fredag 6 juni 2008

Vi gå över daggstänka berg fallera!







Det tågade ett demonstrationståg längs Hornsgatan. Stoppa rasismen och våldet och krossa fascismen! Bra synpunkter. 
Först en mc-polis, sen människor som såg alldeles vanliga ut men där nånstans i mitten av tåget spatserade ett svartklätt gäng med svarta och röda fanor. Vissa av dem hade rånarluvor och andra dolde sina ansikten bakom stora snusnäsdukar. En del hade dessutom nån slags militärkepsar och det såg ut som de var rustade för strid. Eller kaos.

Varför gömmer de sina ansikten?
Har de något att skämmas över?

Tänkte jag när jag satt på Kaffebars uteservering.
Det var första gången jag var där sen...ja...
Och det var konstigt.
Allt var konstigt.
Innan jag skulle beställa stod jag en lång stund och tittade runt i lokalen.
Det var som att komma hem till sitt hem och upptäcka att nån flyttat ut ens möbler och ställt in nya. Och när man drar ut lådan i köket där det ska ligga bestick så ligger det istället plastpåsar och gummisnoddar där.
Väldigt främmande helt enkelt.

Och jag gillar inte bröd med russin i.
Men det kunde ju inte dom veta.
Och kaffet var...faan vad jag klagar!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vet hur det känns... ungefär som att man bytt ner sig och det är för sent att ångra sig.. "bytt är bytt och kommer aldrig igen"
// Mia

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Suzesan sa...

*caféet*Sorry....zzzzzoooooorrrrrry!
Härdsmälta i mitt tänk!
Puss kram
/Susanne i Halmstad

Susjos sa...

Trist med din "Kaffebar"...men ge de nya en chans till!...

Kram
Susanne

Anonym sa...

Mötley Crüe har en grym version av Anarchy in the UK.
K.

Anonym sa...

Man vet ju inte vad som gällde för just de här dolda ansiktena. Men det är ju bekant att det finns många ursäkter för att få ur sej våld och aggressioner. Många gånger dols de bakom i grunden bra ståndpunkter, kanske därför det kan vara lite svårt att komma åt eller riktigt se.

Helt ok att tjura lite N! Min åttaåriga dotter plockar också ut russinen ur kakor och bullar!
Kram. Ninni

Sanna sa...

Russin, nej tack! Hellre vindruvor. Både till smaken och utseendemässigt!
Många extrema grupper använder tyvärr "fel" metoder för att sprida sina positiva budskap.
/Sanna

Anonym sa...

Rasism är det värsta jag vet.
(har delvis judiskt blod-vågar man skriva sånt här i bloggen?)
Har oräkneliga berättelser om avlägsna släktingar som jag inte tänker gå in på men som är väldigt otäcka.
Du kommer säker vänja dig vid det nya cafeet. Ge det ett antal chanser i alla fall.
Ska lyssna på lite gamla Marillionskivor ikväll och ha lite fest med gamla musikpolare.
Det blir RÄKOR. Tänk att jag aldrig tröttnar på det.
Maken som ej gillar fisk/skaldjur lider och håller klädnypa för näsan...

Rebecca

Kristina sa...

Ja vad ska man säga, extremer åt alla håll är inte bra. Maskerar man sig känns det ju inte som att man bara vill utöva sin demonstrationsfrihet.
Som "Reclaim the city" - bara en ursäkt att springa runt på stan och förstöra, vilket i slutändan bara drabbar vanliga människor.

Trist med caféet, jag hade ett favvis ställe i gamla stan alldeles vid skeppsbron, med skön musik, trevlig personal och soft stämning, dessutom mycket hembakt fika. Sen pang bom slog det igen för att återuppstå som en designad italiensk kaffebar med minimalistisk inredning. Alltså ett sånt fik som det redan finns mass av i stan. Känns fortfarande tråkigt att gå förbi där, för jag vägrar fika där. Inga nya chanser här inte :)

Fast jag gillar faktiskt russin i bröd, och frukt i mat också :D

Hmm inga inlägg idag är det fotbollsfebern som slagit till? ;)

Jag säger hej på ett tag till alla i bloggen, åker till Gotland imorgon och kommer inte vara "online" på hela veckan! Ska bli skönt, längtar efter att bara få tid att vara med både sambo och dotter. Får läsa ikapp sen :)

Ha en fin vecka alla och en särskild kramis till dig Niklas såklart ;)

Kristina

Anonym sa...

Jag har förvisso aldrig burit någon maskering men demonstrerat med maskerade otaliga gånger. Måhända är jag snett ute men det kan ju vara så att man maskerar sig för att man inte vill kunna identifieras. Ok, jag ska inte vara spydig men i alla tider och i alla samhällen har det funnits anledning för samhällskritiska individer att frukta makthavarna. Sverige 2008 är inget historiskt undantag. Svårare än så är det inte.