måndag 9 juni 2008

Kvinnors problem. Och mäns.





Jag är ganska jämn av mig i humöret.
Bär också, tror jag, omkring på ett ganska stort tålamod.
Det har hänt att folk i min närhet har blivit provocerade av det.
När de upplever att jag inte reagerar på nånting.

Visst har jag nångång själv tänkt att det är då själva djävulen vad långt jag har till falsetten ibland.
Men då och då är det precis tvärtom.
När något fingrar alldeles för hårt mitt på en öm triggerpunkt.
I min värld jämnar det ut sig liksom.
I min alltså.

Alla är ju olika och det tar tid att inse det.
Temperament är som fingeravtryck.
Sinnelaget har sitt unika dna.
Det är bra. Tror jag. Tralala.

Varför jag funderar över detta just nu är bara för att jag plötsligt började undra över om män har pms.
Vad tror ni?

15 kommentarer:

ika sa...

Jag känner igen det där om att man blir provocerade av folk som alltid behåller lugnet, min man är likadan, men när han väl blir arg då blir han arg och man vill inte vara i närheten.

Jag tror faktiskt inte att män har Pms i den direkt meningen men däremot tror jag att dom kan få "skenpms" precis som de kan bli skengravida. Fast vem vet...

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag är också en sån där lugn människa som har l å n g stubin.
Eller det går knappt att få fyr på stubinen... men man kanske är så av "naturen" via dna, stressar sällan, inte ens när jag arbetat under press/stress gå jag i taket.
Man skulle kanske behöva gå in i djupa skogen och vråla loss lite så djuren flyr, bara för att få ur sig "nåt".
Och ... ja, jag tro att män också har PMS.. absolut !!.. mer eller mindre...

Varma Hälsingehälsningar från Stockholmsböna på sommar-bete bland kossor och ängar...
// Mia

Anonym sa...

Alltså om du tror att det är ditt jämna humör som retar folk kanske du skulle fundera över om det kanske inte är ditt sätt att säga att kvinnors humör beror på pms och om män också kan drabbas av det?
Eller om de är befriade från sådanan åkommor och på något sätt i så fall har ett mer "äkta humör"
Inte styrt av kroppsliga "vätskor" utan av att de blir upprörda av intellektuella orsaker????

Hallå!
Vad menar du egentligen?

Anonym sa...

Jag tror att mitt tålamod är bra,på jobbet i alla fall. Jobbar med förståndshandikappade,så man måste behålla lugnet,men ibland är man bara människa.

Jag tycker min man tappar tålamodet i trafiken för mycket,men är en yrkesskada....tror jag. Fast tror att män har pms ibland. Min man protesterar och säger att han har det i bland...pms Fast han menar då "Problem med skrivaren" PMS.....Hmm

Ha en bra kväll,nu ska jag baka småkakor.
Kram Anki

P.s skrattar åt vår hund,han går på hunddagis och är så trött efter dagen att han inte ens orkar komma och ta en godbit,då är man trött

Niklas Strömstedt sa...

Nej, nej, nej!
Jag skulle aldrig koppla ihop kvinnors dåliga humör med pms.
På hedersord.
Det var en allmän reflektion bara. Det där om mäns humör.

Mildamakter sa...

Tveklöst ja! :o)

Antecknat sa...

Maken är också en sån där "jobbig" person som är jämn i humöret, medan jag är en mänsklig bergådalbana. Jag tror att vi blir provocerade av lugnet, för att vi innerst inne är avundsjuka, och önskar att vi själva var sådär stoiska...

En helt annan sak, väldigt världslig, men dock: Dina gulfärgade länkar är väldigt svåra att läsa om man följer bloggen via RSS, eftersom det då blir en vit bakgrund... Kanske kan prova en annan färg?

En tredje sak: Du - och alla ni andra som läser den här bloggen - är mycket välkomna att bidra med era sexordsmemoarer (om ni inte redan gjort det)! Jag samlar livshistorier på sex ord från kända och okända svenskar här:

http://livshistorier.blogspot.com

Anonym sa...

"På hedersord" ..."L"

Mitt humör är uruselt under PMS!!! Varje gång tänker jag; nästa gång ska jag skärpa mej, detta får inte gå ut över någon annan.
Trots att jag har järnkoll på varför humöret är katastrof och stubinen obefintlig kan jag inte ändra mej. FÖRLÅT ALLA JAG TYCKER OM! ( Fast ni läser inte denna bloggen )
Å andra sidan är humöret mycket lugnt tre veckor av fyra.

