fredag 18 april 2008

Snackar först snackar inte sist


















Tänk hur vissa människor bara pågår. Ordordordordordordordochdetalariblandtillochmedpåinandningochtillslutsåorkarmaninteens...
Åkte bil med en sån person häromdagen. Han sa att hans tjej alltid brukar vilja sova när de åker långt.
- Menar du det, sa jag.
De där som pågår har ofta också förmågan att bara berätta totalt ointressanta saker alternativt tala om sig själva. Och de frågar sällan något. Och gör de det så svarar de innan man hunnit andas in.

Min mormor - salig i sin himmel - pågick. Som hon snackade. Morsan hade henne i örat flera gånger om dan på jobbet och det kunde hända att hon bad någon annan hålla luren eller helt enkelt lägga ner den på skrivbordet när det var nåt viktigt som skulle uträttas. Toalettbesök, löneförhandling eller fyrakaffe. När mamma till slut plockade upp telefonen igen hade mormor aldrig märkt att hon varit borta.

Mormor fick ett slaganfall och tappade talförmågan. Så de sista fyra-fem åren var det teckenspråk och ritblock som gällde.

Har en teori om det där. Jag tror att alla har ett visst antal ord på sig. När man föds så viskar någon - kanske Gud - i örat att, här lille vän ska du se. Här får du en påse ord. Ta väl hand om dem för när dom är slut så är dom slut.
Möjligen finns det en väg till nån slags bonus. Kanske om man blir Moder Theresa, Dalai Lama eller nån annan genomskön och god människa. Då finns nog chansen att man kan få en liten, liten ranson till.
Problemet är ju bara det att just den typen av typer sällan bara pågår. De är för bra på att lyssna. Tystnad talar också så håll käft, tänker de kanske.

Läser igenom det här inlägget och hoppas att det inte gäller skrivna ord också.
Då ligger jag illa till!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Fy vad jag kände igen mej...är en pratkvarn jag..men kan vara tyst också ..några sekunder. Mitt problem är att jag berättar så långa historier om nåt som kan sägas kort. Folk suckar i väntan på slutet. Måste skärpa mej...

Vad lätt det är att fastna här och läsa. jag skulle bara kolla min mail,sen städa. passa på när hund och gubbe är borta,så får man städa i fred. Men får nog börja nu innan dom kommer.
Lycka till med att heja på killarna i fotbollen och trevlig helg. Skulle ju bli fint väder så man får nog grilla lite med grannarna i helgen.
Kram Anki

Suzesan sa...

Hahahaha så roligt. Men näee fast var det så roligt egentligen??!
Jag har två såna pratkvarnar som ringer mig. Varje dag. Min dotter och en "god" vän. Det är aldrig nån som frågar om jag har tid. Så börjar de! Försöker jag säga nåt så säger de " Tyst nu avbröt du mig". "Kan du lyssna" säger de!
De ringde idag. Jag har huvudvärk. Jag sa det. Men det gick rätt igenom deras huvud. Genom örona..stannade inte.Försöker man säga nåt så säger de "Ja ja" så är det full fart!Jag kommer ju såklart göra som de i låten snart!
Usch fy tänk om det är så att man bara har en påse med ord och det gäller det skrivna med. Jä*lar då sitter jag i skiten jag med! Jag har jäTtejobbigt att lyssna på dem som tar lång tid på sig att komma till skott, till målet, till poängen när de pratar. Då slutar jag att lyssna.Vilket innbär en konstig min från mig och en gissning. Jag stänger av mig automatiskt! Idag har jag varit lyssnare till tre. De mår bra nu när de fått babbla av sig och har jag tur så får jag vara ifred till imorgon*asg*Varje ord var som ett tangentslag i huvudet på mig.
Hahaha så roligt det långa ordet var. Man fick in känslan av hur din bilfärd var;)Gahaaa!
Ha en bra kväll!
Puss Kram
/Susanne i Halmstad.. nu mat på G

Sanna sa...

Visst kan man få "öronskav" av pratkvarnar, men man kan oxå få ont i ögonen av för mycket ord. Även meningar och skrivna ord måste andas med hjälp av punkter och nya stycken.
/Sanna

PS! Nu på väg till sportbaren för att se "de svarta tröjorna" ta poäng. Helst 3 stycken!
DS

Anonym sa...

Det finns ju en hel del människor som bara är intresserade av sej själva och möjligen sin familj.
Jag tänker ibland att de måste bli ensamma på något vis, de får/vill ju aldrig ta del av någon annan. Det blir ingen ömsesidighet.Det som är signifikativt (efter min erfarenhet) för dessa är att de bara är intresserade om det är något "sensationellt", något de kan vidarebefordra.
Jo, vi är olika vi människor.
För min del har jag nog en himla massa ord kvar.
Ninni

Anonym sa...

Visst är det påfrestande med folk som bara är så upptagna av sig själva och sitt pratande. Konstigt att de inte märker när andra slutar lyssna. För så blir jag när någon pratar mycket jag stänger av, som du i bilen. Man blir ju sååå trött i huvudet. Men det är nog bristen på ömsesidighet som är mest jobbig.

Såg på "Så ska det låta" precis. Hon sjunger bra din M's mamma.

"Se hur solen stiger över Råsunda...." Tre poäng, tre poäng...!

Hoppas du har en kul fredagkväll!

Blev lite avis, fick mejl från jobbet, de ska på konferens på måndag och tisdag. Jag vill också med! Träffa andra som jobbar på resursskolor, äta gott, dricka vin och dansa loss :)

Men men vad är väl en bal på slottet...?

Förresten, dina ord är nog inte slut de är ju så välformulerade ;)

Kram Kristina

Sanna sa...

Phu!! Första 20, katastrof. Men när "Tjernan" intar planen vänder spelet. "Gammal är äldst". Kul att AIK:s egen yngling, Pierre Bengtsson, visar framfötterna. Ruggigt bra idag!
/Sanna