onsdag 30 april 2008

Hade glömt att jag minns! Del 6



På vårt hustak snurrade det runt en snubbe men en käpphäst. I en ring runt honom stod det HAGSÄTRA CENTRUM i röd neon. Taket var hyfsat platt. Såpass att man lätt kunde springa omkring på det. Det var bara att ta stegen som fanns på vinden och sen öppna luckan och vips - uppe. Vi bodde strax under, på sjunde våningen.
Bakom en liten lucka på vinden hade jag ett gömställe som ingen nånsin skulle kunna hitta. Där gömde jag till exempel cigaretter, tändstickor och en Piff som Janne hade snott av sin farsa. Det var vansinnigt äckliga bilder i den tyckte jag. 

I vårt hus fanns en massa affärer i bottenplanet. Först var det Apoteket sen Lindéns sko sen leksaksaffären sen fiskaffären och sist barnavårdcentralen. I fiskaffärens fönster var det som ett vattenfall och så låg det gäddor där. I Lindéns skyltfönster däremot stod det ett par dojor som var de fräckaste jag nånsin sett. De var liksom lite spetsiga och så hade de ett stort silverspänne mitt på. Skohandlaren sa att Tom Jones hade såna. Fick en oerhörd craving och snodde helt sonika tvåhundra spänn ur morsans portmonä och klev in och köpte dem.
Skohandlaren, som var van vid att jag kom in med mamma och köpte ordentliga skor, blev väldigt förvånad men hjälpte mig att prova ut.
Kunde ju inte ta hem dem så jag hade mina vanliga fulpjuck gömda där bakom luckan på vinden och sen när det var dags för middag smet jag upp och bytte.

Jag såg det på tvåhundra meters håll nån vecka senare på väg hem efter plugget. Utanför vår port stod morsan och pratade med skohandlaren.
Illa!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hågkomster...trevliga minnen du har Niklas.
Jag har själv aldrig tjuvrökt, faktiskt aldrig prövat en enda cigarett i hela mitt liv. Varför? Jag har helt enkelt aldrig velat. Jag är en oerhört egensinnig dam som om det inte passar mig inte gör som alla andra.

Jag fyller 43 år i sommar och har tittat i gmal fotoalbum nyligen. Bara att se de underbara 70-tals mijöerna, heltäckningsmattorna, gillestugorna, gröna "vitvaror" i kök och i badrum...Jag kommer ihåg när produkter Keso lanserades. Smakade väldigt konstigt, tyckte jag. Det finns en underbar nostalgibok om glassar. Att minnas puckstång m.m....

Nu är jag mamma till några barn so tycker allt det där är oerhört exotiskt. Jag kome hem nyligen och sa att jag ätit en Tophat. So what, var undefär responsen...

Packar det sista nu. Må alla noter vara med. Ca 100 cd-skivor. Jag tillhör den typ av begränsade människor som VÄGRAR ha en I-pod. Jag vill kunna se, känna, nästan lukta på mina skivor. (Kunde jag ha med vinyl så...)

Vi hörs under resan Niklas!
(och alla ni andra)

Anonym sa...

Ett barn pa en kapphast..
Flyttade till Hagsatra tio ar efter Du flyttade ut.. men bottenplanet i Ditt hus sag likandant ut..
Apoteket i det ena horna och barnavårdcentralen i den andra med fisk-och skoaffaren mellan..fast med ormar i fonstren (inte i skoaffaren)
Blev av med trehundra (inflation!) av samma motiv som Din mamma
Prata om dragningskraft hos Lindens!
..tittar pa Piff(en)..
MM("foralskad" i henne sedan River of No Return)dog samma dag/manad min son foddes
omslaget med henne innehaller ord med anknytnig till Dig --sanningen--
och mig-jarnridan--
och tanker faktiskt :
VILKET sammantraffande
/Krys

Suzesan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Gillar både Tom Jones och Marylin :)

Vad är det med skor ???
Köpte nya idag,(igen), tuffa, till både jeans och kjol...promenader eller dans ?

Ha nu en skön Valborgsmässoafton allihop :)
/ännu en annan kväll