onsdag 4 juni 2008

Drick sol och doft









Med en MVG-picnickorg i högsta hugg kom M och hennes mamma till skolavslutningen. Mycket sympatisk ordning de har i den skolan - avslutning klockan fem på kvällen och sen utomhusmingel på filtar och kaffe, kycklingklubbor, mackor och hemgjord grogg i pet-flaska. Ja faktiskt var det så. Och Brago-kex och kaffe förstås.
Kameror på högvarv. Undrar hur många bilder jag har av sjungande barnklungor där ens egen står nånstans i bakersta ledet och vänder sig bort just i klickögonblicket. Tillräckligt för att göra en utställning tror jag.

När "Den blomstertid" väl var avklarad (vad har hänt med "I denna ljuva sommartid" förresten...) så bar det upp till klassrummet och egen föreställning. Pappans ögon tårades inte så lite när M kompades på gitarr av sin sjuttonåriga brorsa i Unos "Vågorna".
- Jesus, en sån hjärtekrossare han kommer att bli, viskade en mamma.
- Jodu, tänkte jag, det värsta är att hans också kommer att bli mosat en och annan gång. Tur att man inte är sjutton. Eller tjugosju.
Hur som helst ville han inte stanna och umgås för i en sån här fullständigt ljuvlig sommarkväll är det mycket annat som lockar.

Föräldrar på filtar och ungar som springer omkring och inte vet var de ska göra av all sommarlovsförväntan. Himlen är ljus och kvällen tar aldrig slut. Den känslan finns kvar även i mig. 
På scenen där småklasserna förut sjöng sina välrepade små sånger härjar nu mellanstadiet. Elgitarr, bas, trummor och keyboard och ett tjejband som gör cover på "Vi kommer att dö samtidigt". Och killarna i sexan skrålar fram en finnig version av denna och den här.

Det som sägs i sången är fel.
Sommaren är lång!
I alla fall ikväll.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fogerty o Cooper, nu börjar det likna nåt! Keep it UP..
/Stefan

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej och go' kväll, Niklas!

Sommarlov... mmm, vilket härligt ord! Vilken härlig känsla man får i kroppen när man hör det ordet!

Det var en smart idé med skolavslutning på kvällen med utomhusmingel och picnic. Jag håller med dig, det är en mycket sympatisk ordning på den skolan! Min yngste har avslutning i morgon mellan kl.8-9. Mina två äldre barn som går på en annan skola har mellan kl.9-10. Blir lite svårt att kunna vara med på båda avslutningarna... Hinner tyvärr inte heller - måste tillbaka till jobbet sen... Jag vill också ha sommarlov!!! Ett lååångt, härligt och soligt lov!

"I denna ljuva sommartid" är en härlig och stämningsfull melodi. Visst hör den också hemma på en skolavslutning, absolut! "Den blomstertid nu kommer" är given, den bara måste vara med men vi kan gott lägga till "I denna ljuva..." på önskelistan!

Jag förstår att dina ögon tårades när M och hennes bror uppträdde för klassen och alla föräldrar. Vilken känsla det måste ha varit! Förstår att du är mycket, mycket stolt! Jag tycker väldigt mycket om din fina låt "Det bästa jag gjort". Jag känner precis likadant för mina barn som du känner för dina. Texten är så fin. Mina två pojkar och min flicka är det allra bästa som jag gjort i mitt liv!

Tack för alla bra låtar du väljer! Kul också att se musikvideos som jag antingen aldrig har sett eller åtminstone inte sett på väldigt länge. Ni sjöng att sommaren är kort men låt oss hoppas att den här sommaren blir lång - riktigt, riktigt låååååång ;-) !! Mina batterier behöver laddas och det görs dem bäst i sol och värme :-) !!

Tack för din blogg, Niklas! Tack för all värme du sprider omkring dig!

Många varma kramar från Anna Karin

PS: God natt och sov gott ;-) !!

Anonym sa...

Hej!
Åh vad jag kan sakna skolavslutningar.Är nåt speciellt med det. Nu är det 2 år sedan min yngsta tog studenten,så några avslutningar blir det ej på ett tag.Kanske när barnbarnen kommer,men enligt sönerna så lär det dröja om någonsin hända.

Kan tro att du var stolt över barnen.
Man vill gärna vara ledig nu,men har 5 veckor kvar till semester.
Får försöka njuta alla härliga sommarkvällar som denna.
Har planterat på balkongen så man har en grön oas där att njuta av.

Ha en underbar fortsättning på kvällen och morgondagen.
Kram Anki

Susjos sa...

Vilken härlig kväll du har haft! Lät helt fantastisk! Visst är det smart att ha skolavslutning på kvällen! Det är samma här i min sons skola, på måndag kväll är det pick-nick i det gröna och alla härliga sommarsånger och uppträdanden! Känner igen mej i det där med fotograferingen,fniss...hur många foton har man inte på skolavslutningar..där de vänder sig bort m m.
Min yngsta går ut 9:an nu,och ikväll var det bal! "My god" så snygg han blev i kavaj och skjorta!
Blev så "vuxen" helt plötsligt!
Och var orolig nu i vilket tillstånd min lilla son skulle komma hem i....
Blev så glad att han just kom hem :) Och han har dansat så han var alldeles svettig...:)

Jag har oxå svettats ikväll, Djurgården runt...nja 5 km i alla fall. "Blodomloppet" gick av stapeln,en jättetrevlig löparrunda för både killar och tjejer,och sen blev det picknick i gröngräset!Mysigt!
Ja, det är bråda dagar så här i början av juni. I morrn ska vi vara vid S:t Görans gymnasium för mer studentfirande...puh...
Och så ska man hinna med att jobba lite nätter också...

Men snaart semester, sommaren är inte så kort hoppas vi!!
Vilken härlig video på dej och Ph och en av mina stora idoler: Ledin!
Men det var ett par år sen? Ja, du var dej lik,men på Lenas frisyr så såg det ut att det var ett tag sen *ler*. Måste vara Rocktåget? Anno 1991 ?

Fortsätt drick sol och doft i denna ljuva sommartid!!!!

Kram
Susanne

Anonym sa...

Tårarna kommer varje gång som ett brev på posten.
Skolavslutningar är ljuvligt gruvliga.
Viola

Kristina sa...

Åh nu får jag lite ont i hjärtat, kommer missa skolavslutningen på jobbet i år. Är ju mammaledig och åker till Gotland på söndag. Jobbar på en resursskola och i år har vi ett litet gäng som ska sluta sexan med allt vad det innebär att lämna det lilla sammanhanget hos oss och i vissa fall gå ut i en vanlig klass igen.

Vi brukar också ha avslutning på e.m för att föräldrarna ska kunna komma. Jordgubbar och glass och kanske om man har tur en kram från finklädda elever innan de försvinner för sommaren.
Är det någon dag som man känner att man gör en skillnad i deras liv så är det nog skolavslutningen.

Tack särskilt för det sista klippet förresten :)Kommer ihåg att vi kom hem från semestern dagen efter rocktåget spelade i stockholm den sommaren och min bror hade biljett och skulle gå och se dig och de andra. Jag var så ledsen att inte jag hade biljett. Ville så gärna se dig...

Kram Kristina

Anonym sa...

Har fyra barn och tre skolavslutningar varav en igår. Det är så nostalgiskt, man tänker på hur det var för urminnes tider när man själv var...men sedan slår det ju en att det inte alls är länge sen! Man kan t o m minnas dofter från barndomen. Smaker...

Rebecca