måndag 2 juni 2008

Vad säger Freud?









Wow!
Svennis engagerar inte bara Ulrika Johnsson.
Underbart! Och alla åsikter och tankar får finnas.

Vaknade och det första jag tänkte på var Barna Hedenhös. Förmodligen hade jag drömt om just dem. Kanske befunnit mig där på Stockholmen tillsammans med Ben, Knota, Sten och Flisa. Har en sån där jobbig kommer-inte-på-vad-hunden-hette men tänker inte gå in och googla. Det kommer väl. Ligger där i det undermedvetna och trycker.
Undrar vad det var som triggade igång stenåldern i hjärnan?
Teknikhets? Tvättstugestress? Sms-pip om flyttade möten - kan du tisd. 10 istället? Nej. Onsd e lunch? Att man vill stanna tiden? Eller åka tidsmaskin?
Eller det faktum att den enda seriefigur jag klarar av att rita är Barney i familjen Flinta?
Jag är fruktansvärt usel på att teckna, men min Barney har firat, eller kanske inte firat, men i alla fall haft viss framgång.
Stenåldern...hm...vafan hette Hunden Hedenhös?

Och vad har ni drömt inatt?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Urax! Så heter Hedenhös hund.

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sanna sa...

Visst är det spännande med vår tekniska utveckling. Från stenåldern tills idag. Tänkte häromdagen på mina föräldrars generation som upplevt så mycket. Födda på 20-talet, upplevt andra världskriget, utvecklingen av bilar, tv, radio, rymdpromenader, dator, mobiltelefoner mm.
Visst, vi har ju oxå fått uppleva en hel del. Men de sista åren en mer förfining av tekniken.
Mycket gott, men mycket negativt som följer med, bl a stress.
/Sanna

PS! Har drömt om bränder inatt! Det är varmt nu! :-)
DS

Anonym sa...

Hej Niklas!

Äntligen är jag inne på din blogg igen och får läsa vad du har skrivit och lyssna på din musik! Har tyvärr inte varit inne på din blogg på några dagar så jag har en del att ta igen. Det har varit fullt upp så jag har faktiskt inte suttit vid datorn på hela helgen!

Det har varit fantastiskt väder hela helgen så jag har varit ute massor. Sen har det varit "det vanliga": trädgårdsarbete, hjälpa till som funktionär på ridtävling, shoppa examenskläder till dottern som går ut 9:an till exempel. Jag har även gått en "Introduktionskurs" så att jag kan agera handledare nu när dottern ska börja övningsköra! Det ska bli spännande...

Försöker komma på vad jag har drömt inatt... men det vill inte riktigt komma fram... Jag brukar vanligtvis drömma väldigt mycket och jag brukar kunna berätta en hel del detaljer från mina drömmar. Ibland drömmar jag långa berättelser - de känns som om de är långa även om man kanske bara drömmer några minuter. Men inatt vaknade jag flera gånger och trodde att jag hade försovit mig så det är nog därför jag inte kommer ihåg vad jag har drömt :-) !!

Jag har i alla fall inte drömt om varken Svennis eller Barna Hedenhös. Men Barna Hedenhös brukade jag låna på biblan när jag var liten för de böckerna tyckte jag mycket om!

Tack för roliga och trevliga skrivelser och funderingar i din blogg. Tack också för underbar musik!

Massor av solvarma kramar från Anna Karin

Anonym sa...

Jag drömmer nog mest om jobbet (så himla mycket att hålla reda på, alla tider, noter....), min man (!)samt idoler. Fiktiva möten (ej romantiska, bara som möten med intressanta musiker) med medlemmar i Pink Floyd, Genesis, Yes, Beatles, ELP m.m. Tänk att få fråga någon av sina idoler om hur de kom på den och den låten. Jag är så fruktansvärt imponerad av människor som skriver musik/texter/låtar/symfonier m.m. Tänk på detta Niklas, vilken glädje du ger/gett med din musik. Att åka bil, jogga, hålla på i tvättstugan, diska, rensa ogräs i trädgården, åka flygplan, tåg m.m. och nynna, tänka, tralla på en låt/musikstycke som "poppar" upp i hjärnan...och som någon SKRIVIT.

Vill ge världens största ROSBUKETT till alla som skrivit musik/låtar som jag går och "myser" till. Just idag är det "Walking on sunshine" med Katarina & the Waves och "Moviestar" med Harpo...

Rebecca

Anonym sa...

...Ser fram emot att du publicerar din Barney, här på bloggen...
Ninni

Susjos sa...

Jag drömmer så mycket så Freud skulle få dåndimpen! Att hjärnan bara orkar säger jag! *SKratt*Men det är väl mycket som ska sorteras.

Ser oxå fram emot din "Barney"

Nu måste jag rusa till jobbet...

Kram
Susanne

Kristina sa...

Tur att någon skrev vad hunden hette annars hade jag funderat på det hela kvällen *ler*. Blir tokig av sånt där man inte kommer ihåg.

Kommer inte ihåg vad jag drömde inatt som så ofta annars tyvärr. Glömmer det oftast direkt när jag vaknar.

Spännande med drömmar tycker jag.
Fast kanske inte ur Freuds synvinkel, han tolkar ju bara saker på ett sätt. Fallossymboler och allt det där...

Svennis verkar vara på G för Mexico nu enligt Sportspegeln...

Har varit på Skansen idag och återupptäckt Lill-Skansen med dottern och några vänner. Mysigt. Sen fick vi se smånallarna också och de är ju så fina!

Kram Kristina

Sanna sa...

Drömmar ger oss det vi önskar i vaket tillstånd!
/Sanna

Drömma-Lotta sa...

Min bästa musikbloggtips sida är du och dina läsare helt klart Niklas!
Vaknade av mardröm nyss, måste vara värmen och min feber..
Jagad av myndiga män var jag. Hu.

Nåväl, ett glas isvatten nu och somna om med barnen så blir allt bra.
Ha det väldigt fint du,
Lo