Män lider inte av PMS men av FEI ....Får Ej Ifrågasättas... det är nog också jobbigt.
Ninni

Anonym sa...

Hej alla,

jag har jobbat över 10 år i fastighetsbranschen bland män i alla åldrar och kan nog säga att de också har ett "klimakterie" - tror ni mig ?
Humöret svänger upp och ner och de blir irriterade över ingenting, det inträffar i en viss ålder kring ca 50, sedan lugnar de ner sig igen - kanske är det som för kvinnorna att hormonpoduktionen även förändras för män ?
Njut av att du kan vara lugn Niklas !
Vem vet hur det blir framöver ?

/ Bettan

Anonym sa...

Både jag och maken har jämna humör men det finns barn i huset där hormonerna gör sitt till.
Jag kan bli sur på om folk inte hälsar. Det hör till uppfostran att hälsa på folk.

Rebecca

Anonym sa...

Du är rolig du!
Självklart påverkas vi av våra hormoner till ett sämre humör ibland ;), men det är inte så uttalat hos alla kvinnor utan vi kan bli arga av "riktiga" anledningar med.

Det som är så frustrerande är ju att bli avfärdad med sin ilska och skylld för dåligt humör pga pms.

Tusen kramar till dig Niklas

Anonym sa...

Hej Niklas!

Jag är också ganska jämn av mig i mitt humör och även jag har ett lååångt tålamod. Ibland blir jag nästan arg på mig själv för att jag har så långt tålamod. Ibland är det nog bra om man kan bita ifrån och säga till på skarpen. Det är i alla fall bra att ha långt tålamod när barnen vill testa gränserna! Då är det JÄTTEBRA med långt tålamod. Jag är envis också så de kan testa hur mycket de vill :-) !! Men jag är snäll, otroligt snäll!!

Ja, visst är vi alla olika och tur är väl det! Det hade varit bra tråkigt annars.

Rolig tanke att män också skulle ha pms - fast jag får inte riktigt ihop just pms med män. När i månaden skulle de ha pms. Under vilken del av hormoncykeln skulle de ha liknande symptom? Själv påverkas jag faktiskt inte alls. Har aldrig haft problem med pms - vilket jag tror att min familj är mycket glada för :-) !!

Önskar dig en solig dag och trevlig kväll. Ikväll ska vi heja så väggarna bågnar - Heja Sverige!!

Massor av kramar från Anna Karin

Susjos sa...

Jovisst har killar ett PMS,det är jag övertygad om!
Men känner igen det att män har: FEI,får ej ifrågasättas,hihi,Tack Ninni!

SJälv har jag liksom Anna-Karin ( och dej Niklas) ett jämnt humör,och mycket tålamod, är alldeles för snäll många gånger! Men visst ibland så smäller det!



Hittade lite fakta när jag gogglade:

"Ordet klimakterium har sina rötter i latin climacterius "kritisk" och grekiska klimakterikos, klimakter; stegpinne eller kritisk tidsperiod. Hos kvinnan betecknar det tiden före menopaus till några år därefter. Inom botaniken används klimakterium för den period under fruktmognaden då fruktens arom och konsistens utvecklas".

Visst låter det fint...?

Här kommer lite mer från Dr. Stefan Arver på Andrologenheten KS:

"Något manligt klimakterium finns således inte. En stor grupp män kommer dock att genomgå förändringar i psykiska och fysiska funktioner som är relaterade till sjunkande nivåer av manligt könshormon och som i vissa fall kan reverseras genom tillförsel av testosteron. Olika namn, förutom Manligt klimakterium, har dykt upp för att beskriva det tillstånd som blir följden av androgenbist; Andropaus, PADAM (Partial Androgen Deficiency in the Aging Male) utan att något har utkristalliserats och vunnit allmän acceptans"


Kram
Susanne

Anonym sa...

"Griniga gamla gubbar" - är inte fenomenet bekant? Jag har en hemma - så jag vet. Det bästa är dock att det går döva med aldrig så lite Ben & Jerry glass. Huvudet på spiken:)//Cia-Ann