tisdag 29 april 2008

Kom nu ketchup så går vi!












Som en liten övergång från det förra inlägget till detta tänkte jag berätta en anekdot ur verkliga livet. Dock inte mitt eget, utan en god väns som hamnat djupt i den fällan jag tidigare försökte beskriva.
Ja, nu var hon visserligen ute ur just fälla nr. 1 men inne i nästa. Separationen var ett faktum och hon var, milt uttryckt, helt förkrossad. Barnen, 4 och 7 och numera varannanveckakids, satt vid köksbordet och väntade på middag.
Makaronerna kokade i vattnet och hennes tårar trillade då och då ner och gjorde det ännu lite saltare. Hon tittade på falukorvsringen och gav upp. Skära skivor. Näe i helvete, tänkte hon och la helt enkelt hela korvfan i samma kastrull som makaronerna och sen fick de koka ikapp bäst de ville.
Det var då det. Nu är hon gladare än någonsin och gift med en annan av mina vänner. Han är vegetarian för säkerhets skull.

Det är vi inte på vår gata och idag gick jag till Mariahallen och köpte fullkornsmakaroner och ekologisk falukorv. Som om det liksom skulle bli lite finare av det. Coolare och bättre. Fåfängt beteende igen på nåt sätt. Som om den söderchicka reklamsnubben bakom i kön först skulle tänka: Hm, korv och makaroner...Gud så svennigt! Men sen när han såg att det var fullkorn och ekologiskt istället skulle nicka gillande och göra tummen upp och fälla en kommentar om klimathot, kolsterol och Volvos rena dieselmotorer och sen klappa mig i ryggen och säga kul att ses vi tar en bärs på Rival nångång...och dina barn kan vara glada att de inte har en pappa som köper vanlig simpel fetfalu!

Det kom aldrig nån kommentar.
Förmodligen för att ketchupen i korgen var vanlig hård-Heinz.

9 kommentarer:

Suzesan sa...

*skrattar*

"You're so vain" är så bra & ABBA är ABBA:)
Makaroner och falukorv är inte gott. Riktigt barnmat;)
Falukorv är god på knäckemacka som den är. Inte kokt eller stekt. Men nu för tiden finns det ingen god falukorv längre. Den enda korv jag har gillat är Scans HotDogs. Men den har blivit "miljöförstörd" den oxå. Smakar inget längre.Man ser det när man steker den att den är konstig.
Nu är det blomkålsgratäng på G med västerbottenost i. Tur att din vän är glad igen.
Hoppas din kväll är bra
Sov gott
Puss Kram
/Susanne i Halmstad

Anonym sa...

Det finns så himla mycket måsten så man nästan kräks av det. Jag har en liten skuldkänsla när jag står i kön i mataffären med "röd" mjölk. Min yngsta dotter fick information hem om att man ska använda minimjölk och ibland lättmjölk. Man ska vara rädd om miljön, tänka på GI, träna, köpa ekologiskt-förmodligen bra alltsammans. Men ibland blir det för mycket av allt man måste/borde.

Satt och plockade i gamla noter när jag såg ett par gamla foton jag skaffade på 70-talet. ett på Barcley James Harvest. Även de har en underbar "Mockingbird". Ett annat var på Jethro Tull.
Men det blir lite Ebba Grön och Imperiet ikväll. Min musiksmak (rockmusiksmak?) är lika bred som Jordanfloden...

Packar inför kommande Göteborgsspelning. Ska ha med barn.
Eftersom det är gamla hemtrakter finns mormor, morfar m.fl. släktingar i närheten.

"Jävla John" boken är grymt bra. Ska ta med mig lite poesi också. min stora favorit (förutom Tranströmmer) är Lennart Sjögren och Kristina Lugn.

Ha en förtjusande/bra kväll...

/Rebecca

Anonym sa...

"korvfan" hahhahhaha!

Sanna sa...

Länge leve ekologisk mat!
Plus glasflaskor!
/Sanna

Anonym sa...

har ofta varit fundersam pa Din rubrik-"Hela sanningen och lite till... "
"..lite till .." kom med forra inlagget...
I Kramer mot Kramer finns en scen dar Meryl Streep star och vantar pa sin son och han kommer springande emot henne-for mig det ar alltid smartsamt att se -jag hade varit en gang en 'Meryl Streep" och i "Broarna i Madison County'"-en annan'Meryl Streep"
vannens 'tarfyllda' makaroner med korv ar valdigt populara hos mig-( med fet utan tarar ),speciellt pa baten nar vi seglar lange ..
korgen avslojar att barnvecka pagar ...kanske?
Jag vill infora varannanveckaparents istallet varannanveckakids..
Det skulle underlatta mycket
I Ingrid Bergmans "Mitt liv" -finns en beskrivning av hennes och Roberto Rossellinis kamp om barnen(tre)Barnen hade sitt hem i Rom och foraldrar akte vecko- eller manadsvis, beroende pa karriar...

Carly Simon-ALLTID en stor gladje att hóra och Carol King,James Tylor
Joni Mitchel..och manga, manga andra

/Krys

Sanna sa...

Förresten! Ekologisk mat "leve" nog inte så länge?! Det är ju inga konserveringsmedel i!
/Sanna

Anonym sa...

Hej Niklas!

Tack för underbara ABBA!! "Knowing me, knowing you" är en text som har klingat i mina öron ofta det senaste året... Jag har övertagit Fridas roll och sjungit solo för att liksom övertyga mig själv om att jag gör rätt. Jag har dock inte gråtit i makaronivattnet men väl i diskvattnet. Det är så lätt att stå och fundera och filosofera när man diskar. Och visst händer det att en och annan tår rinner ner i vattnet... Skönt att det har ordnat sig för din vän och att hon är glad och lycklig igen!!

Roligt att läsa om ditt "fåfänga" beteende, precis vad man skulle kunna stå och tänka i kön!! Varför är det så egentligen? Makaroner och falukorv har räddat många middagar här hemma. Mina barn älskar makaroner och korv! Min yngste son har "Mammas korvstroganoff" som favoriträtt vilket gör mig mycket stolt :-) !!

Du, Niklas, du såg möjligtvis inte vad den söderchicka reklamsnubben hade i sin varukorg? Kunde ju vara spännande och kul att veta... Du har kanske satt en ny trend! Helt plötsligt vill alla äta fullkornsmakaroner och ekologisk falukorv och då kan du, med stolthet, ta åt dig äran :-)!!

Önskar dig en riktigt god natt. Hoppas du kan sova gott!

Kramar från Anna Karin

Drömma-Lotta sa...

Till Rebecca:
Och när är din spelning i Gbg då?!
Vart, eller är du lite hemlig kanske...

Till herr Strömstedt:
ibland lyser du, de senaste 2 inläggen har svävat någon decimeter ovan marken kan jag känna :-) Härligt!!

Till er som kommenterar:
tycker ni verkar vara spännande allihopa, aldeles för lite tid att hinna läsa era bloggar ni som har.
Vore häftigt att prata med er live kan jag tycka ändå, så mycket energi...woho!

Kram från Bellmansgatan...

Susjos sa...

Fniss...tja dessa måsten,man orkar inte alltid *ler*...men jag är imponerad av dina fullkornsmakaroner och ekologiskt!
I Love ABBA,Knowing me Knowing You är en av de stora favoriterna!

Nu har jag packat färdigt ( fick byta till den större väskan,suck!Kakelugnen skulle ju få plats!)
Och NU borde jag sova!
Vi Hörs om en vecka...

Kram
Susanne