måndag 19 maj 2008

Ett riktigt i-lands problem men ändå...

Jag tar med förtjusning del av alla kommentarer och är så glad för dem. Även de som slår mig på fingrarna.
Det blev ju en del efter det där Tua-samtalet som jag la ut.
Tänkte att jag bara skulle förklara varför jag valde att göra det.

Jag skriver låtar, spelar in skivor och gör konserter och vet att jag på något sätt är en offentlig person som får räkna med att bli omskriven. Ibland smickrande och ibland precis tvärtom. Så länge det som skrivs överensstämmer med sanningen är det inga problem.

Men!
Tidningar som Se & Hör och Hänt Extra ljuger systematiskt.
De kollar sällan eller aldrig fakta med de människor de skriver om. Det skulle naturligtvis oftast förstöra deras story. 
De har ingen respekt för att de människorna också faktisk är just människor som blir upprörda och ledsna för att det skrivs lögner om dem. Att de människorna också har barn, släkt och vänner som berörs.
De tar dåligt eller inget ansvar för att de har fel utan hänvisar till källor som är lika påhittade som artiklarna.
Nånstans finns det en gräns och den passerade Se & Hör med hästlängder i förra veckan.

Jag hade ett annat samtal med Tua Lundström för ungefär tre år sen. Då var det också nån av hennes reportrar som förmodligen tagit någon hallucien svamp som gjorde att han såg och hörde något som ingen annan gjorde.
Det var ett helt absurt samtal. Då också.
Därför valde jag att trycka på record den här gången.

Jag ser det som en intervju. Jag mörkade inte för Tua att jag spelade in samtalet och jag gav henne också tillfälle att kolla citaten innan jag publicerade det på bloggen.

Kanske en inspiration till nya grepp på tidningens redaktion.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Vissa tidningar kommer aldrig att lära sig. För som sagt, om de skulle kolla storyn så kommer den ju inte att hålla.

Anonym sa...

Syns det du har gjort burde vært gjort for lenge siden, da hadde du vært spart for mye ufortjent og absurd snikk-snakk.
Storyen din nådde vg i dag, og jeg syns virkelig det er på tide at du får sagt fra hvor grensene går.
Det skal ikke være nødvendig å tåle hva som helst bare fordi man har et kjent ansikt. (om en er kjendis betyr ikke det at man ikke har følelser)...

Nei stå på ditt, du har rett til et liv utenom løgnaktige aviser og ukeblader:)

Ha en fortsatt fin kveld!!
Hilsen
Elin

Anonym sa...

Tycker du gjorde helt rätt att säga ifrån. Tycker dessa svaller tidningar är hemska. När man ser rubrikerna undrar man hur dom kan få ihop alla historier.

Tyvärr finns det folk som köper dessa tidningar ändå,nej bojkotta dom så dom försvinner.

Nu ska jag kolla på Mannen som talar med hundar, tycker det är kul att se. Har en envis schäfer hane på 15 månader,alltid lär man sig nåt från programmet. Hälsa M att det är jobbigt att ha hund också,det är som små barn...puh så tufft ibland.Men visst kul också.

Ha en trevlig kväll
Kram Anki

ika sa...

Någon frågade sig: Hur länge får en tidning hålla på? hur många gånger får en tidning fällas i PO och ändå fortsätta att hålla på?

Jag tycker du gjorde rätt och fler borde göra det. bara för att man är "kändis" ska man inte ta vilket "skit" som helst. Du kanske kan slå av det som inte är sant och ta lätt på det då du som varit i branschen så länge kanske är härdad, men dina barn? Jag tänker på din M. Hur illa tar inte barnen det, hur går skvallret i skolan?

Visst skvallerpressen, se och hör, hänt extra med flera lever på att hitta på skaller och så kallade tipsare får pengar för att tipsa om något, kvittar om det är sant eller inte. man förstår ju oxå att det som skrivs i skvallerpressen inte är sant.

Det spelar ingen roll vilken människa det är, att sprida lögner och förtal är ingenting man ska hålla på med, någon blir alltid sårad, oavsett om det är en "kändis" eller en ikke kändis.

Anonym sa...

Det tar på krafterna och det tar tid att säga ifrån, men det måste finnas gränser. ALLA är i första hand människor, oavsett yrke etc. En lögn är alltid en lögn och det finns ingenting som ger skvallerpressen orsak eller rätt till att hitta på skit som inte ens har något som helst värde för någon i djupare mening. Det bara sårar och förstör.

Och, kanske konstigt för Se och Hör, men här där jag bor, i Puerto Plata, Dominikanska Republiken, så finns det inte skvallertidningar. Och människor överlever alldeles utmärkt!Man uppskattar yrkeskunskapen, det kreativa, framförandet av en konstnär, och resten skiter man i. Och här lever musik t.ex i högsta grad, barn kan sångtexter innan dom kan prata rent, och dom dansar bachata innan blöjorna är borta!

Se och Hör behövs inte. Så enkelt är det.

Anonym sa...

Bra gjort. Fortsätt så. Någon måste säga ifrån, inte minst för andras skull, barnens skull. Kändrislöp är en sak men även barn till våldsverkare får lida av tidningarnas utbredda histrorier där de grottar sig i våldsverkarnas liv. Vem tänker på deras barn som måste se dessa löpsedlar? Barnen har kamrater som läser och kamrater är inte alltid kamratliga tyvärr. Vad får barnen för begrepp om sanning när de ska behöva läsa de mest fantasifulla påhopp på sina föräldrar. Vare sig de är kändisar eller annat.
Stå på dig Niklas och led gärna kampen mot påhoppsjournalistiken - inte minst för barnens skull. Bra jobbat!! Britt-Marie

Anonym sa...

