torsdag 5 juni 2008

Fästfolk











Glömde ju i hastigheten att berätta om gårdagens stora drama.
Vaknade och drog handen genom håret och kände där i bakhuvet att det var nåt galet. En bula och en liten flärp som det gick att vicka lite på.
En typisk fästing alltså. På ett ställe där man inte kan se. Ååååhhhh!

Försökte få tag i fanskapet med naglarna men det gick inte. Tog fästingborttagaren och misslyckades och till slut kände jag mig som Povel i "Kokosnöten". Med en lätt panikkänsla gick jag ner och ringde på hos grannarna A och H. H, som är psykolog, öppnade och var liksom jag klädd i morgonrock och jag pekade på mitt huvud. Han är ju van vid att handskas med just den kroppsdelen så han släppte in mig. Ville väl inte att jag skull stå där i trapphuset och rabbla upp problem, nojor och trauman.
Han fattade dock snabbt att det inte handlade om psyket och satte mig på en pall i solljuset och började slita med pincetten.
- Gör det ont?
- Som faan!
- Den har liksom gått sönder tror jag.
- Aaaaj!

Till sist tag han i med all sin psykologkraft och fick loss den. Men inte hela. Huvudet satt kvar och trivdes alldeles utmärkt och bulan blev större och jag allt mindre.
Så under skolavslutningen igår fortsatte operationen. Innan snälla L hade hämtat en riktig superpincett hade M:s mamma försökt med fickkniv och nagel. Hon karvade i svålen på mig och folk runtomkring måste ha undrat vad vi höll på med.

Men nu är den borta.
Men bulan är kvar.
Och nu ska jag bara hitta det där  kortet man får när man vaccinerar sig. Där det står när man ska göra det nästa gång.
Tänk att det kortet försvinner av sig själv. Utan psykolog.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Lika bedrövliga som skolavslutningar är ljuvliga är fästingarna.
Eländes elände!

Dottern fick borelia en gång just av en fästing i hårbotten.
Det kom fram en röd ring över ögat.
Viola

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
schmut sa...

jag önskar att det kommer en dag då fästingbulor blir trendigt. då skulle jag vara nummer ett. just nu ser jag mest ut som Toxic avenger

Kristina sa...

Förlåt att jag skrattar Niklas för det gjorde säkert ont men vad roligt skrivet *skratt*.

Fästingar är äckliga, förstår inte alls vad de är till för. Bäst att kolla sig och dottern noga nu då. Började fundera på om min vaccination gått ut nu men nej räckte en sommar till... :)

Ha en fin dag och Susanne lycka till med studentbestyren! Härliga minnen kommer upp nu - den där känslan att världen ligger öppen och allt är möjligt.

Kram Kristina

Anonym sa...

Hej Niklas!

Usch, ja, fästingar är otäcka små kryp. Äckliga är de också!

Vi har sommarstugan i skogen, precis vid en insjö. Där trivs fästingarna alldeles utmärkt så vi är vana att hålla utkik efter dem. Barnen brukar vi därför syna noga varje kväll innan de går och lägger sig så det inte är några elaka små svarta kryp på dem.

För ett par år sedan hade mellanpojken fått ett fästingbett men kliat bort själva fästingen. Några dagar senare fick han rödlila ringar runt bettet... Och mycket riktigt så hade han fått borelia. Två penicillinkurer senare var han frisk igen. Mamma har också råkat ut för borelia och behövde även hon två penicillinkurer.

Hoppas du slipper borelia från ditt fästingbett!! Jag hoppas också att bulan går ner och att du hittar ditt vaccinationskort! Lycka till :-) !!

Förutom besvären och sviterna från igår så hoppas jag du får en riktigt bra dag! Min dag började bra med skolavslutning på skolgården. "Den blomstertid nu kommer" sjöngs av förväntansfulla barn. Sen var det saft, kaffe och tårta i klassrummet och sedvanlig avtackning av fröknar. Och en massa kramar och önskningar om glad sommar naturligtvis. Men, nu måste jag jobba några timmar innan jag får gå på en välbehövlig långhelg! Oj vad det ska bli skönt med sol och värme och ledighet :-) !!

Ha det bra, sköt om dig!

Kramar i massor från Anna Karin

Anonym sa...

För 10 år sedan fick jag borrelia och det var inte kul. Man mådde inte bra efter tabletterna var mar tvungen att äta.
Fästingar är inget vidare. Bra att du hade fästingbortplockare. En liten pryl som kan vara bra att ha med. Om det nu hjälper förstås..

Rebecca

Anonym sa...

youtubetips magnus haglund vs nora strandberg ( elfsborg-aik) skrattar åt inkompetensen av frågor och infall av en wannabe s.k journalist. parodin på henne i morgonsoffan e snarlik! Tjejer kan...?
/Stefan

Susjos sa...

Hehe,fästfolk! Tänk om fästingarna var trevliga små djur istället, som höll ihop som fästfolk livet ut,som svanar väl gör? Och höll sig borta från oss homo sapiens?

Har just börjat vaccinera mej mot TBE, borde väl ha gjort det för länge sen,när man ju befinner sig i fästingriket i Roslagen på somrarna, och har en katt som fästingar gillar!
Minns när äldsta sonen var runt året gammal och jag hann precis ta bort den ärta(trodde jag) som han skulle stoppa i munnen. Det visade sig vara en mätt fästing som just trillat av dåvarande katten! Hua!

Nästa lördag är det dags för vaccinering nr 2....

Kram
Susanne