torsdag 5 juni 2008

I syrenernas tid







Idag tog hon studenten.
Min guddotter.
Herre Gud!
Så fort det går.
Champagnefrukost, utspring och lastbilsflak.
När hennes farsa och jag gick ut gymnasiet var det så jävla töntigt med studentmössa och allt som hade med student att göra faktiskt.
Själv drog jag till USA två veckor innan avslutningen.

Men det är annat nu.

Hon bor på samma gata som den här snubben.
Jag körde just därifrån men såg inte till honom.
Han satt väl i studion antar jag.
Eller grillade på baksidan.
Men även om han är låtskrivare så har han inte skrivit denna klassiker.

Alice min vän - kram och grattis!
Ge järnet!

13 kommentarer:

Suzesan sa...

Nepp det har han inte. Jag kan nog höra "Living next door to Alice" hur många gånger som helst. Finns inget som kan gör att jag tröttnar på den. Jag är helt tokig i den låten.
Det trodde jag inte när jag vaknade imorse och hade sovit tre timmar att dagen skulle bli så jäkla bra. Nu är maten färdig och vi ska äta. Min son är på studentfest nere i Tylösand i Tjuvahålan. Åh så kul han har. Min dotter har slocknat på soffan och jag sitter nästan här och somnar. Sen ska vi äta mer och dricka rödvin. Innan idag mousserat fint gott vin. Ett glas räcker i värmen*fniss*
Grattis Alice och min Christoffer och alla studenter idag och alla skolavslutare. Bra jobbat!
Helt underbart idag i stan.När de gick genom stan...och solen gassade. Allt var bara magiskt härligt.
GodNattSov gott
Puss kram
/Susanne i Halmstad

Anonym sa...

Har själv tagit "studenten" 89, efter att ha slitit, kämpat, lagt ner hela själen....?? Redan då såg gymnasieutbildningen ut som det heter, gymnasieutbildning. Inte student. I min värld är du nykläckt student när du har yrkesmässig utbildning via universitet, högskolor, yrkesutbildningar. Har stängt igen balkongdörrn i stan där jag bor, orkar inte höra på drängfylla, tonårsgap och Tomas Ledin hits.
/Stefan

Anonym sa...

Kan hända att man inte presterat sönder sej för att uppnå studenten. Men ändå; åldern var magisk, livet föreföll oändligt, man upplevde sej ha obegränsat med möjligheter. ... Kompisarna, festerna, grabbarna, nyfikenheten, livet fanns till för oss.
Brukar säga, och mena, att jag älskar livet och inte har några som helst problem med att bli äldre.
Men kanske just denna vecka i juni, då på 80-talet, kunde få upplevas igen.
Ninni

Anonym sa...

"I syrenernas tid" - En av Gessles absolut bästa ;o)

Anonym sa...

Hej,

ja, studenten känns längesedan... <:))
Alice är ett fint namn !
Det va´ ca 50st skolor som har haft avslutning idag i 08-stan, min son gick ut 9:an,
äntligen
glad och go´ och bra betyg,
en stolt mamma "ler"
MEN
kvällen slutade tråkigt,
han skulle hjälpa en kille som druckigt rejält, la honom i framastupa sidoläge efter att släpat ner honom från ett av alla Stockholms-höjder,
ringde killens föräldrar också,
(bra gjort !)
då hoppade en annan kille på min son och misshandlade honom rejält, min son är tyvärr "fel"-uppfostrad av mig, känns det som just nu, och slog ej tillbaka,
slåss inte överhuvudtaget,
så han kom hem med världens blåöga större än en golfboll, chockad och ledsen och massor av blåmärken, tre killkompisar (alla längre än jag)följde honom hem,
Tack,
så att inte "den galna killen" hoppade på honom igen,
snällt gjort.
Jag tog reda på vad som hänt,
letade reda på vem "galningen" var, var han bodde, vems hans föräldrar är etc. ringde, då visade det sig att han har ingen vuxen som bryr sig - tragiskt !
Pappan utomlands, mamman död,
-Vad gör man då ?
Jag ringde killen och pratade med honom, sade bla att hans mammma nog inte ville att han skulle slåss.
Hundra tankar for genom huvudet,
"pojken som var stupfull"s föräldrar tyckte jag skulle polisanmäla "killen" för misshandel, tydligen har han gett sig på och slagit andra förr,
jag vet inte riktigt,
hjälper det ?
Räddar jag andra killar från att bli misshandlade då ?
Vi hade kanske tur att det inte blev värre? Jag ryser vid tanken på vad som kunde ha hänt....
Imorgon går vi till vårdcentralen och jag har tagit foton,
så vi tar beslut då.

Förlåt Niklas och Ni som läser om det blir en dyster avslutning på denna blogg ikväll, men jag kände att jag ville dela detta med Er - fick mig en rejäl tankeställare ikväll.
Ens liv kan verkligen bli förändrad
på bara ett ögonblick och jag tänker på allt detta onödiga ungdomsvåld etc. jag bara sett om i tidningen och hört på nyheterna, men varit förskonad ifrån, plötsligt kom det in hemma - riktigt ledsamt och obehagligt.

Nu sover min son tryggt hemma,
så skönt,
jag är så glad att det inte gick värre.

Var rädd om Er och era nära
och kära !
KRAM

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

att du orkar ha åsikter om allt suzesan. helt otroligt.. har du något liv..
tack för en bra blogg i övrigt niklas.

Suzesan sa...

Till "ny anonym" Näee jag har inget liv alls*fniss* är det nåt krav?????Jag är helt livlös;)
Tragiskt eller hur!
/Susanne i Halmstad

Anonym sa...

mycket tragiskt faktiskt..

Anonym sa...

Hej "anonym med skadad pojke". Jag tycker absolut att du ska polisanmäla men i anmälan trycka på att pojken behöver uppmärksamhet/hjälp och stöd. Han mår naturligtvis inte bra, det ger honom förstås ingen rätt att misshandla folk i sin omgivning. Men gå inte vidare utan att göra något! För pojkens skull och de som ännu inte är drabbade. Hoppas du orkar, lycka till ock krama om din pojke.
Kram Ninni

Susjos sa...

Suck, tänk om det kunde få vara så ljuvligt som i syrenernas tid...det är så trist med allt våld som tyvärr också finns..överallt...
Man är alltid orolig när killarna är ute, trots allt så måste man våga släppa taget...lite grann...

Sköt om er alla! Bry er om !
Kram
Susanne

Anonym sa...

TACK alla ni som orkar bryr er !
Suzean, Ninni, Sujsos mfl.
Min son mår bättre idag,
men ser hemsk ut, som tur är finns det BRAkompisar och goda människor.
Vi har varit på sjukhuset idag, de var otroligt duktiga, också mer vana än vi.

TACK igen för tips och stödet!
Hoppas alla får en fin nationaladag !

ika sa...

Jag har också varit på studentfirande denna vecka, var kanske inte riktigt klokt att sätta sig på ett tåg i 6 timmar i denna värmen för ett studentfirande men vad gör man inte för att vara med och fira sin lillebror som varit så duktig och på något konstigt sätt har blivit vuxen, det måste ha blivit fel registrerat någonstans.

Hoppas ni alla haft en bra nationaldag

kram ika