lördag 26 april 2008

In Dublin fair city...



Jodå i Dublin stod det små orkestrar i nästan varje hörn nere i Tempel Bar-distriktet. Guds, eller möjligen Bonos försyn hade i alla fall sett till att de stod tillräckligt långt från varann för att det hela inte skulle bli en total blandning av irländsk folkmusik, afrikansk Kroumata-ambition och A Hard Days Night-bröl. Trevligt var det hur som helst.
Man kan spekulera om exakt hur mycket öl som rinner ner i dessa rödbrusiga machokillar under en enda kväll. Sen kan man fortsätta undrandet genom att tänka på hur många meter av gatorna där det inte blossar upp små bråk. Eller stora. Eller skitstora. De är trots alt fostrade i rugbyanda. Och kanske innerst inne, när fyllan slår till, lika sura som Van Morrison.
Och nävarna dansar i slagsmålet om Sweet Molly Malone.

Idag är en annan dag och det S fruktar mest är regnet. Och ändå har han köpt handskar som är de allra bästa man kan ha i regn. Hur tänkte han där. Och två stycken. Ska han jämföra dem kanske...




8 kommentarer:

Suzesan sa...

GodMorgon.En antydan till sommar, en antydan till solbränna??Näeeee det tycker jag verkligen inte*ler*Fin bild faktiskt!
Hoppas du vinner nu dårå. Det kanske inte var så bra drag att köpa nya handskar. De kanske inte funkar. Men för dig kanske..ett bra drag. Det kanske blir glatt så han tappar "handtaget":)
Jag kände en gång en kille från Irland han sa att "Han trodde irländare drack mest i hela världen, tills han kom till Stockholm och mötte svenskarna för första gången" Hahaha. Visst. Han var en slags chef och jobbade för Orange och jag hjälpte honom med en del tillfälligt, för att det skulle underlätta i kommunikation.Som han körde med mig men det var för att jag fixade det så som han ville ha det och allteftersom höjde han ribban och bara skrattade.Han hade så härlig dialekt. En lurig jä*el.Men rolig. Vilket temperament!:)
Hoppas nu på en God GolfTur
Vilken upplevelse att få se Dublin irl. Jag har aldrig varit i den delen av världen UK eller Irland Skottland.
Puss Kram
/Susanne i Halmstad

Anonym sa...

Låter som S är lite "putt" på vädret!
Johhny Logan har iallafall sol på sig idag. Han spelar i Blekinge ikväll.
/Sanna

Susjos sa...

Vilka brudar! Inget snack om att det är irländskor ;)...
Väntar med spänning på resultatet i er fina golftävling! Och om handskarna räckte till för herr S ?
Och kom det nåt regn?
Som du ser,frågorna är många!

Ska bli lite regn även här i Svedala,men det är varmt ute,och knopparna brister hej vilt nu!

Kram
Susanne

Anonym sa...

Hello,
vad roligt ni verkar ha det på Irland :) (trots snarkningarna, hi hi )Kul att du/ni läser alla komentarer....
Idag här hemma är det sol, sol, sol :)
Ja, till Irland ska jag åka någon gång, gillar musiken :)The Corrs, Ronan Keating, folkmusiken exvis.
"Black velvet band"
Ev. blir det Skottland nästa gång, "never been there either"....

Ha fortsatt trevligt !
Idag är en annan dag !
"Sing for life - sing for joy"

Anonym sa...

"nothing compares "--
poetiskt,rent, vackert, smärtsam..


/Krys

Anonym sa...

Min kille Janne gick igång på de där brudarna. Han brukar läsa över axeln när jag är inne på din blogg (sotis tror jag...) Nästa gång får du ta något mer påklätt. Nu ska jag gå och handla till våran middag ikväll. Korv ville Janne ha. Några korta marockanska som finns på delikatessen. Hoppas du späande den där S med tjurlängder.
/nettan

ps. Ta det lugnt på kvällens pubrunda. Eller var det gubbrunda?

Anonym sa...

Regn och åter regn...så var det i sydvästra England...de gånger jag varit på Irland likadant, men det är väldigt grönt.

Sol, båge, fika, ca 2 liter te, Genesis nya live CD från Helsingfors i somras. På fest min vanliga klädsel; bandtröja (mest Beatles eller YES)och jeans.

Hoppas du har tur på golfbanan. Min son börjar prata om att ta sig ut på banan (det är annars mest körkort i hans huvud).

Får inte bli för sent ikväll. Ska spela i morgon förmiddag.

Behöver städa. Kan man muta ungarna?
Grannarna sprider grilldofter här i villaområdet. Jag vill spela hög musik. Gärna några gamla Wingsklassiker, t ex Band on the run, Venus & Mars, Jet, Let me roll it...

Musik/bloggkommentarhälsningar

Rebecca

Anonym sa...

....the girls are so pretty"

Van Morrison må vara sur men han gör gudomlig musik" "Bright side of the road" är ren extatisk glädje!!!

Blir sugen på att åka till Irland när jag läser om era bravader men jag skippar nog golfen (och guinessen, föredrar Strongbow cider) ;)

Och Johnny Logan spelar i Blekinge...tänka sig. Såg honom uppträda på en finlandsfärja för 12 år sen(herregud 12 år!). Han hade i alla fall då en grym röst och var en fantastiskt charmig och karismatisk sångare. Han har ju spelat in irländsk folkmusik nu bla den citerade låten i inlägget. Var på en pub en gång när det spelades irländsk musik live och vilket party det var! Kan bara tänka mig hur det är på riktigt i Dublins pubkvarter :)

Kram Kristina