lördag 12 april 2008

Tjejbaciller


Många reklamfilmer nu där könsrollerna är riktigt parodiskt uppdelade. Garvar ibland åt dem men lika många gånger får jag ett svårartat ret. Brothers och Sisters till exempel - den där när fyra snubbar som alla ser ut som Sigge Eklund spelar biljard medan tre brudar med Silvstedt i spetsen sitter i en annan del av huset och kladdar med små bakelser. Väntar de på att bordet ska bli ledigt? Ska de göra något kinky med bakelserna? På biljardbordet? Är det Sigge som är konditorn? Hur tänkte byrån där? 
Eller en som är ännu värre. Fyra flickor i jacuzzin och de förmodade pojkvännerna/äkta männen som sitter och tittar på dvd. I en bil. Nej det har ingenting med Norrlands Guld att göra. Har glömt avsändaren men det handlar om att man får två dvd-skärmar på köpet eller nåt...guldägg känns avlägset.
Har jag glömt nån? Jo just det - Telia tror jag. Där grabbarna jämför muskler och tar av sig på överkroppen framför tv:n och tjejerna skakar på huvet. Inte undra på att aktien åker utför.

Eller är det egentligen så vi killar är?
En bakelse, någon...?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det verkar vara ok att förlöjliga killar i reklam, men fullständigt otänkbart att göra det med tjejer. Tänk så mycket reklam som handlar om fumliga män som misslyckas med allt, och då förväntas man skratta igenkännande. Jag gillar varken sexistisk reklam eller den som förlöjligar människor, men jag fullkomligt älskar Teliareklamen, med pappan som är så underbar mot sina barn.

Anonym sa...

Oj, vad jag gillar att titta in i din blogg. Jag upptäcker att jag nickar instämmande, småmyser, minns, mår gott ....

A pro på dålig reklam, Vad sägs om OKs gör det själv-verkstad? Den är visserligen rolig, men den lockar inte till att genast börja meka. Är det risk att man kommer att hänga upp och ner i "lyften" eller tappar räksalladen på biltaket, så väljer man andra alternativ.

Susjos sa...

"Män är ena riktiga djävlar,klagar kvinnorna och önskar att en sådan djävul ville komma och ta dem!" / Spanskt ordspråk

Trevlig Lördag!

Kram
Susanne

Suzesan sa...

Hahahaha.Nu är JAG här igen.. hahaha.
Reklam är så rolig att kolla på! Men jag håller med dig om att det är så. Det där spelar de ju på alltid mäns styrka och kvinnors svaghet...för bakelser eller vad det nu var de var svaga för.
Män så klart.Men hur starka är män i allmänhet egentligen?! Sällan att män är snygga i reklamTV, förutom när det gäller kläder. De flesta ser ut som "sopor"!!
Killar kan ju bara svara på själva hur de är. Men frågar man mig så svarar jag JA*skrattar* MEN inte alla!Ofta är ju det bara ett spel för gallerierna. Undantaget de som kan vara karlar utan att ha nåt som helst komplex för att vara karl. Karlar som pratar öppet och varmt om sina barn och stöttar dem inför livet snårigheter är en riktig karl. Fler borde ta efter! Barn behöver riktiga karlar som förebilder! För mig är en riktig karl en riktig gentleman. Lagom snäll! Jag vet vad jag tänker, men skriver inte mer egenskaper här för då låter det som om jag limmar på nån i cybern.
Många fruar och flickvänner skulle höra deras män när de pratar.. när de inte är med*skrattar*
Inget i reklamen hör ju ihop. Men människor tar till sig reklam som spelar på 6.
Va??? Du frågar om "en bakelse någon??" hahaha. Lätt att säga Ja Tack...säkerligen ..men jag är INTE som! ViktoriaS!Bakelser är så nittiotal..ute lixom*asg*
Hahha så roligt.Jag retas lite i det jag skriver här, men inte med allt:)
Jag är så glad att inteRnet är tillbaka.
Puss Kram
/Susanne i Halmstad