måndag 16 juni 2008

Grynna för om tvärs!










Är djup den nya ytan?
Finns strömningar som pekar åt det hållet.
Lyssnade på Martina Haag i nån morgonsoffa och om man ska tro henne så är det vansinnigt ute, ja till och med suspekt, att låta människor tro att man har det bra. I livet, på jobbet, i sin relation, med sina barn och föräldrar. Överhuvudtaget bra.
Jag menar, alla vet ju att man inte kan ha det bra hela tiden.
Men det som jag uppfattade som otrendigt var att inte så ofta som möjligt låta omvärlden få reda på saker som i alla fall jag uppfattar som ytterst privata.
Det blir liksom ett "Se här hur du får tillträde till hela mig och fattar du hur djup jag är! Och ju fler som får reda på det, ju djupare blir jag."

Läser på ett annat håll att "Integritet är så jävla...90-tal"
Jaja.
Integritet är så jävla sexigt säger jag.

Jag åt en väldigt trist buffé till lunch idag. Det var lite av varje. Såg gott ut vid första anblicken men när jag väl kände att jag var mätt var jag ändå svårt otillfredställd.
Det finns en likhet där nånstans.
Det är inte alls så att jag inte strävar efter djup.
Men när djupet bygger på ängslighet och ändå blir grundare än en vattenpöl föredrar jag ändå den oförfalskade och ärliga ytan.
I alla fall när det gäller människor som inte är riktigt nära.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Integritet är vasst
Yta är att berätta allt för alla och tro att det skulle vara viktigt-

Det kan knappast vara tecken på attman är djup om man vill veta vad en eller annan känd eller okänd människa grälade med sin man om till frukost eller att man delar med sig av diverse solkigheter.

Det finns för få STORA människor och för få roliga - fram för fler Pippi Långstrump, Tage Danielsson och andra som vill något viktig och som bryr sig mer om andra än sig själva:-)

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med - jag tror vårt navelskåderi har nått allför höga höjder.
Det borde vara så att en större mängd dagliga tankar borde upptas av att vilja andra något bra. Ringa det där samtalet, skriva det där kortet, besöka den där sjuka släktingen, säga till jobbarkompisen att tröjan är fin (som man givetvis ärligt tycker men inte tänker på att säga).
Såg nyligen ¨på filmen "American Beauty" på TV. Där börjar Kevin Spacey så småningom må väldigt bra genom att inte vilja leva förljuget. Genom en helt annan inställning till livet och omgivningen.
Jag tror att det är viktigt att lyssna. Det är allför många människor som pratar och gillar att låta rösten höras i alla sammanhang. Som alltid måste ventilera sin åsikt. Säkert bra men man måste kunna lyssna och ibland bara känna att det är ok att vara tyst.
Integitet betyder inte att man är tråkig, det betyder att man inte bara är upptagen med sig själv.
Niklas - en stor kram till dig denna sommarkväll.

Rebecca

Anonym sa...

Jag tittade på bilderna från Irland "Cafe Opera Golf 2008". Himla kul t-shirts. Kul bilder. Ser ut att ha varit VÄLDIGT kallt...

Rebecca

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Integritet är en självklar sak, som ska respekteras av andra. En stark integritet är ett tecken på ett starkt inre..
EM i halvtid. EM laget så här långt.
Bogdan Lobont, Rumänien
Sergio Ramos, Spanien
Pepe, Portugal
Robert Kovac, Kroatien
Giovanni van Bronckhorst, Holland
Cristiano Ronaldo, Portugal
Torsten Frings, Tyskland
Wesley Sneijder, Holland
Franck Ribery, Frankrike
Ruud van Nistelrooy, Holland
David Villa, Spanien
/Stefan
PS. Kom ihåg den goda tiden då AIK 98 hyllades på Berns? guldlaget med Nordin, Englund, Kjölö osv, klev in på scenen under tonerna av "Oslagbara"

Susjos sa...

Visst ska man ha integritet! Häftigt tycker jag!
Håller med er alla som skriver så kloka ord!

Ex. Britt-Maries : "Yta är att berätta allt för alla och tro att det skulle vara viktigt"!!!

Jösses, inte är det att vara djup om man gör så!

Men vi svenskar är trots allt ganska speciella,och många upplever väl oss som lite "djupa och svåra"?

Minns när jag var i Kalifornien i slutet av 80 talet och hälsade på en kompis,och träffade flera av hennes amerikanska vänner...och jösses va de var trevliga,och som jag upplevde det: ytliga...
Men nu när jag är äldre..(hm)och klokare.. (hm) så kan jag nog ändå tycka att deras ytlighet- artighet och fantastiskt glada humör inte är så fel i alla fall ?

Men jag var förbryllad minns jag när jag i livsmedelsbutiken i Kalifornien hela tiden fick frågan hur jag mådde när jag skulle betala, för jag visste inte om jag skulle svara på den frågan eller inte! *Skratt* , I Sverige är det ju ingen i kassan som frågar hur man mår precis!

Kram
Susanne

Ps. Rebecca, krya på dej!

Anonym sa...

Du skriver fint och bra om detta med integritet.
Godnatt
/smultronblomma

Anonym sa...

Sitter här och skriver en massa och så försvinner allt...blir galen på denna data...

Men för att fatta mig kort så tycker jag ni skriver så bra allihopa. Möter varje dag i mitt jobb härliga,ärliga människor.Jobbar med förståndshandikappade och alla (nästan) säger precis som det är. Inga konstigheter,som vi normalstörda,ibland krånglar till det med.
Här säger man vad man tycker och tänker om livet,och vi har ganska kul på jobbet.

Jag tycker det är viktigt att möta alla människor med ett öppet sinne och ej döma dom för fort. Sen händer det ju ibland att jag brister i det också. Men för det mesta i alla fall.

Imorgon hoppas vi på fint väder,ska spela brännboll hela gänget och det brukar bli kul. Alla gör så gott dom kan. Sen hoppas vi att vi kan grilla korv.

Du skulle ätit våra buffeér istället Niklas,för det är nåt vi kan på jobbet.

Ha en fortsatt trevlig kväll,alla.
Särskildt du Rebecca,krya på dej.
Kram Anki
P.s typiskt mej,blev ej så kort det här....ler

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabeth sa...

Oavsett om man är djup eller ytlig... så är inte det detsamma som att ha, eller inte ha integritet! Så känner jag iallafall...!

Ha det gott..

Anonym sa...

"Men när djupet bygger på ängslighet och ändå blir grundare än en vattenpöl föredrar jag ändå den oförfalskade och ärliga ytan.I alla fall när det gäller människor som inte är riktigt nära."..

så för riktigt nära föredrar Du "djupet byggt på ängslighet och grundare än en vattenpöl"? undrar
Krys