fredag 6 juni 2008

Hallå Världen! Är du där?








Yuppienalle.
Vaknade av att det låg en mobil under högra skinkan och just för att den hamnat där i sängen kom jag att tänka på det där gamla åttiotalsordet.
Det fanns en kort period när det var lite skämmigt att tala i mobiltelefon in public. Och det gick ju inte att dölja när man gjorde det - luren var ju stor som Närke nästan. Mer släpbar än bärbar liksom.
Men nu då? Ingen skam längre. Har vi blivit yuppies allihopa?

Det finns en tant som brukar gå omkring vid Torkel Knutssonsgatan. Med en rätt cool keps på huvet rantar hon runt där och pratar/skriker för sig själv och hötter med näven åt random folk.
Ibland plockar nån konstapel bort henne men hon kommer alltid tillbaka. Ilsk är hon. Och hon kanske har all anledning - vad vet jag?
Det är många som springer runt lösa och snackar med sig själva. Tror man. Ofta hoppar jag till och tror att just jag blivit tilltalad. Sen ser jag den där lilla rymdmicken som sitter fäst i örat på prataren. Och hör fortsättningen av nåt samtal jag absolut inte bett om att få ta del av.
Tycker den där lilla sladdlösa handsfreemanicken ser så fånig ut på nåt sätt. Ska-vi-leka-Månbas-Alfa liksom...

Då är tanten med kepsen bättre. Hennes utomjordingar är på riktigt.

5 kommentarer:

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susjos sa...

Underbart skrivet!!! Känner igen mej helt och hållet. Gillar inte alls dessa pratkvarnar som delar med sig av sina mobilsamtal.."Månbas alfa..haha! Helt rätt!

Tanten med kepsen ,hon lever i sin egen lilla värld...utan mobiltelefoner!

Kram
Susanne

Drömma-Lotta sa...

Den tanten ja!

Tråkigt med Kaffebar hörru, men du får rycka upp dig och tala ur skägget mannen!
Säg till om russinen eller vad det var, och peppa om att få rätt snurr på kaffet.
Ha lite tålamod, ge det lite tid.
Går det inte sen så går det inte...

Det är gott här nere nu, stan vimlar av klänningstyger och njutiga folk.
Kram från oss alla :-)

Lo

ika sa...

Ipod är en bra lösning på problemet :P Så slipper man höra vad alla andra pratar om, problemet blir istället att man inte hör när sin egen mobiltelefon ringer.

.

Anonym sa...

Jag har försökt övertyga min 17-åriga dotter om att det faktiskt fanns en tid då man helt lugnt kunde gå ut ur hust utan mobil och ändå inte må dåligt. Detta efter att hon en morgon sa att om hon glömde mobilen hemma skulle hela dan vara förstörd.

Rebecca