tisdag 17 juni 2008

Jag har elva liv kvar!










Har förstått att de riktigt heta bara säger SATC. Nej, inget gym - Sex And The City.
Mamman var och såg den igår och jag avlyssnade M när de talade i telefon idag.

- Jaha, var den bra då?
- xxxxxxxxx
- Men vill du se den igen med mig?
- xxxxxxxxx
- Hur då menar du inte barnvänlig?
- xxxxxxxxx
- Va?
- xxxxxxxxx
- Jaha, du menar att det var för mycket sängande...
- xxxxxxxxx
- Jag har förresten köpt klackskor.

Men klackskor menas såna som inte är rena barnskor. Inga Manolo Blahnik precis. Men de mest vågade brudarna på S:s dödscoola plugg skulle med alla säkerhet jubla och hon valde dem själv och betalade med egna intjänade pengar. På rea. Och jag var inte jobbigt pappigt förståndig utan höll käften för en gångs skull.
Och jublar över alla nya ord jag får alldeles gratis. Jag  menar, sängande - ett fullständigt självklart begrepp från och med nu.
Och så kan vi ju hjälpas åt att reflektera över varför sängande är det första ett barn tänker på när en vuxen säger "inte barnvänligt".
Hur är det egentligen med knivande, svärdande och skjutande?

10 kommentarer:

Anonym sa...

En av mina döttrar kallade länge tjuvar för stöldare. Ett bra ord, tyckte jag.
Sängande är ett riktigt bra ord!

Såg Blair witch project idag. Inte lika otäck i dagsljus...
Tack för alla hälsningar. Går bra med värktablett för foten men magen börjar protestera.

Kul att lyssna till barns konversationer. Men som min äldsta dotter säger "mamma, jag hör att du lyssnar.."

Rebecca

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ika sa...

Sängande var ett roligt litet ord, om det är oroväckande eller ej att barn tar barnförbjudet och associerar direkt till sex, kanske inte jag som är en barnlös person rätt person att svara på, men jag kan nog tycka att sex inte ska komma in så tidigt i barnens liv... barnförbjudet kan ju lika gärna betyda mycket våld och sådant? och jag håller med dom som säger att Sex and the City är inte för barn...

Susjos sa...

SATC!!! Yes! Är det något som jag älskar så är det den serien! Och självklart så ska jag se filmen!!!

Har haft det lyxiga nöjet att få åka till New York med en väninna och göra "The SATC tour"!!! Helt makalöst kul! Är fotograferad på Carries trappa bl.a,och självklart så dracks det en Cosmopolitan på Steve och Aidans bar! Och ett besök i sexbutiken med diverse leksaker.En smarrig "cupcake" från det berömda "Magnolia bakery" ingick oxå, och vi såg många många platser från inspelningarna på Manhattan!
Vad gjorde det att det regnade just den dagen vi gjorde touren? Ingenting!!
Och som en händelse så fick jag med mig(genom olika kontakter;) ett par äkta "Jimmy Choo" skor hem!
...(Väninnan fick ett par äkta Manolo Blahnik! )
..Den resan glömmer jag aldrig! *ler*

Kram
Susanne

Drömma-Lotta sa...

Love the shoes!
Trodde att det ungdomliga ordet var ligga, men vad vet en nyskild toka efter 14 års parhet...
Drömma Lotta

Kristina sa...

Underbart :) Vilken härlig liten tjej hon verkar vara!

Sen klart att det är lite oroande att de associerar till sex direkt. Men men, hellre kärlek än våld. I USA är det ju så härligt "dubbelmoraligt" att det går att visa hur mycket våld som helst men inte två männsikor som älskar med varandra.

Kram Kristina

Anonym sa...

Sorry om inte jag hinner med i allt nu med jobb och EM, vad har hänt din fot Rebecca? bruten, stukad? Lite filmtips : i am sam ( med en Sean Penn som förtjänar allt som pappan, tårarna rann), saw, pianisten, the departed, kramer vs.kramer, american history x, alla hitchcockfilmer, alla kubrickfilmer.
/Stefan

Anonym sa...

Foten bruten.
American history X-kanske min favoritfilm.
Vill verkligen se alla Kubrick-filmer, tack för tips.

Rebecca

Anonym sa...

kubrick var ett geni.
foten läker nog.
/Stefan

Anonym sa...

Jag tycker din dotter är för härlig!!
Jag ska så fort jag kan se STAC (är inte så inne, för jag har aldrig hört denna förkortning tidigare...)

/Lina