torsdag 17 april 2008

Hälsa!


















Kommer just från besiktning. Hälsokontroll. Förra gången var väl i typ andra klass när man fick stå på led utanför doktorns dörr i bara kalsingarna och sen därinne så drog doktorn ner dem och klämde och kände lite på det som skiljer killar från tjejer. Alltså för att kolla att allt var som det skulle. Mycket pinsamt!
Man bör förmodligen undersöka sin hälsa lite oftare.

Nåväl, allt verkar vara som det ska. Svaren på proverna har jag ju visserligen inte fått än, men jag är inte särskilt hypokondrisk och jag antar att allt är toppen. Konditionen var det i alla fall. Och syreupptagningen. Och, konstigt nog, hörseln. Trodde att jag efter tusen år med örat boende i diverse Chinacrash-cymbaler, Marshallförstärkare och Lesleyn hade grava problem. Men icke. Tycker jag säger "va?" lite väl ofta men det måste i så fall vara omgivningen som är otydlig. Eller är det jag som möjligen är lite disträ? Det kunde hon inte svara på, den vänliga sjuksyrran. Som för övrigt lät mig ha både byxor och kalsonger på.

Men en sak var rent förfärande. Jag har krympt. JAG HAR FANIMEJ KRYMPT! Jag bad henne mäta tre gånger och sista gången sträckte jag på mig så att det nästan var löjligt. En och åttitre. I praktiken bara obetydligt längre än Magnus Uggla.
Det där om att min son skulle vara sju centimeter längre än jag stämmer inte. Det är en hel decimeter!
Tänker på vad som kan ha orsakat det. Tunga gitarrer kanske. Eller slitsamt hushållsarbete. Eller helt enkelt livet som lagt hela sin eländiga tyngd på huvud och axlar.
Får ta krafttag och se till att tillvaron blir lätt som helium om jag inte ska sluta som dvärg. Eller det heter det inte längre. Småväxt heter det.

Hade inte Inkvisitions-killarna såna där apparater där de drog ut folk lite...?

6 kommentarer:

Suzesan sa...

Fyf*n så roligt inlägg;)Slutar du som dvärg så får du gå med i det brasilianska fotbollslaget:)Bra va!Alltid hopp om nåt. Nu kommer jag gå och fnissa åt det här på min promenad.
MagnusUggla är inte lång sägs det:) Jag har inte träffat honom. Än!Hahah så rolig låt!
Min son sa det igår. "Mamma man krymper när man blir gammal".
Jag är 179,5 den sista halvaN är principiellt o/viktig. För jag sa till skoldoktor att jag är 180 så du behöver inte mäta. Då tryckte han ner mätstickan ordentligt och sa "Näee du är 179,5". Men jag är proportionellt fördelad:)Så det är få som fattar att jag är lång.Inte ens när jag har hög klack.
Jag gjorde en hälsokontroll förra året. Roligt! Mitt hjärta var lika starkt som en Röd Corvette cab. Hon sa Ferrari.. men eftersom det inte är min favobil så ändrade vi på det. Lite kämpigt med cykeln för jag fick inte cykla så fort som jag ville. Långsam takt och det tog på mig den sista halvminuten av 6 min. Syreupptagning perfekt och sen så mätte de skelettet. Intressant! Genom att mäta handled och knäskål.Jag sa att "Det var bra gjort"."För då vet jag hur stor plats jag behöver senare när jag blir 100år". De gjorde det på en "kurs" som vi var "sadistiskt tvångskommenderade till"! Men hälsokontrollen var bra & gratis.Men några prover tänker jag inte ta någonsin! Inte en droppe de får av mig! Aldrig.. inte en chans!
Ha en bra dag!
Puss Kram
/Susanne i Halmstad

Anonym sa...

hogklackade skor?
eteriska peroner?
nagot att tanka pa?
/K
ps.valkommen i ganget

Anonym sa...

Vad kort du är!
Det blåser friska vindar här uppe, du kanske borde ta en stege och klättra upp och känna hur det känns.

Jag kommer säkerligen att krympa också.

//A

Anonym sa...

Du verkar ha lite komplex för det där med längden...
Jag som är 162 cm tycker du är jättelång!
Jag har aldrig velat vara längre, jag är hellre liten och gullig än lång och ståtlig...Dessutom skulle det inte passa min personlighet.
Men det är praktiskt att vara lång, jag får ha stegar, pallar och skrika på längre folk om hjälp.


Rebecca

Susjos sa...

Fniss...välkommen in i "shorty peoples" värld!
Jag e bara 164cm...ve och fasa om jag krymper,vilket jag antagligen gör...med åren!
Skulle köpa byxor idag ,och de är ALLA för långa! Haha,vilka problem man har!

Men konditionen är det inget fel på ;) Största problemet är hörseln,usch och fy för tinnitus! Tror det är F&S fel...och hörseln har blivit sämre...det är "va" hela tiden.

Kram
Susanne

Anonym sa...

Hej Niklas!

Hälsokontroll, ja det gör man väl inte så ofta men tack vare min arbetsgivare så gör jag det regelbundet i alla fall via företagshälsovården. Ska man få en OK stämpel i baken, eller inte? Jodå, det brukar alltid gå bra, än så länge i alla fall - tack och lov för det!!

183 cm är väl inte fy skam! Du är betydligt mycke längre än Magnus Uggla, enligt min uppfattning i alla fall! Jag mötte Magnus på en trottoar i Båstad för några år sedan och jag uppfattade honom som mycket kort! Själv är jag precis en decimeter kortare än du - jag är alltså 173 cm. När jag träffade dig på Cirkus uppfattade jag dig som lång. Bara så att du vet ;-) !!

Om du nu har krympt så tycker jag vi skyller på tunga gitarrer. Kan ju vara skönt att ha något att skylla på så känns det kanske lite bättre :-D !?! Mina två tonårsbarn är ganska precis lika långa som jag men det är väl bara en tidsfråga innan de växer om mig. Men, det gör inget och det spelar ingen roll - de kommer alltid att vara mina "små" älsklingar i alla fall!!

"Ta krafttag och se till att tillvaron blir lätt", ja, jag ska väl också ta och försöka... Håller ju på att flytta som bäst. Jag är säker på att det kommer att bli bra men usch vad jobbigt det är när man är mitt uppe i det!!!
Har inte fått mitt bredband inkopplat ännu så därför kan jag inte blogga/kommentera så mycket! Får passa på nu när jag har kafferast på jobbet... :-) !!

Apropå att lätta upp livet (och apropå inkvisitions-killar) kom jag att tänka på uttrycket "Nobody expects the Spanish Inquisition!" från filmen "Sliding Doors" som i sin tur har fått det från de go'a gubbarna i Monty Python - kolla in dem och njut av livet och din alldeles perfekta längd. Din längd passar dig perfekt ;-) !!

Önskar dig en trevlig eftermiddag och en härligt skön kväll!

Vi hörs! Kramar från Anna Karin