onsdag 23 april 2008

guinness.jpg
Lång dag.
Det finns ett talesätt här - Gillar du inte vädret på Irland, vänta fem minuter.
Riktigt så illa har det inte varit idag även om den starka, starka vinden sitter kvar i ögonen och gör dem extra trötta. Har för mig att jag hört nånstans att stark vind kan användas som tortyr. Utsätts man alltför länge kan man bli komplett galen.
Det kan man i och för sig bli ändå. Av lycka till exempel. Det drabbade fiskhandlare Molinder på elvan. Han gjorde så klart en hole-in-one och fick bjuda hela det stora gubbsällskapet på champagne som straff. Självklart ser jag framför mig hur jag gör en eller ett par såna imorrn (undrar om det heter holes-in-one eller hole-in-ones i plural...).
Jag är barnsligt förtjust i genitiv-s - rättar på ett mördande retligt sätt alltid alla som säger fel och som inte lärt sig att det t.ex. heter "Sultanens av Malaysia handbagage..."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Niklas,

gillar din låt om Irland, även om det inte är du som skrivit texten.
Kan du inte lägga ut den ?

När jag var i England för två helger sedan, var det alla väder, strålande sol +15 grader på fredagen när vi landade,på lördagen sjönk temperaturen till
+10 och det mulnade på och sedan på em regnade det, när vi vaknade på söndagmorgonen var det stora julaftons-snöflingor ute,
snö på blommande körsbärs-och magnolia-träd,
det mest bersynnerliga jag sett på länge :)
Fotbollen upplevde vi på Arsenals fan-club pub "The Gunners" (Arsenal-Liverpool).
Just det Manchester United klarade ju sig ikväll, men du är väl bara intresserad av svensk fotboll ? (AIK)
Var på Joe Labero på Cirkus ikväll,
han börjar bli äldre och inspirationen, kreativiteten verkar som bortblåst, glimten var ej riktigt kvar.
I lördags däremot var jag även då på cirkus, såg Björn Skifs,
han är "still going strong", vilken röst han har live :)
Rös (gåshud) och foten kunde inte vara still, ville bara sjunga med,
så nu har jag nytt namn på mina skor inte Björn Borg - utan Björn Skifs :)

Lite natt-suddiga tankar från mig till dig :)
Imorgon eller idag är det en annan dag..
Natti !

Suzesan sa...

Vilken härlig låt "Song for Ireland"Nu har jag fått en ny favosångerska. Vilken röst.
Tack för resebrevet.Det skulle bli för tråkigt annars här i datorn hemma hos mig. Bra och grattis till honom fiskehandlare Molinder för hole-in-one OCH grattis till er som fick gratis champagne. Ni tog väl den dyraste.Gratis är gott;)Då får han lämna champagne flaskan och bollen på irland men man kanske inte gör så nu för ti'n. Hahaha så rolig med talesättet ..."vänta fem minuter". Det är säkert så att man kan bli galen av för mycket vind. Om man utsätts för det hela tiden! Åhhh hoppas du ska få några holes-in-two's imorg...ooops idag. Guiness är så äckligt. Please forgive me.. till er som gillar sånt. Rolig reflektion av ssssss. Det kan ju bli tokkonstiga ord av det. Säger man fel på engelska kan det säkert få förödande konsekvenser. De måste ju ha roligt åt vår svengelska. Ordmärkning är roligt. Vi är såna alla tre..jag och mina barn. Men mest för att retas. Men om man ska berätta nåt så blir det jobbigt när nån rättar, för då kommer man av sig.
GodNatt eller GodMorgon. Välj själv.Hoppas jag kan sova snart.
Puss Kram
/Susanne i Halmstad

Anonym sa...

Swing med medvind-uhnderlattar
Vindarna har vackra namn-sirocco, passad, meltem.
Orkaner bar ofta kvinnliga namn(undrar -varfór)
Bergfolk vet att starka vindar driver manniskor till vansinne -men INTE pa Irland!
Bjód trttiomansallskapet pa Irlands national dryck i singular eller plural beroende pa hole -or-holes in one..s.
..
/Krys

Anonym sa...

Här i Karlskrona blåser det 360 dagar om året. De andra 5 dagarna är det storm.
/Sanna

Anonym sa...

Kommer ursprungligen från Västkusten och vet vad vind vill säga.
Bodde i sydvästra England under 6 år. Där var det också gott om vind.
Som gammal windsurfare vet jag att ibland uppskatta vind. Om det går vita gäss blir man extra lycklig då.

En äldre person i min bekantskapskrets berättade att hans lärare sa vid ett tillfälle då eleverna ej skötte sig:
Sitts det inte still så gås det ut!

En helt underbar mening, tycker jag. När jag ventilerar den meningen hemma tror min yngsta dotter att jag pratar om en gås.

När hon en gång förra veckan skulle på toa sa jag lite kul" så det gås på toaletten?"
Hon undrar fortfarande vad det är för gås hennes tokiga mamma pratar om...

Kul att du hörde av dig!

Rebecca

Suzesan sa...

Godmorgon igen:)
Ja åhhhh S:et går på dass (does)
Det lärde vår engelska lärarinna ossss*skrattar*
Puss Kram
/Susanne i Halmstad