Go for it Niklas, du har gjort helt rätt.
Jag tillhör dem som ej läser dessa tidningar. Hos frisören? Går ej dit (därför hår man nästan kan sitta på). Om så (toppning)-egen bok eller DN/SVD.

De där tidningarna är patetiska och fåniga. Ointressanta. Som jag tidigare skrivit - folk har rätt till privatliv även som kändisar.

Som du märker har du många som stöttar dig!

Rebecca

Anonym sa...

Niklas, du får nog kolla vem i din omgivning som ringt tidningen ifråga och läckt. För det är där källorna finns, i din närhet. Så är det med alla kända personer, någon känner de inte har den plats de hade innan och ringer och sladdrar för några tusenlappar hit och dit.

För oss som sett det på andra sidan, på tidningsredaktionerna runt om i landet, så vet vi att det är folk i kändas närhet som är sladdertackorna.

Nu vet jag inte alls hur nära källor Se & Hör har, men de skriver inte utan de får tips. Samma sak med Aftonbladet och expressen.

Jag är kluven i att bry sig alls om vad sladderpressen skriver. Se & Hör eller Expressen för den delen är ju tidningar med låg trovärdighet. Jag vet inte vem som får för sig att köpa skiten, men folk gör ju det.

Känns lite som på en skolgård där barn säger dumma saker om varandra för att få uppmärksamhet. Lägg energin på bättre saker. Sen samtidigt, skrivs det inte om dig, ja då glöms du bort. Du får väl göra som oss andra, ha ett vanligt jobb mellan 8-17 och vända papper någonstans. Eller så är du kvar som kändis och får både bra och dålig press. Fast alla press är ju bra press.

Storm i ett vattenglas och ganska pinsamt. Jag som köpt dina skivor år efter år hade inte väntat mig denna reaktionen...

Anonym sa...

Du gjorde så som journalister gör... Låter den intervjuade veta att de blir bandade, efter ett tag. Därefter klipp och klistra bland citaten.

Lika frustrerande varje gång.

Du gjorde bra. Och rätt.

Vackert så!

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susjos sa...

Konstigt att dessa tidningar säljer? Alla vet väl att det är ruffel och båg som skrivs i dessa tidningar??
Klart du gjorde rätt som bandade intervjun! Även om man är ett känt ansikte så är man ju en människa med nära och kära! Näe,man ska inte behöva tåla vad som helst!

Kram på dej,så att du inte vissnar!

Susanne

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

att sätta i systemet informationsflöde byggt pa löngner och halva sanningar ar inte bara S&H domän.
Du har all rätt att vara arg och ledsen for att de Du bryr sig om berördes och eller att man känner sig bestulen på en del av sitt liv..
men fran min lilla perspektiv ser jag oxå att Du låter TL veta att hon ar recorded först efter nio frågor och info om hennes sjukdom ar med ..
Jag skrev tidigare att hela samtalet var sa absurt och på gränsen till en grotesk och det vidhåller jag med däremot har jag svårt för det dubbla ..
Jag vet fortfarande inte om Du ar en svärmorsdröm eller mardröm Niklas Strömstedt
/Krys

Cissi i L.A. sa...

Kort & Gott!
Känd eller ej, alla människor förtjänar att bli behandlade lika och med respekt, i form av sanningen.
Cissi vid Stranden

Cecilia sa...

Helt rätt av dig Niklas!
Jag förstår inte att folk läser sån skit som Se&Hör!
Gör vad du behöver!

Kram Cecilia

Anonym sa...

Tycket det är helt rätt att du säger ifrån! Jag tål inte ens läsa dessa skvaller-tidningar.

Kristina sa...

Tycker fortfarande att du gjort rätt Niklas men visst kunde du kanske ha utelämnat vilken behandling det handlade om. Viktigt att inte sänka sig till skvallertidningarnas nivå. Men sen kan man ju också undra varför hon säger det till dig?

Förstår definitivt inte dem som tycker att kändisar får skylla sig själva. Sedan när är kändisar något annat än människor och mest upprörande är det ju när man tänker på barnen som får se sina föräldrar fläkas ut i media.

Bra att det blir debatt om detta i alla fall. Stå på dig och ta hand om dig och de dina!

Kram Kristina

P.s Krys; Varken mardröm eller svärmorsdröm skulle jag säga...

Nisse; "Någon i din närhet", ja det kanske det är men ska man då gå runt och misstänka folk, fråga ut alla man känner? Så kan man ju inte leva. Tråkigt bara om det är någon som missbrukar ens förtroende.

Anonym sa...

Jag hejar på din idé Niklas. Intervjua gärna fler gånger denna Tua. Jag är JÄTTE nyfiken på henne. Vad är hon för någon slags människa egentligen? Är hon gift? Har hon barn själv? Har hon solat toppless någon gång? Har hon skilt sig? Är hon kär? Nej, förresten. Du skulle kunna intervjua henne om hennes cancer, inte sant? Det är ju alltid intressant att få hör hur människor klarar av svåra kriser..Och ännu intressantare om de beter sig lite konstigt pga chocken. Så på henne bara. Jag lovar att köpa ”lösnummer” av din blogg.. ;-)