söndag 13 april 2008

Ostadigt







Kvällen är kvav
Jag slår efter myggen
Då äntligen faller
En droppe på ryggen

Jag var fjorton. Lyssnade på Ted Gärdestad och ovanstående rader kommer ifrån en av de allra första låtar jag skrev. Den hette "Regn" och handlade om hur skönt närgånget det var när regnet trängde sig på och tog sig in under tröjan och hittade...mig. Och nån slags längtan att varenda kittlande droppe egentligen skulle vara den där tjejen.
Spelade aldrig in den, men minns melodin fortfarande.

Tittar ut på den grå dagen. Suckar åt dropparna som slår mot rutan. De som på ett liksom överlägset och snudd på triumferande sätt säger: Promenad kan du glömma!
Jag försöker ignorera, men det kommer åt mig. Det gör det. 
Är det så här vi blivit? Jag och regnet. Sura och onära främlingar.

Har läst 118 sidor i "Ur vulkanens mun".
Önskar jag kunde säga:
Det finns inga dåliga relationer - bara dåliga kläder.

5 kommentarer:

Suzesan sa...

Hej Niklas!
Så fint! Hela inlägget var så fint så jag "baxnade". Stående ovationer för ditt språk.Det väcker så mycket tänk! Åhh hoppas jag snart kan läsa böcker igen. Men jag vet inte om jag orkar läsa böcker om dåliga relationer just nu. Jag är mest då för böcker med bra relationer och lyckliga slut. Kanske ska satsa på "Harlekin" igen eller nån "Allers roman" hmm men de var bättre förr!Hahaha jag har inte läst såna sen jag var i tonåren. Läste nog fem på en kväll.
Ibland kan det vara skönt att vara inne, när det regnar ute.
Du borde ge ut allt som musik, av det du skriver för det är så vackert. En bok kanske!
Vad jag gillade din beskrivning "Det finns inga dåliga relationer - bara dåliga kläder". Jag har en lapp på kylskåpet.. oopppss hahaha där kom en vit lögn sorry..jag har kylskåpet proppfullt av lappar. Men iallafall så skriver jag upp tänkvärda vackra uttryck. Nu ska jag skriva upp det här du skrev. På en lapp. Innan hamnade lingonen där.
Längtan är en svår känsla att hantera. Glad eller ledsen längtan.. är länge tycker jag! Längtan med ett mål är ju bra, men har den inget mål då är det värre. Man kan bli besviken av båda. Glad och ledsen längtan.
Om jag har svårt för att göra nåt så tar jag tag i det ofta och trotsar det som jag inte vill göra. Till exempel gå ut om det regnar. Då känner jag mig rätt nöjd efteråt. Att man ändå lyckades ta det steget hur motigt det än var.
Önskar dig en underbar söndag. Du är värd det!
Puss Kram
/Susanne i Halmstad

Drömma-Lotta sa...

"Regn som tar sig in och hittar..mig..."
Behöver inte skriva mera, suzean har sagt allt :-)
NU, går hon ut.
(Och tänker att kanske kan hon hämta sin Jefferson dos här i fortsättningen?).
Gå ut du med, bli vän med regnet igen..

Kristina sa...

Kan också bli deppad av gråa dagar och regn men idag känns det rätt skönt att bara stanna inne. Men jag ska ju faktiskt på teater ikväll så det finns att se fram emot. Ska se "Mästaren och Margarita" - hoppas den är lika häftig som boken.

Apropå att vara ute i regnet så kom jag och tänka på ett ösregn i en främmande stad när jag inte ens märkte regnet för alla känslor som uppfyllde mig. Lite privat att berätta här dock....Men passion var det!

Kram Kristina

Anonym sa...

Man har ju till slut fått lära sig att det både finns dåliga relationer och dåliga kläder... men varför ägna sig åt dem?
... Jo, för om man går klädd i bävernylonoverall är det svårare att komma åt de relationer man vill ha, men när man väl har de "åtråvärda relationerna" visar det sig att de är de dåliga.
Konsensus: Tjejer klä er i bävernylon och få ett gott liv! Kram.
Ninni

Susjos sa...

Hoppas din söndag klarnade upp lite ;)
Regniga dagar när man är på väg hem från nattjobbet är underbara att sova på, värre är det när solen skiner! Så idag har det varit en perfekt sovdag!
Strax dax att åka till jobbet igen..det får gärna regna lite till ;)
Får väl sätta på mej bävernylonoverallen! Hihi!

Kram
Susanne